Aktyvus poilsis – ugdymosi galimybė

Gitana Janina Kordiušienė
,
mokytoja metodininkė
Vilma Juodienė
,
vyresnioji mokytoja

Šiame straipsnyje apžvelgsime respublikinį ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų fizinio aktyvumo netradicinėse aplinkose projektą „2022 metais – 22 aktyvaus poilsio dienos“.

 

Niekas nepaneigs, kad fizinis aktyvumas būtina sveiko gyvenimo dalis, padedanti sukurti sveiko ir produktyvaus gyvenimo pagrindus. Reguliari fizinė veikla skatina kaulų ir raumenų augimą, padeda sukurti tinkamą laikyseną, lavina judesių koordinaciją ir pusiausvyrą, stiprina širdies ir kraujagyslių sistemą, teigiamai veikia kvėpavimo ir virškinimo sistemos darbą. Kai kurie tyrimai įrodo teigiamą kasdienio fizinio aktyvumo poveikį mokymosi rezultatams, atminties procesams (įsiminti ir dėmesiui sukaupti), gebėjimui spręsti psichologines problemas, dėl jo gerėja požiūris į drausmingą elgesį ir kūrybiškumą. Taigi aktyvus poilsis svarbus ne tik mažam žmogui, bet ir vėlesniuose etapuose. Juk tinkamai pailsėjęs žmogus – produktyvesnis darbe ir dažniausiai pasiekia aukštesnę asmeninio gyvenimo kokybę, asmeninių pasiekimų ir laimėjimų.

 

Pokalbiuose su vaikais „Kas yra poilsis?“ dažniausiai girdimas atsakymas „miegas“, „stalo žaidimai“, „nieko neveikimas“, „televizoriaus žiūrėjimas“ ir daugelis kitų atsakymų, kurie vienaip ar kitaip susiję su pasyviu poilsiu. Mums, suaugusiesiems, siunčiamas aiškus signalas – užkrėsti vaikus ilsėtis kitaip, aktyviai. Mes, Kauno lopšelio-darželio „Boružėlė“ mokytoja metodininkė Gitana Janina Kordiušienė ir vyresnioji mokytoja Vilma Juodienė, kuruojant pavaduotojai ugdymui Orestai Augustanavičienei, inicijavome respublikinį ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų fizinio aktyvumo netradicinėse aplinkose projektą, kuriuo siekėme įtraukti kuo daugiau įstaigų, kad vaikų poilsis taptų kuo aktyvesnis, skatintų ne tik judėti, bet ir atrasti, pažinti, ieškoti, smalsauti. Juk vaikystės patirtys mus lydi visą gyvenimą. Ko išmokstame maži, dažniausiai tampa įpročiu ar net gyvenimo būdu, tai ir yra pagrindinis šio projekto tikslas. Skatinti įvairių formų ir rūšių fizinį aktyvumą netradicinėse aplinkose, suteikti kuo daugiau laisvės ir noro vaikams veikti patiems, inicijuoti veiklas, įtraukti bendraamžius, pedagogus ir tėvelius. Taip veikdami ugdytiniai tobulina visas kompetencijas, įgyja įgūdžių mokytis savarankiškai, bendradarbiauja, sprendžia problemas, smalsauja ir drąsiai išsako savo pastebėjimus, įžvalgas.

 

 

Šis projektas subūrė nemažai šalies ikimokyklinių ir priešmokyklinių įstaigų bendraminčių, kvietė savo ugdytinius ilsėtis kitaip – aktyviai. Renginio metu vaikai daug keliavo savo mieste, lankydami žymias vietas, parkus. Aktyviai leido laiką, grojo, piešė, keliaudami laikėsi saugumo reikalavimų, susipažino su dar nepažįstamais augalais, gyvūnais, tyrinėjo, eksperimentavo, sportavo, pramogavo, veikė netradicinėse aplinkose. Projekte dalyvavo ir ankstyvojo amžiaus ugdytiniai, kurie aktyviai leido laiką savo darželio kieme, bet kitaip. Tai padėjo vaikams geriau pažinti savo įstaigos teritoriją, atrasti netradicinių veiklos metodų, kurie skatino vaikų bendravimą ir bendradarbiavimą, komandinį darbą, kūrybiškumą, vaizduotę kuriant iš netradicinių priemonių, žaliavų, skatino jų saviraišką, savireguliaciją, kognityvinius ir kalbinius įgūdžius.

 

Visi dalyviai pritarė, kad šio projekto metu patyrė ir sužinojo daug daugiau nei veikdami įprastai, patvirtino, kad šis ugdymo metodas suteikė daugybę galimybių plėtoti visus gebėjimus ir visokeriopą ugdymosi laisvę mažam žmogui. Tikimės, kad ši ugdymo(si) galimybė, metodas išliks ir bus plėtojamas, skatinantis ugdytinių laisvalaikį leisti aktyviai, tuo pačiu turtinantis savo asmenybę ir gerinantis asmeninio gyvenimo kokybę. Šiuo laikotarpiu tai itin aktualios ugdymo(si) paradigmos, nes šiuolaikiniams vaikams ypač svarbi dinamika, kurioje vaikas surastų save ir gebėtų išreikšti savo gebėjimus siekdamas išsikelto tikslo.

 

Dėkojame visiems dalyvavusiems projekte. Lai mūsų siekiai tampa kasdienybe.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.