Su profesinėmis sąjungomis pasiekti susitarimai dėl etatinio įgyvendinimo tobulinimo

ŠMM Komunikacijos skyriaus pranešimas

 

Po trylika valandų vykusio posėdžio ketvirtadienį Švietimo ir mokslo ministerijoje (ŠMM) su visomis mokytojams atstovaujančiomis profesinėmis sąjungomis sutarta dėl etatinio įgyvendinimo tobulinimo, toliau bus ieškoma sprendimų dėl ilgalaikio švietimo sistemos finansavimo didinimo. Susitikimo protokolas bus išsiųstas visoms profesinėms sąjungoms susipažinti.

 

Nuo pat pradžių posėdyje vieningai sutarta, kad etatinio užmokesčio sistema nebus atšaukiama, bet reikalingos korekcijos. Dėl dalies jų buvo tartasi praėjusią savaitę vykusiame profesinių sąjungų ir ministerijos atstovų susitikime, per vakarykštį susitikimą detaliai aptarti Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos iškelti reikalavimai ir dar keturių švietimo profesinių sąjungų siūlymai.

ŠMM duomenimis, norint įgyvendinti visus profesinių sąjungų reikalavimus, papildomai vieneriems metams reikėtų apie 297 mln. eurų. Kitų metų biudžete numatyta papildomai 185 mln. eurų švietimui. Norint ir vėliau išlaikyti tokį finansinį augimą, reikalingas visų politinių partijų susitarimas – apie tai buvo svarstyta posėdyje.

Parengtame šios dienos susitikimo protokole išskirti trys siūlymų blokai: etatinio tobulinimo, mokyklų finansavimo modelio tobulinimo, teisės aktų įgyvendinimo.

 

„Mūsų tikslas – susitarti, nes visi laukia sutarimo – ir mokytojai, ir mokiniai, ir jų tėvai. Girdime, matome nerimą, jaučiame atsakomybę prieš tėvus, vaikus ir norime, kad būtų sugrįžta prie normalaus ugdymo proceso. Su visos profesinėmis sąjungomis kalbėjomės, tarėmės, maksimaliai siekėme sutarimo. Bet kokie reikalavimai ar siūlymai turi būti pagrįsti, adekvatūs ir argumentuoti. Vien Andriaus Navicko vadovaujamos profesinės sąjungos reikalavimai, kurie nėra tiesiogiai susiję su etatinio apmokėjimo sistema, pareikalautų daugiau kaip 200 mln. eurų, suprantame, kad vienu žingsniu ir vienu mostu tokios galimybės įgyvendinti nėra. Bet kalbamės apie galimus etapus, nemažai dalykų šiandien yra fiksuota kolektyvinėje sutartyje, todėl nerealu švietimo sistemoje dešimtmečiais susidariusias spragas išspręsti neatsakingai vienu sprendimu. Tai užkirstų galimybę įgyvendinti antrąjį etatinio etapą, kuriam biudžeto projekte kitiems metams yra numatyti 49 mln. eurų“, – sako švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė.

Parengtame šios dienos susitikimo protokole išskirti trys siūlymų blokai: etatinio tobulinimo, mokyklų finansavimo modelio tobulinimo, teisės aktų įgyvendinimo.

 

Tobulinant mokytojų etatinio darbo užmokesčio sistemą sutarta:

  1. Diferencijuoti mokytojo etato struktūrą pagal dalykus ir ugdymo sritis švietimo ir mokslo ministro įsakymu – jo projektas bus parengtas iki 2019 m. sausio 10 d.; nustatyti veiklų mokyklos bendruomenei metinių valandų minimumą visiems mokytojams privalomoms funkcijoms („Sandraugos“ profesinė sąjunga pasiūlė 126 metines valandas).
  2. Nustatyti aiškias metinio etato valandų skaičiavimo taisykles (nepritaria Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga).
  3. Numatyti, kad, jeigu mokytojas, įgyvendinantis pradinio ugdymo programą, per metus turi 700 kontaktinių valandų, būtų formuojama viena pareigybė (etatas) (iš viso 1512 val.).
  4. Pateikti Darbo kodekso nuostatų dėl nuotolinio darbo taikymo mokyklose paaiškinimus.
  5. Numatyti, kad mokytojui nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis vykdyti, skaičius sudarytų nuo 40 iki 60 proc. kontaktinių valandų skaičiaus,nustatant pagal ugdymo sritis ir (arba) dalykus mažiausią leistiną dalį procentais.
  6. Darbo krūvio sandaroje vadovavimas klasei skiriamas įvertinus klasės komplekto dydį, amžiaus tarpsnį ir klasės mikroklimato sudėtingumą, bet ne mažiau kaip 152 valandos (10 proc. visos pareigybės / etato) per metus.

 

Tobulinant finansavimo modelį sutarta:

  1. Išnagrinėti specialiojo ugdymo finansavimo rodiklius ir atitinkamai juos padidinti, atsižvelgiant į specialiosios pagalbos poreikį ir finansines galimybes.
  2. Išnagrinėti vienam mokiniui nustatytus švietimo pagalbos finansavimo rodiklius ir pagal galimybes juos padidinti.
  3. Išnagrinėti mokymo namuose finansavimo rodiklius ir atitinkamai juos padidinti, atsižvelgiant į ugdymo plano nuostatas.

 

Dėl teisės aktų įgyvendinimo sutarta:

  1. ŠMM rekomendacijose ir aplinkraščiuose išdėstytus susitarimus perkelti į teisės aktus (Švietimo ir mokslo šakos kolektyvinę sutartį, ministro įsakymus ir pan.).
  2. Mokytojo etatinio apmokėjimo tvarką reglamentuojančiuose dokumentuose vartoti vieną, Švietimo įstatyme numatytą, sąvoką „kvalifikacijos tobulinimas“.
  3. Įvertinti klasių komplektų ir jų dydžių formavimo praktiką, jei nėra pokyčių dėl klasės komplektų dydžių mažinimo savivaldybių lygmeniu, inicijuoti maksimalaus skaičiaus klasėje mažinimą valstybės lygmeniu iki 2020 m. sausio 1 d.
  4. Imtis prevencinių priemonių, kad savivaldybėms nustatant klasių komplektų skaičių mokyklose nebūtų pažeidinėjamos teisės aktų nuostatos.
  5. Atlikti planinę patikrą dėl etatinio mokytojų apmokėjimo diegimo mokyklose, be kita ko, atkreipiant dėmesį į galimą biurokratinės naštos (popierizmo) didėjimą mokytojui. Sudaryti ŠMM valdymo srityje nustatytų privalomų dokumentų sąrašą iki 2019 m. sausio 1 d.

Nerastas vieningas sutarimas dėl su dideliais finansiniais poreikiais susijusių reikalavimų.

 

Nerastas vieningas sutarimas dėl su dideliais finansiniais poreikiais susijusių reikalavimų, per metus norint 20 proc. padidinti pedagoginių ir nepedagoginių darbuotojų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientus (144 mln. eurų), nuo 3 iki 6 val. padidinti nekontaktinių valandų ikimokyklinių ir priešmokyklinių įstaigų pedagogų etate (13 mln. eurų), panaikinti visų pedagogų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų intervalus (25 mln. eurų), sumažinti mokinių skaičių klasėse (49 mln. eurų), pasiekti, kad mokytojo 36 val. etate pamokos sudarytų ne daugiau kaip 18 val. (66 mln. eurų).

Svarstoma dėl finansinių įsipareigojimų švietimui inicijuoti visų politinių partijų susitarimą.

 

Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, lapkričio 30 d. planuoja streikuoti 71 švietimo įstaiga. Streiką ketina tęsti 70, prisijungti viena, nutraukti irgi viena švietimo įstaiga. Streikuos apie 1500 mokytojų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.