Stebuklai mokslo šalyje

Aurelija Dirginčienė
,
Šiaulių „Juventos“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja

Kiek daug ir įdomaus galima sužinoti, patirti, išmokti mokantis kitaip. Kitaip, tai kaip? Mūsų mokyklos 5 pradinės klasės dalyvauja „Nordplus“–„eTwinning“ projekte „Stebuklai mokslo šalyje“. Štai čia ir prasideda „kitaip“. Apie stebuklą mūsų mokiniams neužtenka išgirsti, stebuklus jie daro patys! Štai prieš keletą dienų mokykloje buvo paskelbta Patyriminio ugdymo (STEAM) diena. Vaikai ir mokytojai ruošėsi šiai dienai iš anksto. Mokytojos, gyvendamos dar gana šviežiais įspūdžiais iš projekto susitikimo Danijoje, ten įgyta patirtimi mielai dalijosi su savo ugdytiniais. Vaikai, sužavėti to, ką naujo ir nepaprasto gauna mokykloje, padedami mokytojų ir tėvelių, ruošė bandymus pristatyti savo mokyklos bendraamžiams.

 

Mažiausieji – 1a klasės mokiniai – su mokytoja Diana Gedminiene išbandė ir įsitikino, kad šiluma kyla aukštyn. Parodė, kaip vandenyje išsiskleidžia gėlė, o actas, sumaišytas su soda, „pagamina“ dujas, pripučiančias balioną…

1b klasės mokiniai (mokytoja Aida Zorienė) paruošė ir parodė, kaip susidaro vakuumas, kaip įelektrintas balionas ir šukos pritraukia popieriaus skiautes, cukrų. Parodė, kaip įelektrintais balionais galima papuošti sieną.

 

2c klasės mokiniai kartu su mokytoja Diana Kontrimiene paruošė energijos perdavimo eksperimentus: degtukų tiltą, kai spaudžiant paskutinį degtuką juda tik pirmas, o metant kamuolius, uždėjus vieną ant kito, viršutinysis perima apatinio energiją ir aukštai pašoka. Klasėje pasigamino ir katapultą – paspaudus segiklį, jis išsviedžia kamuoliuką. Demonstravo, kaip oras iš pripūsto baliono gali šokdinti kompaktinę plokštelę.

3a klasės mokiniai su mokytoja Ingrida Karskiene pagamino Aladino lempą. Parodė, kaip kūnai geba pritraukti prie savęs kitus kūnus. Įelektrintu į plaukus balionu traukė ir stūmė skardinę. Parodė, kaip pradurti balioną, kad neišeitų oras. Demonstravo, kaip feno oro srovės keliamoji jėga išlaiko stalo teniso kamuoliukus ir jie nenukrenta. Visiems itin patiko piene šokančios spalvos…

 

Mano, mokytojos Aurelijos Dirginčienės, 4b klasės mokiniai, norėdami, kad diena tikrai būtų nekasdienė, paruošė linksmą inscenizaciją apie Niutono obuolį, kuris, pasak legendų, ant galvos nukritęs paskatino Izaoką Niutoną sukurti gravitacijos teoriją. O iš tikrųjų Niutonas tiesiog sėdėjo sode ir stebėjo krentančius obuolius. Manome, kad truputis meno mokslui nepakenks! Ketvirtokai parodė, kaip atskirti tikrą gintarą (naudojo gėlą, silpnai sūrų ir labai sūrų vandenį). Gintaro lyginamasis svoris truputį mažesnis už sūraus vandens, todėl gintaras sūriame vandenyje plauks, visa kita – skęs. Taip pat priminė pradinukams, kad pirmasis gintaras susiformavo Skandinavijoje ir jam tik… 40–60 mln. metų.

Naudodami magnetą ir geležies miltelius, mokiniai sukūrė tikrą stebuklą – įsimagnetinus geležies milteliams, magnetiniame lauke susidarė nepaprasti „magnetiniai“ ežiukai, kurie keitė savo spygliukų kryptį priklausomai nuo to, kaip judėjo magnetų poliai.

Ketvirtokai ne tik parodė savo pasigamintas mašinėles iš buitinių atliekų, pritaikė Niutono stūmimo-traukimo dėsnį, bet ir leido mažesniems draugams visa tai išbandyti.

 

Smagu, kad kitų klasių mokinukai užsikrėtė bandymų virusu ir klasėse taip pat jų atliko ne vieną. 2d klasės mokiniai dėkingi savo anglų kalbos mokytojai Sandrai Abalikštienei, kuri dalijosi bandymais, parsivežtais iš Danijos.

Dabar projekto dalyviai laukia internetinio susitikimo su projekto partneriais. Pradinukai planuoja dalytis savo žiniomis, išmone, bandymais.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.