Vaikas namuose! Kuo jį užimti?!

Vilma Kleveckienė, Augustė Lankutytė
,
Kauno lopšelio-darželio „Vaivorykštė“ ikimokyklnio ugdymo mokytojos
Rasa Ratkevičienė
,
direktorės pavaduotoja ugdymui

Sugalvoti ką veikti su ikimokyklinio amžiaus vaiku namuose, o juo labiau, jei šeimoje jų keletas, visuotinio karantino metu – nemažas iššūkis tėvams. Mes, ikimokyklinio ugdymo mokytojos, turime daug idėjų, kuo šio amžiaus vaikus gali užimti šeima, kad būtų įdomu, nebūtų nuobodu ir suteiktų daug teigiamų emocijų visai šeimai, o vaikas jaustųsi saugus, savimi pasitikintis ir motyvuotas veikti. Leiskite vaikui pabūti Jūsų mokytoju, tai suteiks pasitikėjimo, jis jausis svarbus Jūsų šeimos gyvenime!

 

Pateikiame keletą pavyzdžių, kaip prasmingai, šiomis ypatingomis sąlygomis, praleisti laiką namuose.

Rekomenduojame namuose pasyvią veiklą, t. y. pasakų, knygelių skaitymą, jungti su aktyvia veikla – mankštos pratimais, šokiais, žaidimais. Šie žaidimai patiks sesėms, broliams, visai šeimai. Pavyzdžiui, užminkite vaikui mįslę: „Apskritas kamuoliukas, raudonas šoneliukas“. Tegul atsakymą šis suranda namuose, o radęs – įvardina pvz.: „Obuolys“. Prie šios užduoties gali būti mamos ar kito šeimos nario raštelis (užrašyta didžiosiomis abėcėlės raidėmis) – suskaičiuoti raudonus daiktus esančius vaiko kambaryje ar namuose.

 

Apsižvalgę savo namuose, rasite daug užuominų ar mįslių, kurias galite užminti. Žaiskite – tegul vaikas bando jas įminti! Mįslės ir užduotys turi atitikti vaiko amžių, įsitraukti patartina visiems šeimos nariams. Tai skatina vaikų žingeidumą, loginį mąstymą, pažinimą ir suteikia daug teigiamų emocijų visai šeimai. Kai vaikas suvoks mįslės kūrimo struktūrą, tegul pats pabando sugalvoti mįslę. Tokiu būdu mokysis formuluoti mintis, gilindamas ryšį tarp mąstymo ir kalbos.

 

Pagalvokite, kuo vaiką apdovanoti už pastangas – įmintą ar sukurtą mįslę. Tai gali būti Jūsų nupiešta saulytė, apsikabinimas, padėkos žodis: „Ačiū tau už mįslę, mums buvo smagu ją įminti!“ – tai neabejotinai suteikia vaikui daugiau motyvacijos ir pasitikėjimo savimi.

 

Jei įmanoma ir galite – išstumdykite baldus namuose! Taps erdviau ir galėsite prisiminti žaidimus, kuriuos paprastai žaidžiate lauke. Tai: estafetės – šuoliavimas įlipus į maišą, ar čiuožimas pasidėjus medžiagos skiautę ant žemės; šuoliukai, pritūpimai; kempinių mėtymas į taikinį ir t. t.

 

Būtinai aptarkite vaikų idėjas ir siūlymus, sudarykite vaiko dienotvarkės planą, pvz.: „Dienos ritmas“. Pakabinkite jį aiškiai matomoje vietoje. Veiklas galite iliustruoti (pieštais ar iš žurnalų iškirptais paveikslėliais), jei vaikas dar nesupranta raidžių ar skaičių. Tai būtų vaiko savarankiškai sukurtas ir jam skirtas „Dienos ritmas“!

Kasdien primindami – paskatinkite jo laikytis. Žinoma, dienos ritmą galima koreguoti pagal vaiko ar Jūsų poreikius, bet pasistenkite tuo nepiktnaudžiauti – tegul vaikas mokosi laikytis taisyklių, susitarimų (Jūsų bendrai sukurto „Dienos ritmo“). Neužmirškite numatyti, kada vaikas turėtų: keltis, valgyti, gulti pietų miego, susitvarkyti žaislus ir t. t.

 

Labai svarbu rasti laiko paskaityti knygelę, atlikti keletą užduočių, sužinoti ką nors naujo (skaičių, raidžių, gyvūnų ar daržovių pavadinimų ir kt.). Kūrybiniai darbeliai lavina smulkiąją motoriką, pirštukų miklumą, spalvų pažinimą. Tai ugdo dėmesingumą, mąstymą, gebėjimą susikaupti, atsakomybę.

 

Artėjant šv. Vėlykoms, naudodami spalvotą popierių, laikraščius, žurnalų skiautes, krepinį popierių,  galite pasigaminti kiaušinių mozaikas, pvz.: vaikai atgnybia nedidelius popieriaus gabalėlius ir klijuoja prie Jūsų nupiešto kiaušinio arba velykinio kiškučio šablono ar kito, pasirinkto darbelio.

Mažiausieji gali tapyti vandeniniais dažais (taškuoti) kempinėle ar pirštukais.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.