Čekijos patirtis ir galimybės ugdant STEM ir IKT įgūdžius ikimokykliniame amžiuje

Laura Bajoriūnė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ socialinė pedagogė ekspertė
Mireta Visockienė
,
ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė

Šiaulių lopšelyje-darželyje „Pasaka“ sausio–birželio mėnesiais įgyvendinamas „Erasmus+“ KA1 projektas „Kids Go Tech“. Projektu siekiama tobulinti pedagogų profesinę kvalifikaciją STEM ir IKT naudojimo srityse.

 

Šių metų gegužės 16–20 d. mes, įstaigos socialinė pedagogė Laura Bajoriūnė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Mireta Visockienė, dalyvavome mokymuose Prahoje „New Ways to Teach STEM and Ict for Teachers (children 4–8 years)“, kuriuos organizavo „Malá technická univerzita“. Mokymuose dalyvavo ikimokyklinio ugdymo pedagogai iš Estijos ir Lietuvos. Mokymų metu pedagogai dalyvavo interaktyviuose seminaruose ir lankėsi Prahos ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.

Per interaktyvų seminarą buvo pristatyta žaisminga STEM programa 4–8 metų amžiaus vaikams ir praktiškai parodytos veiklos ir galimybės, kaip pritaikyti programoje aprašytas veiklas dirbant su ikimokyklinio amžiaus vaikais.

 

„Mala Digitalni Univerzita“ programą kūrė vadovaudamiesi Comenius „Žaidimo mokykla“ idėja. Įgyvendinant programą ugdomi ikimokyklinio ugdymo vaikų techniniai ir loginiai įgūdžiai. Atskiros temos integruojamos taip, kad atitiktų FEP (Framework Educational Program) ugdymo tikslus. Programa turi detalią struktūrą, vaikų amžių atitinkančią motyvaciją ir aiškų tikslą. Vaikai išbando kai kurias fizines savybes (pvz., jėgą), dirba ne tik savarankiškai, bet ir grupėje, paprastesnės veiklos derinamos su reikalaujančiomis atidumo ir kritinio mąstymo. Programa apima tokias temas, kaip miesto statytojo vaidmenų žaidimas, kurio metu vaikai stato miestą ir kuria žemėlapius, per užsiėmimą vaikai tampa architektais ir praktiškai braižo brėžinius bei strategiškai mąsto, kaip pastatyti miestą. Tapdami elektrikais, bando suprasti, kaip išvedžioti elektros laidus ir pan. Tokių žaismingų užsiėmimų metu vaikai išmoksta, kaip savarankiškai konstruoti struktūras ir sistemas.

 

Ši programa yra patvirtinta Čekijos Respublikos vyriausybės ir vykdoma visose Čekijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Šią programą įgyvendinti yra paruošti STEM mokytojai, kurie važiuoja į darželius ir veda užsiėmimus. Tokių mokytojų Čekijoje yra apie 60. Kiekviena pamoka trunka 60 minučių. Į klasę ateina mokytoja(s) su dėže, pilna statybinių kaladėlių ir specialių elementų, piešinių rinkiniu. Mokytoja(s) dirba remdamasis vaikų techniniais brėžiniais, metodiniais lapais ir rinkiniais. Vaikai žaidžia, bet pedagogas žino, kad jie dirba ir mokosi naujų dalykų. Pamokos kulminacija – laisvas žaidimas su baigiamuoju darbu kaip atlygis už darbą. Be to, po kiekvienos pamokos vaikai gauna pažymėjimą (diplomą), kuris yra atlygis vaikams, o ne įvertinimas, taip pat tai – informacija tėvams.

Dvi dienas „Erasmus+“ programos dalyviai svečiavosi Prahos darželyje MŠ Na Chodovci ir stebėjo STEM veiklas, kaip programoje numatytos veiklos įgyvendinamos praktiškai su vaikais.

 

STEM programa, kurią pristatė mokymų organizatoriai „Malá technická univerzita“, sužavėjo paprastumu, sistemiškumu ir žaismingais elementais, kuriuos pasitelkę vaikai kritiškai mąstydami, spręsdami realaus gyvenimo problemas įgyja STEM pagrindus. Viešnagė Čekijoje ir „Malá technická univerzita“ mokymai parodė, kaip vaikai žinias įgyja per patirtį: tai, ką patys atlieka, išbando, patiria, kuria.

Galimybė dalyvauti „Erasmus+ KA1 mokymuose dar kartą įrodė, kaip svarbu į ugdymą integruoti STEM idėjas ir IKT įrankių panaudojimą bei STEM įgūdžius pradėti ugdyti jau darželyje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.