Vengrijos patirties įkvėptos

Gabrielė Misevičienė
,
Lietuvos sporto universiteto Kėdainių „Aušros“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja

Įsibėgėjo Kėdainių švietimo bendruomenės vykdomas konsorciumo „Erasmus+“ projektas „Kūrybiškumo ugdymas ir asmenybės ūgtis“. Šį kartą naujų idėjų, atradimų ir kūrybinių veiklų paieškos mokytojus nuvedė į Vengriją. Į darbo stebėjimo vizitą Vengrijos Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános mokykloje vyko jungtinė mokytojų komanda: Labūnavos pagrindinės mokyklos anglų kalbos mokytoja Gintarė Ivaškevičiūtė-Dirdė ir pradinių klasių mokytoja Diana Dovydavičiūtė, Krakių Mikalojaus Daukšos gimnazijos etikos mokytoja Aušrelė Sereikienė ir aš, pradinių klasių mokytoja Gabrielė Misevičienė iš Lietuvos sporto universiteto Kėdainių „Aušros“ progimnazijos.

 

Ne paslaptis, kad kūrybiškumas, kūrybinis mąstymas, kaip didžiai vertinga asmenybės savybė, turi būti ugdomas nuo pat mažens – šeimoje, darželyje, pradinėje mokykloje. Puikų šį ugdymo pavyzdį pamatėme ir mes Vengrijos projekto partnerių mokykloje. Čia buvome sutiktos šiltai ir svetingai. Susipažinome su mokyklos bendruomene, istorija ir tradicijomis. Mokiniai mus pasitiko su Lietuvos vėliavėlėmis, dainuodami daineles. Susipažinome su Vengrijos švietimo sistema. Pasirodo, Vengrijoje vaikas, kuriam sukako 5 metai, privalo lankyti darželį ir ruoštis mokyklai. Vaikai dėl lanksčios sistemos gali pradėti lankyti bendrojo ugdymo mokyklą būdami 6 ar 7 metų. Privaloma bendrojo ugdymo mokykla apima 8 klases: pradinę mokyklą (1–4 klasės) ir žemesniąją vidurinę mokyklą (5–8 klasės). Po 8 klasių privalomas mokymas tęsiamas trijų tipų mokyklose – profesinėje, vidurinėje profesinėje ir aukštesnėje vidurinėje mokykloje. Per vizitą veiklos buvo orientuotos į pradinį ugdymą.

 

Stebėjome pradinių klasių anglų kalbos, šachmatų, gamtos, gramatikos, matematikos, muzikos, pasaulio pažinimo, dailės, lego pamokas. Į daugelį veiklų įsitraukėme ir pačios, ypač patiko lego ir šachmatų pamokos, jų turinys. Per lego pamokas mokiniai mokosi spręsti įvairias problemas, pavyzdžiui, šiukšlinimo problemą pasaulyje. Tam pamokoje kuriamas projektas, į kurį įsitraukia visi mokiniai. Jie konstruoja įvairias mašinas, kurias užprogramuoja planšetiniuose kompiuteriuose, kad jos veiktų, judėtų. Vėliau projektai pristatomi klasės draugams. Ši nauja patirtis papildė mūsų žinių bagažą dar vienu inovatyviu, kūrybišku ugdymo metodu, kurį būtinai išbandysime ir su savo mokiniais. Stebėjome vengrų literatūros, muzikos ir šokio pamokas. Vengrų literatūros pamokose mokytojai naudoja rimavimo pratimus, kurie labai tinka mokinio koncentracijai. Šiai veiklai tinka bet koks rimuotas eilėraštukas. Kartu su mokiniais dalyvavome kūrybinėse dirbtuvėse. Per jas sukūrėme nuostabius kaktusus.

 

Mus labai sužavėjo, kad mokykloje propaguojamas aktyvus gyvenimo būdas. Didelė dalis mokinių ir mokytojų į mokyklą atvyksta dviračiais. Pertraukas vaikai praleidžia lauke užsiimdami įvairiomis veiklomis, žaisdami žaidimus. Mokyklos edukacinės erdvės, koridoriai, kabinetai ne tik tikslingai dekoruoti kūrybiškai, bet ir pritaikyti ugdymo(si) procesui. Kiekviename kabinete yra išmaniosios lentos. Mokyklą turi gausią išmaniųjų technologijų pasirinkimo bazę.

Susipažinome su Vengrijos kultūra, istorija ir tradicijomis. Lankėmės Budapešte, kuriame pamatėme užgožiančią architektūrą ir grožėjomės naktiniu miestu, Diulos miestelyje aplankėme rūmus ir pilį, Sarvašo mieste pamatėme „Mažąją Vengriją“. Ši šalis paliko gilų įspūdį.

 

Kad ugdyti būtų lengviau, mes, pedagogai, turime nuolat atnaujinti savo žinias, pasisemti naujų idėjų ir patys mąstyti kūrybiškai. Dalyvavimas „Erasmus+“ projekto „Kūrybiškumo ugdymas ir asmenybės ūgtis“ veiklose dar kartą įrodė, kad mokymasis vieniems iš kitų padeda ugdyti mąstantį, gebantį spręsti problemas, savarankišką, veržlų ir laisvą mokinį. Tai buvo svari pagalba stipriau įžiebti liepsnelę naujiems, kūrybiškiems darbams.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.