„Tapu tapu, aš einu ekologiniu taku“

Inesa Kovaliovienė, Jūratė Markutėlytė-Širkienė
,
ikimokyklinio ugdymo mokytojos

Vilniaus lopšelis-darželis „Šnekutis“ dalyvauja Vilniaus miesto Aplinkosaugos skyriaus visuomeninio aplinkosauginio švietimo projekte „Tapu tapu, aš einu ekologiniu taku“. Pasaulyje daug dėmesio skiriama ekologinei sampratai formuoti, to siekiama integruojant aplinkosauginį švietimą į ugdomąjį procesą. Ikimokyklinis amžius – svarbus formuojantis asmenybei, socializacijai. Šiame amžiuje susiklosto asmenybės pagrindai, kuriems vėlesni amžiaus tarpsniai turi mažiau įtakos. Ikimokyklinio amžiaus vaikų ekologinio ugdymo gairėse pabrėžiama, kad labai svarbu nuo pat mažens ugdyti ekologinio dorovingumo pradmenis (Bendroji priešmokyklinio ugdymo ir ugdymosi programa, 2003).

 

Gamta – dvasinio turtėjimo neišsenkantis šaltinis. Vaikus nuolatos supa gamta, sužadinanti jų smalsumą, suteikianti norą pažintis, tyrinėti, eksperimentuoti, veikti, o svarbiausia – žaisti.

Vaikų savarankiškas bendravimas su gamta ne visada garantuoja teigiamą, pozityvų santykį su augalais, gyvūnais ir kita juos supančia aplinka. Pedagogo uždavinys – skirti daug laiko organizuojant aplinkosauginę veiklą ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Svarbu, kad tokia veikla būtų nuosekli, tikslinga, atitiktų vaiko poreikius ir amžių. Kaip ir bet kokia ugdymo sritis, ekologinis ugdymas turi prasidėti vaiko šeimoje ir tęstis darželyje. Šios pozicijos laikosi ir mūsų darželio pedagogai į kiekvieną veiklą stengdamiesi įtraukti tėvus, paskatindami juos skirti vaikams daugiau kokybiško dėmesio atliekant bendrus darbus. Šeimos ir ikimokyklinės įstaigos pedagogų bendradarbiavimas – viena pagrindinių sąlygų, nulemiančių vaikų ugdymo sėkmę. Tėvai ir namų aplinka vaiką veikia labiau negu ikimokyklinė įstaiga. Labai džiaugiamės, kad organizuojant ekologinį plenerą „Šnekutis“ aktyviai prisidėjo vaikų tėveliai, drauge su vaikais rinkdami gamtines medžiagas.

 

Vienas iš sveikos gyvensenos veiksnių – buvimas gryname ore, taip stiprinamas imunitetas, gerėja vaikų sveikata. Būdami lauke vaikai turi galimybę kurti, tyrinėti, atrasti įvairias gamtos dovanas. Ruduo derlingas metas, gausiai apdovanojęs kaštonais, gilėmis, uogomis, žemę nuklojęs spalvingais lapais. Pasitelkusios savo fantaziją auklėtojos su vaikais dalyvavo ekologiniame plenere. Visi drauge iš pririnktų rudens gėrybių sukūrė darželio simbolį paukštelį – „Šnekutį“. Vaikai išmoko dirbti komandoje, taip pat sužinojo, kaip galima kūrybiškai ir prasmingai panaudoti gamtos dovanas.

 

Nuotaikingai ir smagiai praėjo edukacinis projektas „Morkų dienos darželyje“. Per jį vaikai sužinojo apie morkų naudą sveikatai. Drauge su grupių pedagogais kūrė ir gamino įvairius patiekalus, kurių pagrindinis ingredientas buvo morka. Prie šio projekto įgyvendinimo aktyviai prisidėjo vaikų tėveliai. „Kačiukų“ grupė pagamino morkų salotas su obuoliais, razinomis ir kedro riešutais, jas pagardino graikišku jogurtu ir šviežiomis petražolėmis. „Drugelių“ grupė spaudė morkų sultis, jas paskanino grietinėle. „Pelėdžiukų“ grupės vaikučiai džiovino morkas ir darė morkų traškučius. „Boružėlių“ grupės ugdytiniai iškepė morkų pyragą su avižiniais dribsniais ir džiovintais vaisiais. Projekte dalyvavo ir patys mažiausieji mūsų vaikai, pagaminę saldainių iš morkų. Ugdytiniai pavaišino savo patiekalais kitų grupių vaikus, taip buvo suteikta galimybė pamatyti iš morkų pagamintų patiekalų įvairovę.

„Morkų dienos darželyje“ pasibaigė nuotaikingu spektakliu vaikams, kuriame lapė mokė zuikį sėti ir auginti morkas bei paaiškino zuikučiui morkų reikšmę ir svarbą. Vaikai patyrė daug gerų emocijų, žaidė įdomius žaidimus ir dainavo nuotaikingas dainas.

 

Darželio bendruomenė aktyviai įgyvendina aplinkosauginį projektą „Tapu tapu, aš einu ekologiniu taku“. Mūsų dar laukia įdomios ir aktyvios veiklos. Tikimės, kad tokių veiklų organizavimas paskatins vaikus ir jų tėvus kitaip pažvelgti į ekologinį ugdymą ir suprasti jo svarbą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.