Aplinkosaugos pradmenys ankstyvajame amžiuje

Rūta Andriuškienė
,
Šiaulių l.-d. „Bangelė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Daina Tetereva
,
mokytoja metodininkė

„Kiekvienas saugo tai, ką kiekvienas mėgsta.“

(Žakas Yvas Kusto)

 

Nuo mažų dienų svarbu formuoti vaikų suvokimą, kad jie yra gamtos dalis ir nuo kiekvieno iš mūsų priklauso, kokia bus gamtos ir mūsų pačių ateitis. Vaikai smalsūs, nuoširdžiai domisi gamta, todėl itin svarbu ugdyti ekologinį, aplinkosauginį mąstymą jau nuo pirmųjų gyvenimo metų. Tai įmanoma tik pačių vaikų veikloje, juk jie kūrėjai: stebi, svarsto, tyrinėja, eksperimentuoja.

 

Visi žinome, kad pagrindinė ikimokyklinio amžiaus vaikų veikla yra žaidimas, kuris apima visapusišką ugdymą. Žaisdami jie mokosi, ugdosi gebėjimus. Žaidimo metu vaikai atkuria juos supantį pasaulį, išryškėja ir formuojasi požiūris į suaugusiųjų gyvenimą, gamtą. Žaislai, su kuriais vaikai noriai veikia ir žaidžia, yra įvairūs: lėlės, mašinėlės, konstruktoriai, stalo žaidimai ir daugelis kitų. Siekdami suteikti vaikams aplinkosauginio ugdymo pagrindų, ugdomosiose veiklose pradėjome naudoti saugias, estetiškas antrines žaliavas, kurios per kūrybą atgimė naujam gyvenimui.

 

Vaikus mokome nešiukšlinti aplinkos, skatiname rūšiuoti antrines žaliavas. Į jų rinkimą, rūšiavimą įtraukiame ir ugdytinių tėvelius. Iš sukauptų antrinių žaliavų kartu su vaikais kuriame naujas žaidimo priemones. Pasirodo, nereikalingi daiktai gali virsti garažais, namais, laivais, raketomis, papuošalais, muzikos instrumentais ir kitais originaliais kūriniais. Svarbu kurti tokius žaislus, kurie vaikams padėtų formuoti teisingus aplinkos vaizdinius.

 

Sukaupti butelių kamšteliai padeda lavinti smulkiąją motoriką. Juos rūšiuoja pagal spalvas, kuria mozaikas, kūrybiškai panaudoja įvairiuose meniniuose darbeliuose. Tualetinio popieriaus ritinėliai atgimsta raketomis, žiūronais, varlytėmis, mašinėlėmis ir pan. O nuspalvinus ir suvėrus juos ant virvutės, išeina nuostabūs karoliai mamytei. Iš įvairaus dydžio ir formų kartono dėžių kuriame garažus. Vaikai mokosi mašinėlėmis įvažiuoti į garažus ir pastatyti joms skirtose vietose. Taip lavindami akių-rankų koordinaciją, atkartoja matytus veiksmus natūralioje aplinkoje (gatvėje, kieme).

 

Statydami iš kartono dėžučių namus, skatiname vaikus suvokti matematines sąvokas: aukštas – žemas, didelis – mažas, daug – mažai ir kt. Iš jogurto indelių, saugių skardinių gaminame muzikos instrumentus, kuriuos panaudojame per muzikos užsiėmimus. Į vidų įbėrus žirnių, pupelių, galima išgirsti skirtingo ritmo garsus. Švarias plastikines pieno taras naudojame STEAM eksperimentams ir bandymams. Kartu su vaikais kuriame „medūzas“, „vulkanus“, „krioklius“, „jūros bangas“ ir kt.

 

Antrines žaliavas naudojame per dailės užsiėmimus. Netradicinės priemonės vaikams teikia didesnį susidomėjimą. Mažieji dailininkai noriai tapo plastikinėmis šakutėmis, šaukštais, štampuoja butelių ir panaudotų flomasterių kamšteliais, o pūsdami orą pro šiaudelius, stebi liejamų ant popieriaus spalvų vaizdus.

 

Kūrybai panaudojame antrines žaliavas: makulatūrą (žurnalus, laikraščius, popierines dėžutes, rites, spalvoto popieriaus atraižas, dovanų pakavimo, krepinio popieriaus likučius) ir natūralius audinius bei siūlus (vilną, medvilnę, liną). Kurdami susipažįstame su įvairaus storio, spalvų, faktūros popieriumi, audiniais.

 

Šiaulių lopšelyje-darželyje „Bangelė“ aplinkosauginį ugdymą siejame ne tik su aplinkos pažinimo, kasdienio gyvenimo įgūdžiais, menine raiška, kūrybiškumu, bet ir gamtos estetinių savybių išryškinimu. Kuo anksčiau formuosime vaikų ekologinę savimonę, tuo anksčiau paskatinsime visapusišką jų vystymąsi mokant pažinti, mylėti, saugoti, suprasti gamtą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.