Biblioteka atveria duris šeimoms, auginančioms autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus

Vaikus su autizmo spektro sutrikimu auginančios šeimos yra patyrusios, kaip kartais sunku eiti į viešas erdves ar dalyvauti veiklose su bendraamžiais. Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka sukūrė specialių edukacinių veiklų, į kurias kviečia vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimų.

Dirbant bibliotekoje pasitaiko įvairių situacijų, sako trečius metus Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos vaikų skyriuje dirbanti Milda Bieliauskaitė: „Būna, kad vaikas bibliotekoje labai garsus – verkia, kalba, itin aktyvus arba priešingai – visiškai nebendraujantis. Dažniausiai, tokiu atveju, su juo yra tėtis ar mama ir jie padeda „užgesinti gaisrą“. Apskritai, manau, kad esu nebloga situacijos skaitytoja: jeigu matau, kad vaikas nenori, jog su juo bendraučiau – nebendrauju, jei nori pasikalbėti – visuomet esu pasiruošusi išklausyti. Tokia pasirinkta taktika, tikiu, padeda išvengti labai nemalonių situacijų. Manau, visiems kartais reikia būti supratingesniais – juk gali būti, kad vaikas taip elgiasi dėl to, kad kitaip jam tiesiog nepavyksta“.

 

Milda, kartu su kitomis bibliotekininkėmis, dalyvavo mokymuose, kurie yra Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos ir partnerių įgyvendinamo Kultūros tarybos remiamo projekto „Autizmo spektro sutrikimas ir biblioteka: misija įmanoma“ dalis. „Mūsų biblioteka tampa atvira ir saugia erdve tokių sutrikimų turintiems vaikams. Tėvai žino, kad bet kada gali ateiti į biblioteką praleisti laiko, supažindinti vaikus su skaitymo džiaugsmais, o bibliotekininkės moka su jų vaikais bendrauti. Tokiu būdu vaikai išmoksta naujų įgūdžių (naudotis bibliotekos paslaugomis, orientuotis naujose erdvėse), kurie tikrai praverčia. Apskritai, veiklų ar erdvių, pritaikytų autizmo spektro sutrikimų turintiems vaikams, nėra tiek daug, tad bet kokios naujienos sutinkamos džiugiai ir mes labai džiaugiamės prisidėdami prie jų kūrimo. Tikimės savo pavyzdžiu įkvėpti ir kitas bibliotekas ar kultūros įstaigas“, – sako pašnekovė.

Sukurta speciali skaitymo edukacija

 

Kartu su lektorėmis ir edukatorėmis Elena Gasiulyte bei Rūta Norkūne iš „Idėjų karalystės“ Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka sukūrė specialią edukaciją, skirtą vaikams, kuriems diagnozuotas autizmo spektro sutrikimas. „Jai pradedame ruoštis iš anksto: pirmiausia tėvams išsiunčiame socialines istorijas, su kuriomis jie supažindina vaikus. Socialinė istorija – tai vaizdinė informacija, pasakojanti apie vaiko kelią į biblioteką ir būsimą užsiėmimą. Paprašome informacijos apie edukacijoje dalyvausiantį vaiką: kokio jis amžiaus, ar kalba, kam jautrus (garsui, šviesai ir pan.). Tuomet paruošiame bibliotekos patalpas: priklijuojame mėlynas pėdutes, vedančias į edukacijos erdvę, toje erdvėje uždengiame langus (kad dėmesio neblaškytų judri Trakų gatvė). Užsiėmimas vedamas labai mažai grupei vaikų (3–4), todėl galime dirbti individualiai. Su vaikais edukacijoje dalyvauja tėvai – jie padeda, jeigu kokia užduotis nesiseka, arba tiesiog būna šalia, kad vaikas jaustųsi drąsiau. Nemeluosiu, vesdama pirmąją edukaciją jaudinausi taip, lyg tai būtų pirmoji mano darbo diena. Neramu buvo dėl visko: ar prisiminsiu edukacijos eigą, ar pavartosiu tinkamus žodžius, ar pavyks rasti ryšį su vaiku, ar netyčia nepadarysiu kažko, kas nuliūdins ar supykdys vaiką. Tačiau įspūdžiai patys geriausi – valanda prabėgo nepastebimai, vaikai noriai įsitraukia į veiklas, atlieka užduotis, supranta, ko jų prašome, klausosi teksto. Svarbiausia – atsipalaiduoti ir mėgautis edukacija – tada ir vaikai perima tą nuotaiką“, – pasakoja bibliotekininkė Milda.

Nerimas dėl nežinomybės

 

Vieną pirmųjų edukacijų bibliotekoje išbandė Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė Kristina Košel-Patil su sūnumi. Pasak jos, tokios edukacijos svarbios, nes suteikia galimybę šeimoms, auginančioms vaikus su autizmo spektro sutrikimais, apsilankyti bibliotekoje. Kristina sako, kad autizmu sergantiems vaikams būdingas nerimas dėl nežinomybės, o suteikus žinių, kas po ko vyks, vaikas jaučiasi saugiau: „Labai patiko, kad bibliotekininkai buvo paruošę vizualią istoriją, kaip atrodo biblioteka, kas laukia atėjus, kokie žmonės dirba. Parodžiau ją savo vaikui prieš užsiėmimą, pasiruošėme vizitui. Tam, kad bibliotekos taptų draugiškomis autizmu sergantiems vaikams, svarbu, kad jų erdvės būtų pritaikytos – reikia specialiai skirtų kampelių, galbūt, su sėdmaišiais ar smėlio stalu, svarbiausia, kad vaikui būtų jauku ir įdomu“. Kristina Košel-Patil sako, kad edukacinis užsiėmimas sūnui patiko. Knygos skaitymas patrauklus, vaikas įsitraukė į edukaciją ir jos užduotis. „Tokie užsiėmimai padeda vaikams suprasti, kad skaityti knygas maloni ir linksma veikla“, – sako Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė. Ji pataria kiekvienai bibliotekai turėti vizualiai pateiktas bibliotekos taisykles, kad atėjęs vaikas matytų, kas jo laukia ir kokio elgesio iš jo tikimasi. Žinoma, jos turi būti vaiko akių lygyje, o ne pakabintos dviejų metrų aukštyje.

Kviečia registruotis iš anksto

 

Sakoma, kad autizmo spektro sutrikimų yra pačių įvairiausių ir dviejų vaikų, kurie elgtųsi vienodai, nebūna. Ar pasirengę bibliotekos darbuotojai? Bibliotekininkė Milda Bieliauskaitė teigia: „Žinome, kad taip gali būti, tad mokomės tinkamai reaguoti į susiklosčiusias situacijas. O jų gali būti pačių įvairiausių. Mums, kaip edukacijos vedėjams, svarbiausia nesutrikti, o šio įgūdžio įmanoma išmokti tik vedant edukacijas. Šalia erdvės, kurioje vyksta užsiėmimas, paruošta laukimo vieta, joje yra sensorinė dėžė su įvairiomis dėlionėmis, žaidimais, knygomis. Prieš užsiėmimą vaikai ten gali atsipalaiduoti, susipažinti su aplinka, tarpusavyje, o jei užsiėmimo metu kažkas labai sudirgintų, edukacija nesudomintų, toje vietoje gali ramiai pabūti, nurimti, pažaisti. Galbūt po minutės vėl bus įdomu prisidėti prie edukacijos. Svarbiausia, jog vaikai žino, kad šalia yra rami, saugi vieta, o mes žinome, kad nieko tokio, jei kažkuris išeina“.

 

Edukacijos, skirtos autizmo spektro sutrikimų turintiems vaikams, ne tik supažindina mažuosius su knyga, bet ir lavina taktilinius, skaitymo, skaičiavimo, dėmesio išlaikymo įgūdžius. Nuo spalio mėnesio Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka planuoja organizuoti edukacijas reguliariai, tad norintiems jų nepraleisti, bibliotekininkai rekomenduoja sekti informaciją bibliotekos socialiniuose tinkluose „Facebook“, „Instagram“ ir interneto svetainėje www.amb.lt. Registruotis į edukaciją galima el. paštu vaikai@amb.lt, o bibliotekos „YouTube“ kanalu rodomas informacinis filmukas padės nuspręsti, ar edukacija būtų įdomi jūsų vaikui.

 

Vilniaus Adomo Mickevičiaus bibliotekos inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.