Vasaros projektas „Birželio abėcėlė“

Rita Nemaniūnienė
,
Šiaulių lopšelio-darželio „Bangelė“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė, metodininkė

Vasara – puikiausias metas plėtoti pažintines ugdytinių galias, realizuoti aplinkosaugos įgūdžius. Šiaulių lopšelio-darželio „Bangelė“ lauko erdvės pritaikytos vaikų veikloms, idėjų realizavimui. Tad kilo mintis imtis trumpalaikio, bet įdomaus, prasmingo, kūrybinių ieškojimų projekto „Birželio abėcėlė“. Kurdama vasaros projektą, įtraukiau veiklų, skatinančių smalsumą, kūrybiškumą, vaikų idėjų pritaikymą. Juk smagu, kai kiekviena diena kupina netikėtai malonių patirčių bei atradimų.

 

Vyresnieji vaikai žino, jog pirmoji abėcėlės raidė – A. Tada drauge aptariame, ką gamtoje, darželio kieme galime rasti bei nuveikti, kad sietųsi su abėcėlės raidėmis. Bendru sutarimu sudarėme planelį: A – akmuo; B – boružėlė, balionas; C – citrina; D – daržas; E – ežiukas; F – fėja; G – gilė; I – indėnai; J – juokas; K – kamuolys; L – lietus, lietsargis; M – muilo burbulai; N – nagučiai; O – oras; P – pica, pasaka; R – rabarbarai; S – skruzdė, sraigė; Š – šokdynė; T – tortas (smėlio); V – vėjas, vaivorykštė; Z – zebras (perėja); Ž – žirniai.

Labai svarbu, kad idėjas siūlytų vaikai, o mes, pedagogai, padėtume jas realizuoti.

 

Kūrybines veiklas tęsėme parke. Pasirinkę šakelių (ieškojome pačių tinkamiausių) – tiesių, kreivų, šakotų, plonesnių, storesnių ir gaminome iš jų raides. Kasdien po raidę. Šakeles vaikai apvynioja siūlais, o pedagogas padeda sujungti. Ir štai – raidė – A, ją žino ir mažieji.

Akmenukus puošėme blizgučiais, jie tapo „brangakmeniais“ ir „keliavo“ su vaikais į namus; žaidėme šaškių ir kitų žaidimų su akmenukais.

 

Kita diena, kita raidė. Sukonstruoti B raidę sekėsi sunkiau, reikėjo pedagogo pagalbos, bet tematika labai sudomino mažuosius tyrėjus. Apsiginklavę lùpomis, kieme dairėmės boružėlių. Kiek buvo džiaugsmo, kai darže, ant pačių sėtų krapų, radome boružių… Skaičiavome taškelius, skatinome boružę skristi žodžiais: „Boružėle, lėk lėk, tavo vaikai – rėk rėk. Šaukštai, bliūdai nemazgoti, po staleliu pakavoti“. Vaikams taip patiko ketureilis, kad kartojo nuolat. Na, o balionų pūtimas lavina vaikų kalbą, o žaidimai su jais teikia daug džiugių emocijų, išlaisvina vaikus.

Citriną valgėme su medumi ir ruošėme citrina pagardintą vandenį, kurį gėrėme kieme saulutei kaitinant. Ir vaikai atrado, kad „šis vanduo skanesnis, rytoj dar padarykime“.

 

Įsibėgėjus projektinei veiklai, vaikai jau iš vakaro klausinėdavo „kokia bus rytoj raidė?“, o vyresnieji, sekdami abėcėlę, rasdavo atsakymą. Vykdant sumanytas veiklas, mažieji patyrė daug įdomaus, prasmingai praleido laiką, turtino žinias ir įgūdžius.

 

Norėčiau pasidalinti, kaip vaikai siūlė idėjas raidei Z. Ilgai galvojome, ką galėtume pritaikyti, vis nesisekė, kol vienas vaikas nedrąsiai pasakė „zebras“. Tada kilo diskusija, jog zebrų nerasime darželio kieme. O jis sako: „Yra zebras, prie darželio. Perėja – zebras, taip mano tėtis ją vadina“. Kai atėjo Z raidės eilė, išėjome į gatvę, prisiminėme taisykles, kaip ją pereiti, koks ženklas žymi perėją. O grįžę į kiemą, piešėme gatves ir jose „zebrą“. Vaikai savo patirtį išreiškė piešdami kreida gatves, vėliau žaisdami mašinėlėmis.

 

Projektinė veikla atitiko vaikų pomėgius ir interesus. Visos veiklos metu mažieji buvo iniciatyvūs ir organizuoti. Savo patyrimu entuziastingai dalijosi su tėvais, didžiuodamiesi rodė jiems sukurtas naujas raides, kurias kabinome ant virvelės tarp medžių tol, kol džiaugėmės visomis unikaliosios mūsų abėcėlės raidėmis.

Tokiu būdu daug laiko efektyviai ir prasmingai praleidome kieme. Nė nepajutome, kad baigėsi birželis, bet kad buvo įdomu primena išskirtinės abėcėlės raidės papuošiančios darželio kiemą.

Manau, kad šį projektą būtinai kartosime. Tik, žinoma, jis bus kitoks, nes vaikai kiti, ir idėjų bus kitokių.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.