Ugdymas už darželio ribų: geriau vieną kartą patirti nei daug kartų išgirsti

Kristina Kalinauskienė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ ikimokyklinio ugdymo vyresn. mokytoja

Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ ugdytiniai per mokslo metus dažnai keliauja. Išvykų nauda yra neabejotina: per keliones lavėja vaikų socialiniai, komunikacijos, globalaus mąstymo įgūdžiai, vaikai mokosi veikti komandoje, padėti vienas kitam. Keliaudami autobusais, troleibusais ugdosi saugaus elgesio gatvėje ir viešajame transporte įgūdžius. Pradėję keliauti ikimokykliniame amžiuje vaikai tampa drąsesni, komunikabilesni, lengviau sprendžia problemas.

 

Šiais mokslo metais keturmečių grupėje „Bitutės“ beveik kiekvieną mėnesį buvome susiplanavę po išvyką – jos organizuotos pagal vieną iš tą mėnesį nagrinėtų temų. Kelionės prasidėjo nuo arti esančių vietovių, pavyzdžiui, rudenį aplankėme šalia esantį Lieporių parką, kur gėrėjomės rudenėjančia gamta, vaikai rinko rudeninius lapus ir kaštonus, su jais žaidė, lygino, skaičiavo.

Spalį prasidėjo grupės metinis projektas apie dantų priežiūrą, tad su ugdytiniais keliavome į prekybos centrą nusipirkti dantų šepetėlių. Ši išvyka vaikams buvo ypatinga tuo, kad jie turėjo galimybę pasinaudoti savitarnos kasa ir savarankiškai nuskenuoti išsirinktą prekę. Drauge mokėmės, kaip reikia elgtis prekybos centre, diskutavome apie pirmojo būtinumo prekes.

 

Per metus gilinome žinias apie vaisius ir daržoves, diskutavome, kur jų įsigyti. Vaikai teigė, kad galima nusipirkti parduotuvėje, bet nė vienas nežinojo, kad yra dar viena vieta, kurioje žmonės perka ir parduoda – turgus. Tad išsirengėme į turgų. Ši išvyka taip pat buvo patirtinė, nes ugdytiniai turėjo galimybę išsirinkti pageidaujamą vaisių ar daržovę ir ją savarankiškai nusipirkti. Taip pat ugdytiniai susipažino su sąvoka „turgus“, sužinojo, kaip turgus atrodo ir kas jame vyksta.

Šių dienų vaikai dažnai apie naminius paukščius ir gyvūnus mokosi iš knygų paveikslėlių arba „YouTube“ vaizdelių, bet neturi galimybės pamatyti jų realybėje. Lapkritį gvildenome temą apie naminius gyvūnus, tad susiorganizavome edukacinę išvyką į Dargaičių kaimą, kur vaikai susipažino su ūkyje auginamais gyvuliais ir paukščiais.

 

Kalėdiniu laikotarpiu keliavome prie miesto eglės, įvertinome jos dydį, lygindami su grupėje ir vaikų namuose esančiomis Kalėdų eglutėmis, išsiaiškinome, kad eglė yra spygliuotis medis, kuris žaliuoja visais keturiais metų laikais. Vaikai sužinojo, kad šventiniu laikotarpiu savo namus puošia ne tik žmonės, bet puošiasi ir visas miestas.

Priešpaskutinė gegužės savaitė lepino geru oru ir buvo itin palanki išvykoms, tad joms paskyrėme dvi dienas. Vieną iš jų aplankėme Šv. Apaštalų Petro ir Pauliaus katedrą, Saulės laikrodžio aikštę, drauge ir Auksinį berniuką. Antrąją dieną nukakome prie Geležinės lapės ir Talkšos ežero, kur, pasitiesę pledą, susėdome į tradicinį „Ryto ratą“, sudainavome muzikinį grupės pasisveikinimą ir klausėmės pasakojimo apie Talkšos ežerą. Po kitokio „Ryto rato“ laukė piknikas – vaikai traukė iš savo kuprinių mamyčių paruoštus skanėstus, mokėsi draugiškumo, vaišindami vienas kitą, ugdėsi įprotį susitvarkyti buvimo vietą.

 

Grupės tėveliai geranoriški ir linkę bendradarbiauti vaikų labui. Šiais metais buvome pakviesti apsilankyti vieno tėvelio darbovietėje. Keliavome į odontologijos kliniką, kur vaikai gilino žinias apie dantų priežiūrą, susipažino su odontologo profesija.

Apsilankėme Šv. Mergelės Marijos nekaltojo prasidėjimo bažnyčioje, kur buvo aukojamos mišios už mažuosius šiauliečius. Vaikai mokėsi rimties ir susikaupimo. Keliavome miesto autobusu.

Pedagogai neturėtų baimintis ugdomųjų veiklų už grupės ir darželio ribų. Vaikai lieka sužavėti procesu ir rezultatas būna optimalus. Juk visada geriau vieną kartą patirti nei daug kartų išgirsti.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.