Šventiška STEAM kelionė per pasakų šalį

Viktorija Zavackienė
,
Vilniaus lopšelio-darželio „Sadutė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Vilniaus lopšelio-darželio „Sadutė“ ikimokyklinės grupės „Boružėlės“ mažieji Vaikų gynimo dieną paminėjo keliaudami „Per pasakų šalį“. Tai viena svarbiausių vaikų švenčių, pirmą kartą paminėta 1950 m. birželio 1 d. Šios šventės tikslas buvo ir yra – priminti visuomenei būtinybę saugoti ir gerbti vaikus, paisyti jų teisių; ugdyti sveiką, dvasingą, humanišką, moraliai atsakingą asmenybę. Privalome vaikus mokyti reikšti emocijas, gerbti save ir aplinkinius. Šventės tikslas – nusiteikti džiugiai kūrybinei veiklai, tenkinant vaikų poreikį kasdien pažinti juos supantį pasaulį, pojūčius; žaisti ir vaidinti, pasitelkiant pasakas.

 

Šventei pasirinktos keturios pasakos, kurios padėtų siekti numatyto tikslo. Pasirinkta daug STEAM (integralaus gamtos mokslų, technologijos, inžinerijos, meno ir matematikos taikymo) veiklų, nes jos natūraliai skatina tirti aplinkinį pasaulį mokantis ir eksperimentuojant. Šios veiklos vaikams padeda nuodugniau pažinti supančią aplinką, tada jie jaučiasi laimingi.

 

Pirmoji pasaka – „Trys paršiukai“. Ši pasaka pasirinkta dėl to, kad kiekvienam vaikui reikalingi namai. Namai – tai ne tik pastatas, namuose gyvena šeima. Pasakoje akcentuojama draugystė, pagalba, atsakomybė.

 

Pirmosios veiklos metu vaikai klausėsi muzikos arba gamtos garsų ir pasirinktomis priemonėmis, pasirinktoje vietoje piešė savo svajonių namą. Antroji veikla – STEAM iššūkis. Atsižvelgiant į vaikų amžių ir gebėjimus, mažieji gavo užduotį pastatyti tvirtą namą paršiukams, kad šis nesugriūtų, tad buvo būtina tinkamai pasirinkti medžiagas. Trečioji veikla – Vytės Nemunėlio žaidimas-eilėraštis „Mano namas“.

 

Antroji pasaka – „Pupa“. Drauge įdėmiai išklausę ir aptarę pagrindinę pasakos mintį, ėmėmės veiklų. Pirmoji skirta atlikti kūrybinį darbelį „Pupa“: iš pasirinktų medžiagų (plastilino, popieriaus, gamtinių medžiagų), vaikai individualiai aplikavo pupą taip, kaip ją įsivaizduoja. Antroji veikla – matematinė STEAM užduotis. Atlikdami įvairius sudėties veiksmus, vaikai išsirinko tiek pupų, koks yra veiksmo atsakymas. Trečioji veikla – STEAM eksperimentas. Naudodami „minčių lietaus“ metodą, diskutavome, kokių sąlygų reikia pupai, kad ji augtų? Išsigryninę atsakymus, vaikai priėjo prie išvados, kad svarbiausi elementai – vanduo, saulė, žemė. Diskutuojant kilo klausimas, ar žmogui reikia saulės? Taip. Vaikai reziumavo, kad saulės reikia visiems, bet ilgai saulėje kaitintis negalima, reikia slėptis pavėsyje, dėvėti kepurę, o jei esame prie jūros ir labai šviečia saulė – būtina naudoti kremą nuo saulės, kad neperkaistume.

 

Taigi, po smagių diskusijų atlikome eksperimentą ir sužinojome, kad kremas nuo saulės padeda. Ant juodo popieriaus lapo vaikai nupiešė piešinį kremu ir paliko saulėje, stebėdami, kas įvyko. Pasirodo, po tam tikro laiko, vietos, išteptos kremu, liko šviesesnės.

 

Trečioji pasaka – „Raudonkepuraitė“. Pirmiausia atlikome STEAM eksperimentą. Kadangi pasakos pavadinimas siejamas su raudona mergaitės kepure, atlikome eksperimentą naudodami raudoną balioną: į lėkštę įbėrėme druskos, smulkintų pipirų ir pipirų žirneliais, balioną patrynėme (įelektrinome) į plaukus. Įelektrintu balionu vaikai lietė medžiagas, stebėdami, ką balionas pritraukia. Antroji STEAM veikla – kelionė. Raudonkepuraitė žingsniavo pas senelę mišku, o mes „keliavome“ po darželio teritoriją – ne paprastai, o nešini karpiniais, žiūrėdami, klausydamiesi, uosdami, žiūrėdami, kaip karpiniai paįvairina matomus vaizdus. Pavyzdžiui, per širdelės karpinį vaikai stebėjo besikeičiančią darželio aplinką ir pan. Trečiajam – kūrybiniam STEAM darbeliui-eksperimentui – naudojome servetėlę. Ant vieno virtuvinio rankšluostuko nupiešėme daikto kontūrą juoda spalva, kitą tokį pat lapelį uždėjome ant jo, ir, švelniai – nespausdami, nuspalvinome daikto vidų. Paskui sukeitėme lapus vietomis, spalvotą dėjome į apačią, lapą su nupieštu kontūru palikome viršuje ir įmerkėme į vandenį.

 

Ketvirtoji pasaka – „Vištytė ir gaidelis“. Kad veiklos vyktų sėkmingai, drauge įdėmiai išklausę, aptarėme pagrindinę pasakos mintį. Pasakoje akcentuojama emocijų raiška, bendravimas ir bendradarbiavimas. Kiekvienas, pagarbos vertas, turi elgtis „atsakingai“, padėti draugui. Veiklos metu bandėme atpažinti įvairius riešutus, juos sugrupuoti. Tada mestas STEAM iššūkis: pasakos personažui – žaisliniam gaideliui – iš įvairių medžiagų pagaminti tiltą, kad šis saugiai pereitų upeliuką. Veiklas užbaigėme STEAM kūrybiniu darbeliu. Kūrėme paveikslą, t. y. kompoziciją, iš gamtinių medžiagų, ant lapo, naudodami dvipusę lipnią juostą. Šį paveikslą nufotografavome, užrašėme daug malonių žodžių ir dedikavome ne tik mūsų įstaigos, bet ir viso pasaulio vaikams, kad jie nesibartų, būtų sveiki ir laimingi.

 

Paskutinę dieną surengtas „Dailės pleneras“. Vaikai piešė lauke, ant tuščių picos dėžučių, piešė tai, ką mato – gamtą. Tik pažindami juos supančią gyvąją aplinką, jos grožį, mažieji suvoks ekologijos svarbą, labai aktualią jų ateičiai.

 

Šventės tikslą – nusiteikti džiugiai kūrybinei veiklai, tenkinant vaikų poreikį smalsauti kasdien, pažinti supantį pasaulį pasitelkiant pasakas, pojūčius, žaidimus, vaidybą – pavyko įgyvendinti. Šią užduotį labai palengvino įvairios aktyvios veiklos, jomis susidomėję vaikai – aktyviai ir noriai įsitraukė.

 

Pasakos lavina vaikų vaizduotę, praplečia ir ugdo laisvą žaidimą, skatina domėtis skaitymu ir skaityti. Vaizduotės pasaulį padeda kurti pasakos, vaikai atsipalaiduoja, „pabėga nuo taisyklių“, laisvai kuria ir džiaugiasi vaikyste. Ugdomam vaikui reikia iššūkių, kad šis mokytųsi žaisdamas ir praktiškai taikytų individualius gebėjimus. Vaikystė be pasakų ir žaidimų – neįsivaizduojama, todėl kasdienį ugdymo(si) procesą būtina pagyvinti siejant šias efektyvias ir naudingas veiklas.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.