Ekologinių įgūdžių formavimas darželyje projekto metodu

Loreta Kondratavičienė
,
Šiaulių l.-d. „Žirniukas“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė

Šiaulių lopšelio-darželio „Žirniukas“ „Ežiukų“ grupės priešmokyklinukai, tęsdami sėkmingą praėjusių metų „Steam for kids“ projektą, sausio mėnesį prisijungė prie tarptautinio eTwinning projekto „Stem Journey“, kurio tikslas – naudojant įvairias formas (edukacines, kūrybines, vaizdines) ir IT technologijas, gilinti vaikų žinias apie netradicinę aplinką ir jos problemas, formuoti gamtos tausojimo, saugojimo ir tvarumo įgūdžius, ugdyti svarbiausias XXI a. kompetencijas – kritinį mąstymą, problemų sprendimą, bendravimą ir bendradarbiavimą. Projekte dalyvavo 12 vaikų darželių mokytojų su savo ugdytiniais iš Turkijos, Slovakijos, Kroatijos, Lenkijos ir Lietuvos.

 

Projekto metu vaikai susipažino su ledynais, atogrąžų miškais, dykumomis, aiškinosi kodėl jiems šiuo metu kyla grėsmės, dalinosi mintimis, kaip būtų galima jas sumažinti. Kiekvienai temai nagrinėti ugdytiniai atliko veiklas, atitinkančias visas 5 STEAM akronimų raides. Susipažindami su ledynais, vaikai sužinojo: kaip jie susidaro, kokie gyvūnai ledynuose gyvena, su kokiais sunkumais susiduria. Taip pat išsiaiškino, kad viena iš didžiausių problemų yra ta, kad ledynai tirpsta ir kelia grėsmę gyvybei, kita – ledynuose pučia labai stiprus vėjas, kurį galima „įdarbinti“. Vaikams teko įveikti  ne vieną iššūkį, statant „vėjo jėgaines“, „užuovėjas“ gyvūnams…

 

 

Ne tik apie atogrąžų miškų naudą, bet ir jiems atsirandančias grėsmes, aiškinosi, vykdydami veiklas, kurios padėjo suvokti, kad medžiai reikalingi visiems gyviems organizmams, dar kartą prisiminė, kaip maža sėklytė virsta dideliu medžiu. Priešmokyklinukai padarė išvadą, kad atogrąžų miškai nyksta dėl jų kirtimų ir gaisrų, kurie sutrikdo biologinės įvairovės pusiausvyrą. Nagrinėjant temą apie dykumas, vaikams labiausiai įsiminė tai, kad jose visai nėra arba iškrenta labai mažai kritulių, o augmenija – tik pievos ir krūmai. Tad didžiausias iššūkis dykumose – vandens trūkumas. Vaikai atliko eksperimentus, bandymus, ieškojo atsakymų į klausimus, kaip taupyti vandenį dykumose, kur dėl retų liūčių kyla didelės sausros ir troškulio problemos, siūlė alternatyvius sprendimus.

 

Vykdydami projekto „Stem Journey“ veiklas, „Ežiukų“ grupės priešmokyklinukai išbandė QR kodus, 3D mozaweb vaizdus, Bee Bot robotukus, Quiver, Augment, ChaterKid, Pixel art, Colorillo ,Pixton, Animated drawing programėles, žinias pasitikrino ir įtvirtino, žaisdami Learning app, Wordwall žaidimus, „Kahoot“ viktorinose, įveikė ne vieną inžinerinį iššūkį. STEAM veiklos suteikė galimybių tyrinėti, kurti, būti smalsiais, mąstyti. Per projektinę veiklą – inovatyvų ugdymo procesą – vyko aktyvus, patirtimi grindžiamas mokymas(is), vaikai atrado ir išbandė naujų, nežinomų dalykų.

 

Kartu su projekto partneriais kūrėme logotipus, talismanus, avatarus, atlikome daug bendrų veiklų: Saugaus interneto diena (Safe Internet Day), Steam savaitė (Steam discovery week), pasaulinė Vandens diena (World Water Day), Dezinformacijos knyga (Disinformation), Mokslininkų kalendorius (Calendar with Scientists), „Atliekų suirimas“ laikraštis (Zero Waste Newspaper), eTwinning diena (eTwinning Day). Taip pat sukūrėme elektronines knygas, naudodamiesi vis kitokiu IT įrankiu (storyjumper, canva, ourbox, genially, wakelet, bookcreator). Nors projekto partneriai iš įvairių šalių, tačiau „Stem Journey“ projektas eTwinning platformoje mums leido siekti bendrų tikslų, vienijo į vieną komandą, plėtė vaikų tarpkultūrinį bendradarbiavimą ir, svarbiausia, padėjo formuoti ugdytinių ekologinę sąmonę, atsakomybę už tvarumą, Žemės išlikimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.