Emocinio intelekto ugdymas: spektaklis „Kaip Kakė Makė ieškojo Tamsos“

Ieva Pavlovskienė
,
meninio ugdymo (laisvas judesys) mokytoja
Sandra Naujokaitienė
,
meninio ugdymo (muzika) mokytoja 

Ar esate girdėję vaikus kalbant apie tamsą? Dažnu atveju ji vaikams atrodo paslaptinga, šiurpi, bauginanti, kelianti neigiamas emocijas. Bet juk kiekvienas iš mūsų tamsą galime suvokti kitaip ir skirtingai į ją reaguoti. Emocinio intelekto ugdymas – viena iš prioritetinių Kauno lopšelio-darželio „Vyturėlis“ veiklos sričių.

 

Emocinis ugdymas yra paremtas žmogiškosiomis vertybėmis, kuriomis vadovaudamiesi ugdome socialiai ir emociškai išprususį vaiką. Tai pagarba sau ir kitiems, geranoriškumas, sveikas gyvenimo būdas, atsakingumas, sąžiningumas, drąsa, drausmė, pagalba. Mokslininkų teigimu, tinkamiausias laikas ugdyti socialinius ir emocinius gebėjimus yra vaikystė. Nuo gimimo iki penkerių metų formuojasi vaiko asmenybės pamatai, charakterio bruožai, gyvensenos modelis. Šiuo metu tinkamiausia ugdyti itin svarbius su jausmų sritimi susijusius vaiko raidos uždavinius: gebėjimą suvokti ir apibūdinti savo jausmus, gebėjimą valdyti emocijas, gebėjimą suprasti kitų žmonių jausmines būsenas. Dar kūdikystėje vaikai emocijų pradeda mokytis, stebėdami tėvų elgesį: toną, balso tembrą, reakcijas, veido mimikas. Todėl labai svarbu, kad tėvai ir ikimokyklinio ugdymo mokytojai rodytų teigiamą pavyzdį ir gebėtų įvardyti savo emocijas garsiai bei paaiškinti vienokią ar kitokią savo reakciją.

 

Pradėjus laiku ugdyti emocinį intelektą, vaikams lengviau suprasti, kaip juos veikia skirtingos emocijos, jausmai ir kaip tai kontroliuoti. Vaikui augant, emocinis intelektas leidžia geriau pažinti save, labiau pasitikėti savimi, kurti tvirtesnius santykius. Šios savybės paprastai padeda sulaukti didesnio pasisekimo mokykloje ar kitose veiklose, kuriomis užsiima vaikas. Baimė yra viena iš pagrindinių žmonėms būdingų emocijų, todėl reikėtų nuo pat mažumės mokyti vaikus, kaip šią emociją suvaldyti ir jaustis saugiai. Juk kartais viskas priklauso tik nuo požiūrio. Tad kitokį požiūrį į tamsos baimę ir bandėme perteikti  inscenizacija, sukurta pagal Linos Žutautės knygą „Kakė Makė ir didelė tamsa“ (2013 m.).

 

Ruošiantis spektakliui „Kaip Kakė Makė ieškojo Tamsos“, subūrėme aktorių komandą iš „Vyturėlio“ mokytojų, kurie iškart ėmėsi kūrybinio darbo. Išsianalizavome pasakos pagrindinę mintį, veikėjus, paruošėme dekoracijas ir reikiamą atributiką, parinkome tinkamą apšvietimą bei garso takelius. Kūrybinis procesas netruko ilgai, tačiau  rezultatas sulaukė stulbinančio pasisekimo.

 

 

Spektaklio „Kaip Kakė Makė ieškojo Tamsos“ stebėti susirinko visi lopšelio-darželio „Vyturėlis“ ugdytiniai, net ir mažiausieji metinukai. Veiksmas prasidėjo nuo Kakės Makės užkrečiančio juoko, žaidimų ir netvarkos kambaryje, su kuria susitvarkyti netrukus padėjo Netvarkos Nykštukas. Atėjus vėlyvam vakarui, prigeso šviesos ir į sceną įžengė Tamsa. Kakė Makė Tamsos labai bijojo, stengėsi su ja kovoti, bandė ją pagauti, įkišti į maišą ir atsikratyti. Bet užlipusi ant aukšto kalno pamatė, kad Tamsa nebūtinai yra baisi: joje slepiasi daug gražių dalykų. Mažieji vyturiečiai aikčiojo iš nuostabos, spektaklio pabaigoje pasijutę tarsi žvaigždžių galaktikoje. Dar ilgai visi niūniavo paskutinę spektaklio dainą: „Tu nebijok tamsos, nebijok tamsos, nes be jos juk nebūtų šviesos“.

 

Spektaklis „Kaip Kakė Makė ieškojo Tamsos“ nepaliko abejingų – prisiminimai apie jį darželyje sklando dar ir šiandien. O švenčiant paskutinę 2022 metų dieną, buvo suorganizuotas PIŽAMŲ VAKARĖLIS, kurio metu ugdytiniai dar kartelį turėjo galimybę pamatyti spektaklio „Kaip Kakė Makė ieškojo Tamsos“ vaizdo įrašą.

 

Mes MATOME, kas rūpi mūsų „Vyturėlio“ vaikams, GIRDIME, kuo jie domisi, REAGUOJAME  į jų emocijas ir STENGIAMĖS jiems PADĖTI.

 

Naudota literatūra:

 

Židžiūnienė A., Emocinis intelektas – neatsiejama visaverčio gyvenimo dalis (doc. dr. Jolita Kudinovienė), https://www.bernardinai.lt/emocinis-intelektas-neatsiejama-visavercio-gyvenimo-dalis/

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.