Svajonių profesijas pristatė ir vaikai, ir tėvai, ir seneliai

Asta Želionienė
,
Šiaulių l.-d. „Coliukė“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė, pradinių klasių mokytoja metodininkė

Šiaulių lopšelio-darželio „Coliukė“ priešmokyklinio ugdymo grupėje nuo rudens vykdomas „eTwinning“ projektas „Mano svajonių darbas“ (angl. „My Dream Job“) sudomino ne tik vaikus, bet ir tėvus bei senelius.

Projekto dalyviai – mokytojai iš Turkijos, Rumunijos ir Lietuvos: Šiaulių Vinco Kudirkos progimnazijos, Rokiškio lopšelio-darželio „Varpelis“, Kėdainių lopšelio-darželio „Pasaka“, Kauno mokyklos-darželio „Šviesa“. Projektas skirtas ikimokyklinio amžiaus ir pradinių klasių vaikams. Stebėdama partnerių veiklas virtualioje „Twinspace“ erdvėje, pastebėjau, kad visame pasaulyje vaikai svajoja labai panašiai. Per projektą vaikai piešė savo svajonių darbą, pasakojo apie tėvelių profesijas, o žaidimų dieną imitavo profesijas, matavosi įvairių profesijų atributiką, išbandė įrankius ir reikmenis.

Pažintis su artimiausia aplinka

 

Su profesijomis susipažinti pradėjome nuo pačios artimiausios aplinkos – darželio bendruomenės. Nors daugelį darbuotojų vaikai mato dažnai, tačiau įvardinti jų profesijų nemoka, todėl susitikę su įvairiais įstaigos darbuotojais uždavėme jiems klausimų apie jų profesijas. Su vaikais aptarėme, kuo svarbūs visi ugdymo įstaigoje dirbantys žmonės ir kodėl svarbu gerbti jų darbą.

Džiaugiamės, kad mūsų įstaiga turi šiltnamį, kur vaikai gali per patirtinę veiklą susipažinti su žemės ūkiu: padėti pasodinti, daiginti, prižiūrėti, paskui skinti, ragauti… Taigi, šiltnamyje nuėmę derlių, keliavome į darželio virtuvę, kur virėjos iš užaugintų daržovių pagamino labai skanias salotas.

 

Ypač svarbu vaiką supažindinti su artimiausia socialine ir kultūrine aplinka. Kadangi darželis įsikūręs miestiečių vadinamame „Akliukų“ mikrorajone, aplankėme Lietuvos aklųjų bibliotekos Šiaulių filialą, kur mus supažindino su knygomis, skirtomis silpnaregiams ir neregiams. Vaikai lietė ir apžiūrėjo knygų iliustracijas, susipažino ir patys išbadė Brailio raštą. Džiaugiamės, kad į projektą įsitraukė ir socialiniai partneriai – Šiaulių savivaldybės bibliotekos „Spindulio“ filialas: dalyvavome Metų knygos vaikams rinkimuose, Šiaurės šalių bibliotekų savaitės renginiuose.

Išvykos į tėvelių darbovietes

 

Vaikui labai smagu, kai profesiją pristato jo mama ar tėtis, todėl džiugu, kad į projektą aktyviai įsitraukė tėvai ir pakvietė į savo darbovietes. Įdomi išvyka buvo į odontologijos kliniką pas Pijaus mamą, kuri vaikams dar kartą priminė, kaip taisyklingai valyti dantukus, kas padeda išsaugoti sveikus dantis. Labai svarbu, kad vaikai patys galėjo patys viską išbandyti ir patikrinti draugo dantis. Kita smagi išvyka buvo į grožio saloną „ISA SPA Šiauliai“, kur Ermano mama supažindino su grožio salono darbuotojų darbu. Mergaites sudomino makiažo paslaptys, mergaitiškas manikiūras, o smagiausia, kad visus norinčius mama Dalia papuošė spalvotomis plaukų sruogomis…

Pažintis su įvairiomis profesijomis

 

Vaikai dar aplankė Šiaulių spaustuvę, Šiaulių universitete susipažino su informatikos mokytoja ir kartu išbandė informacines technologijas mažiesiems, „Molio dirbtuvėje“ lipdė kartu su keramikos mokytoja, Šiaulių Sondeckio menų gimnazijoje susipažino su muzikos instrumentais, Botanikos sode tyrinėjo augalus, keliavo į irklavimo bazę, teniso kortus, lengvosios atletikos maniežą, žolės riedulio stadioną, imtynių salę, kur susipažino su treneriais ir išbandė šias sporto šakas. Grupėje sulaukėme Oskaro tėčio – jis muzikantas, tad padėjo sukurti mūsų grupės dainą. Tautvydo mama atsinešė batsiuvio įrankius ir parodė, kaip siuvami batai, kam naudojama yla ir kt.

Naudodami „minčių lietaus“ metodą per „Ryto ratą“ galvodavome klausimus svečiams, aptardavome, ką norime sužinoti, ko nežinome, o nežinomų žodžių juk labai smagu ieškoti enciklopedijose, internete.

Profesiją pristato ir seneliai, ir vaikai

 

Projektas padėjo vaikams geriau save pažinti kaip asmenybę, pagalvoti, o kuo gi jis yra ypatingas, pasvajoti, kuo norėtų būti užaugęs. Ugdytiniai pradėjo drąsiau pasakoti apie svajones, dalytis mintimis, svarstyti, diskutuoti, kas jiems labai patinka arba ko jie nemėgsta. Pasiūlius pristatyti savo pomėgį, o galbūt ir svajonių profesiją, iškart sutiko Milda – ji į grupę atsinešė trimitą ir natų sąsiuvinį, sugrojo pirmąsias natas, mielai leido išbandyti savo draugams.

Džiaugiuosi, kad projektas įtraukė ir senelius. Buvo malonu, kai Mato močiutė bitininkė pati pasiūlė ateiti į grupę ir papasakoti apie savo šeimos mylimą darbą, parodė vaikams korius, o visų smagiausia buvo pasimatuoti bitininko drabužius, ragauti medaus ir bičių duonelę.

 

Profesijų mokėsi išmaniai

 

Išbandydami www.mozaweb.com vaikai interaktyviai galėjo nukeliauti į mėnulį, plaukti laivu ar lenktyniauti formulės trasoje, planšetiniuose kompiuteriuose įtvirtino žinias, žaisdami „Išmok profesijas“, „Kids learn professions“, 3D žaidimus www.quivervision.com, naudodami edukacines bitutes vaikai „keliavo po Lietuvą“, „apsipirko parduotuvėje“, dėliojo iš projekto logotipo sukurtą virtualią dėlionę. O vaikų mintys sugulė į „minčių debesį“ naudojant https://wordart.com programėles.

Projekto refleksija

 

Pakalbėjusi su vaikais, supratau, kad mažiesiems labai ir svarbu, kai savo profesijas pristato tėvai. Nuoširdžios vaikų mintys apie svajonių profesijas:

Emilija: „Noriu būti policininkė, nes patinka nemiegoti naktį.“

Rokas: „Būsiu archeologas, ieškosiu dinozaurų kaulų.“

Deimantas: „Būsiu policininkas, nes patinka policininkų uniforma.“

Vitalijus: „Būsiu gaisrininkas, nes noriu gelbėti žmones.“

Oskaras: „Būsiu picerijos šefas, patinka viską gaminti.“

Ieva: „Būsiu nagų lakuotoja, nes noriu, o mama neleidžia.“

Pijus: „Būsiu dantistas, nes mano mama dirba odontologijos klinikoje.“

Tautvydas: „Būsiu akrobatas, patinka žiūrėti per „YouTube“.“

 

Projekto tema buvo labai įdomi, todėl ypač palanku plėtoti vaikams įdomias ir lavinančias veiklas, projektas papildė ugdymo(si) procesą̨: veiklos, išvykos, profesijų pristatymai ugdė vaikų kompetencijas, smalsumą, domėjimąsi, aktyvų aplinkos tyrinėjimą, informacijos rinkimą, praplėtė akiratį, suteikė naujų žinių, įgūdžių, patirčių, ugdė kūrybiškumą ir mokymosi motyvaciją, kritinį mąstymą. Džiaugiuosi, kad galiu bendradarbiauti ir dirbti komandoje su savo kolegėmis, tėveliais ir visa bendruomene. Svarbiausia, kad į projektą įsitraukė tėveliai, visa darželio bendruomenė, nes tai sustiprino glaudesnius santykius tarp pedagogų, įstaigos bendruomenės, tėvų ir vaikų, visiems, ypač vaikams, suteikė daug gerų emocijų. Nuo pat pradžių tikėjau šio projekto sėkme, nes jo partneriai buvo labai aktyvūs, tai pats geriausias būdas plėtoti vaikų socialinius įgūdžius kartu su darželio bendruomene. Jau dabar žinau, kad ir kitąmet su priešmokyklinukais tikrai tęsiu projektą ir padėsiu vaikams „pasimatuoti“ savo svajonių profesiją.

Daugiau apie projektą – https://live.etwinning.net/projects/project/173722.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.