Edukacija Kauno IX forte

Virginija Mikšaitė

Per mokinių rudens atostogas, spalio 26 d., Kauno r. Piliuonos gimnazijos bendruomenės nariai lankėsi Kauno IX forto muziejuje. Edukacijoje „Tylios sienos kalba“ gidas Karolis Sabutis pasakojo apie forto atsiradimą, jo veiklą, slogiausius istorijos laikotarpius. Priminė, kad 1903–1913 m. IX fortas buvo moderniausias tarp visų kitų fortų. 1941–1944 m. čia veikė mirties stovykla, kurioje buvo sušaudyta apie 50 tūkst. įvairių tautybių žmonių. Klausėmės pasakojimų apie pasaulio tautų teisuolius. Daug dėmesio gidas Karolis skyrė Japonijos diplomatui Chiunei Sugiharai, kuris nuo mirties išgelbėjo net 10 tūkst. žmonių, jiems suteikdamas „Vizas į gyvenimą“, o viena viza buvo skiriama visai šeimai.

 

Ėjome tuneliais, kuriais 1943 m. gruodžio 25-osios naktį iš IX forto pabėgo 64 kaliniai. Pabuvojome „Betoniniame maiše“, įrengtame 1924 m. Pavadinimą „Betoninis maišas“ arba „Betoninis karstas“ ši patalpa įgijo dėl savo formos ir dusinamo poveikio. Tylios sienos gido Karolio lūpomis kalbėjo apie tai, kaip sunku šiandien įsivaizduoti, kad tualetu buvo galima naudotis tik tada, kai leidžiama, ir tai 1–2 kartus per dieną. Ilgai stovėjome prie stendų „Nužudyta vaikystė“ – įvairiausio amžiaus vaikai nuo vienerių iki devynerių metų išliko gyvi arba ne…

Aplankėme muziejuje eksponuojamą Nerijaus Moncevičiaus parodą „Laikas keisti(s) mums“. Įstaigos vadovas Marius Pečiulis šią parodą apibūdino trimis žodžiais: tikslinga, įdomi ir netradiciška. Jis negailėjo pagyrų parodos autoriui N. Moncevičiui, teigdamas, kad ne kiekvienas žmogus su tokiomis galimybėmis gebėtų tiesti kelią sau šviesesnės ir prasmingesnės ateities link. Anot jo, per darbus galime pažinti žmogų ir tam tikrą istorijos periodą. M. Pečiulis palinkėjo autoriui neprarasti motyvacijos ir tikėjimo – tai, pasak jo, svarbiausia kuriant… Šio menininko paroda pavasarį veikė ir Kauno r. Piliuonos gimnazijoje.

 

Po edukacijos su IX forto muziejaus direktoriumi M. Pečiuliu kalbėjome apie ugdymą Lietuvos mokyklose ir istoriją. Paklaustas, kodėl svarbu lankytis šiame muziejuje, pasakoti mokiniams, kas ir kodėl vyko, kas privalo prisiimti už tai atsakomybę, jis labai tvirtai ir argumentuotai atsakė, kad pirmiausia privalome mąstyti patys ir skatinti mąstyti jauną žmogų, išmokyti analizuoti, vertinti ir daryti išvadas, suvokti, kas yra tiesa, ir ją permąstyti. Kaip teigė pašnekovas, švietimas turi vykti kompleksiškai, mokyklos privalo glaudžiai bendradarbiauti su muziejais, nes mokiniai mokyklose supažindinami tik su faktais, o muziejuose galima prie tų faktų prisiliesti. Pasak M. Pečiulio, privalome ir patys, ir mokinius šviesti, į tai turėtų atsižvelgti Švietimo, mokslo ir sporto ministerija atnaujindama ar kurdama programas.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.