Vaikų poetės V. Palčinskaitės eilėraščių takeliais…

Deimantė Navakienė
,
Vilniaus Antano Vienuolio prog-jos pradinio ugdymo mokytoja metodininkė
Jūratė Skurkienė
,
pradinio ugdymo vyr. mokytoja

„Rašiau rašiau

Rašiau rašiau,

Žodžius su šaukštu išmaišiau,

O kad atrodytų gražiau,

Raides išdaigom apkaišiau.“
(Violeta Palčinskaitė)

 

Turbūt kiekvienas iš mūsų žinome vaikų poetės Violetos Palčinskaitės kūrybos lobyną. Daugumos mūsų vaikystė prabėgo lydima lengvai įsimenamų, skambių jos eilėraščių. Gerai prisimename linksmąjį bulvės ir buroko dialogą, išdykėlės morkos sijonėlį, žirnių puotą žaliame namelyje, storą pomidorą, išsipuošusį kopūstą… Poetės eilėraščių veikėjai iki šių dienų mažuosius skaitytojus keri žaismingumu, paprastumu, žodžių skambesiu, vaikai mielai renkasi šios poetės knygas. Siekiant paskatinti vaikus plačiau susipažinti su V. Palčinskaitės kūryba ir ja domėtis, analizuoti, deklamuoti, iliustracija perteikti perskaityto eilėraščio nuotaiką, pradinio ugdymo mokytojoms kilo idėja organizuoti tarptautinę pradinių klasių mokinių kūrybinių darbų parodą-konkursą „Spalvoti žodžiai“, skirtą vaikų poetės V. Palčinskaitės 75-erių metų sukakčiai paminėti.

 

Eilėraščių skaitymas, analizavimas yra ne tik smagus laisvalaikio leidimo būdas, bet ir didžiulė nauda vaikui: skaitymas ir mokymasis lavina atmintį, susikaupimą. Skaitydami vaikai mokosi taisyklingai tarti garsus, kirčiuoti žodžius. Jaunesnio amžiaus mokiniai mėgsta eilėraščius – jiems patinka žodžių žaismas, ritmas. Skaitymas plėtoja mokinių emocijas: skaitydami eilėraščio personažus priima kaip gyvus veikėjus ir bendrauja su jais kaip tikrovėje. Veikėjų išgyvenimai, likimai sužadina skaitytojo jausmus, atskleidžia naujų minčių. Eilėraščių iliustravimas dar labiau sustiprina emocinius išgyvenimus, ugdo kūrybiškumą.

Prieš atlikdami kūrybinį darbą vaikai skaitė poetės, scenaristės, dramaturgės, vertėjos V. Palčinskaitės poeziją, rinko labiausiai patikusius eilėraščius, kūrybiškai juos užrašė ir originaliai iliustravo.

 

Parodoje-konkurse dalyvavo 68 Lietuvos ir užsienio lietuviškos mokyklos. Džiaugiamės, kad į kvietimą atsiliepė mokytojai iš įvairių Lietuvos miestų ir miestelių bei Pelesos vidurinės mokyklos lietuvių mokomąja kalba (Baltarusija), Punsko pagrindinės mokyklos (Lenkija), Vidugirių pagrindinės mokyklos (Lenkija), lituanistinės mokyklėlės „Gandriukas“ (Norvegija).

 

Į parodos-konkurso pristatymą progimnazijos bendruomenei atvyko ir pati poetė Violeta Palčinskaitė. Tai ypač pradžiugino mūsų mokyklos mažuosius. Poetė atsakė į visus jų klausimus ir padovanojo po autografą. Smalsūs pirmokai ir „Mažųjų literatų“ būrelio dalyviai, įkvėpti žaismingų, linksmų poetės eilėraščių, ir patys ėmė nejučia eiliuoti. Jie ne tik išmoko atmintinai labiausiai patikusius poetės eilėraščius, bet ir, sveikindami ją, deklamavo pačių sukurtas eiles.

Poetė susirinkusiesiems papasakojo, kad jaunystėje šioje mokykloje, nors ir neilgai, ji dirbo lietuvių kalbos mokytoja, bet suprato, kad šiam darbui trūksta pašaukimo, ir pasinėrė į kūrybą. Progimnazijos bendruomenė pasveikino poetę gražios sukakties proga, o ketvirtokai padovanojo savo kūrybos eilėraštį, skirtą poetei.

 

Džiaugiamės, kad paroda ir susitikimas su poete paliko neišdildomą įspūdį mažųjų skaitytojų širdyse bei įkvėpė juos kūrybiniams stebuklams.

Parodos-konkurso akimirkos ir laureatų darbai – https://youtu.be/yYUO9UVXeKs.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.