Eksperimentai – vaiko patirčių kelias

Natalija Zabolevičienė
,
Vilniaus l.-d. „Atžalėlės“ vyr. mokytoja

Įprasta, kad mes, suaugusieji, esame vaikams jų mokytojai, pavyzdys, tačiau dabar, 21-ajame amžiuje, gali būti ir labai neįprastų dalykų. Šiandien mūsų vaikams suteikiama didesnių galimybių, tad į pasaulį jie žiūri kitomis akimis. Mažieji yra tie žmogeliukai, kuriems įdomu viskas, o ypač tai, kas juos supa, kas suteikia daug teigiamų emocijų, kai patiria ir iš patirčių mokosi, tokiu būdu lavinami įgūdžiai, mąstymas, pasitikėjimas savimi, savo jėgomis, plečiama pasaulėžiūra. Eksperimentuodami vaikai tobulina samprotavimo gebėjimus, mokosi spręsti problemas, diskutuoti, sutelkia dėmesį, lavina pagrindinius pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, uoslę.

 

Dirbdama lopšelio-darželio „Atžalėlės“ grupėje „Bitutės“ nuolat ieškau dar neatrasto, nematyto, nepatirto, ir tuo pačiu labai džiaugiuosi grupės tėvelių palaikymu ir bendradarbiavimu.

 

STE(A)M (gamtos mokslų, inžinerijos, technologijų, menų ir matematikos taikymas) ugdymas ikimokyklinėje įstaigoje padeda atrasti stebuklų paprastuose dalykuose, kas gali suteikti vaikams naudingų žinių, atkakliai siekti norimo tikslo. Atsižvelgiame į tai, kad vaikai pajaustų, ką reiškia būti atradėju, kūrėju, kad savarankiškai keltų tikslus, ieškotų atsakymų į rūpimus klausimus. Bandymai, eksperimentai, tyrinėjimai – tokia veikla traukia vaikų dėmesį ir įtraukia veikti.

 

Pastebėjau, kad jaunoji karta pasižymi nekantrumu, siekia greitų rezultatų, tačiau STEAM mokslo sritys reikalauja susikaupimo, kantrybės, o rezultatai nepasiekiami akimirksniu. Kaip teigia L. Muliuolienė, šio ugdymo modelio veiklos sukuria įspūdžio efektą ir dėmesio sutelkti negebančius vaikus ilgam sudomina procesu. Tarpdiscipliniškumas ne tik paįvairina mokymosi procesą bei padaro jį įdomesnį, bet ir ugdo jaunajai kartai trūkstamas savybes. Anot vaikams skirtų eksperimentų autorių L. Bajoriūnės ir A. Urbonės, po ilgalaikio STEAM modelio taikymo galima pastebėti akivaizdžių vaikų būdo pokyčių.

 

Eksperimento eiga:

Nudažėme vandenį raudona spalva. Naudojome actą, sodą ir saulėgrąžų aliejų. Pirmas atradimas vaikams, kas sunkesnis – vanduo ar aliejus. Tada smalsavome, kas nutiktų, jei į stiklinę su vandeniu ir aliejumi įbertume truputį sodos. Tapo dar smalsiau… Kas gi nutiktų, jei įpiltume ir acto?

 

Vaikų mintys ir emocijos tiesiog liejosi, jų buvo daug ir skirtingų. Eksperimentas pavyko, tad vaikai klykė džiaugdamiesi, kai aliejus pakilo į viršų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.