STEAM veiklos su mažiausiais ugdytiniais

Daina Tetereva
,
Šiaulių l.-d. „Bangelė“ vyresnioji auklėtoja

Neįsigilinus į STEAM ugdymą, dirbant su pačiais mažiausiais 2–3 metų lopšelio-darželio ugdytiniais, gali kilti klausimas – ar įmanoma mažuosius sudominti STEAM veikla? Galiu drąsiai teigti, kad TAIP.

Tyrinėjimai, eksperimentai, bandymai, džiugios emocijos – tai puiki galimybė paįvairinti veiklas su vaikais. STEAM ugdymo veiklose vyrauja mokytis veikiant ir žaidžiant požiūriai. Ugdymas, patirtis, kurią ankstyvojo amžiaus vaikai patiria veikdami, turi didžiulę įtaką jiems pažįstant save, formuojant santykius su bendraamžiais ir gebėjimus pažinti pasaulį. Vaikai iš prigimties yra smalsautojai ir tyrinėtojai. Jie viską nori sužinoti. Kaip tikri mokslininkai, mažieji smalsauja ir tyrinėja aplinkinį fizinį bei gamtos pasaulį.

 

Šiaulių lopšelio-darželio „Bangelė“ „Nykštukų“ grupės ugdytiniai, paskatinti manęs, auklėtojos Dainos, siekti savo smalsumo, vadovaujasi posakiu: „Diena be mokslo – tuščiai praleista diena. Tiek daug yra ko mokytis ir tiek mažai turime tam laiko“ (A. Einšteinas).

STEAM ugdymui pasirinkome gamtos mokslų taikymą ugdymo procese: tyrinėjimus, stebėjimą, eksperimentus, bandymus, kūrybinę veiklą su gamtine medžiaga. Tyrinėjimais grįstame ugdymo procese vaikai tampa aktyviais dalyviais. Jie labiau susikaupia, bando kantriai išlaukti bandymo pabaigos. Tai suteikia daug galimybių kūrybiškai tyrinėti ir kurti.

 

Norėtume pasidalyti su Jumis savo įgyvendintomis idėjomis.

 

Idėja „Gėlių teptukai“

Meninę veiklą galime paįvairinti suteikdami vaikams džiugių emocijų, panaudodami gamtinę medžiagą – gėlių žiedus. Popieriaus lape štampavome ne teptukais, o gėlių žiedais.

 

Idėja „Štampukai – obuoliukai“

Štampuojame ne ant popieriaus lapo, o ant paralono obuolių puselėmis. Antspaudai išeina ryškesnės spalvos, taisyklingos formos.

 

Idėja „Ruduo gali būti kitoks“

Veiklai panaudojame gamtinę medžiagą: gėlių, medžių, krūmų lapus. Juos dažome pasirinktina spalva. Vaikams smagu, kai lapai išeina juodi, mėlyni ar margi. Juos atspaudžiame ant popieriaus lapo. Gražu, netradiciška ir smagu…

 

Idėja „Lapų vitražas“

Kūrėme ant lipnios plėvelės, lipindami įvairius lapus. Pradžioje lapus apžiūrinėjome, bandėme įvardyti jų spalvas, lietėme, uostėme. Pavyko nuostabus vitražas.

 

Idėja „Sodiname medį“

Rudenį gamta suteikia daug galimybių tyrinėti, stebėti ir kurti. Sugalvojome grupėje pasodinti medį. Tam prireikė samanų, medžio šakelių, lapų, kartono, lipnios juostos. Vaikai smalsūs, viską ištyrinėjo, lietė ir, aišku, „sodino medį“.

 

Idėja „Piešimas ant pieno“

Piešti galima bet kur. Svarbu kūrybiškai paieškoti pagrindo. Šį kartą piešėme ant pieno, panaudodami tekstilės dažus, kosmetinius krapštukus ir indų ploviklį.

 

Idėja „Kiekvienam po medelį“

Per pasivaikščiojimus, tyrinėjant, stebint gamtą galima prisirinkti įvairių gamtinių priemonių, kurias panaudojame kūrybinėje veikloje. Gaminome savo medelius. Tam reikėjo medžio šakelių, lapų, samanų. Vaikai vėrė ant šakelių lapus, sukurdami po savo medelį. Taip lavino smulkiąją pirštukų motoriką, atidumą, tyrinėjimo pojūčius.

 

Idėja „Konservuojame rudenėlį“

Surinktą gamtoje medžiagą panaudoti galima įvairiai. Giles, kaštonus, kankorėžius, medžių lapelius, uogas, gėlių žiedus, grūdus ir kita panaudojame juos rūšiuodami. Vaikai bando įvardyti, susipažinti su tam tikra medžiaga. Ją liečiame, ieškome skirtumų ir panašumų: kietas, minkštas, švelnus, sunkus, lengvas ir t. t. „Konservuojame“ imdami pirštukais po vieną gamtinę medžiagą, ją dedame į paruoštus pieno butelius. Vaikai dirba susikaupę, bando sukoncentruoti dėmesį į vieną veiklą, lavėja smulkioji pirštukų motorika, akių ir rankos koordinacija. Žinoma, ir džiugios emocijos per veiklą.

 

Idėja „Liejame pirštukais spalvas“

Spalvinti galima įvairiai – pieštukais, teptukais, kreidelėmis, o mes pasirinkome tapymą pirštukais. Reikia tik įdėti lapo trafaretą į įmautę, įpurkšti norimos spalvos guašo ir stumdyti pirštukais. Rezultatas nuostabus, o pirštukai turi darbo.

 

Idėja „Auginame lietaus lašelius“

Idėjų STEAM veikloms pateikia pati gamta. Už lango lyja lietus, na, ir sugalvojome patys grupėje „užsiauginti“ lietaus lašelius. Tam prireikė sandarių plastiko maišelių, „burbuliukų“, kurie vandenyje padidėja, guašo. Tai nauja patirtis vaikams. Pasigaminome lietų, pamiklinome pirštukus ir kelias dienas stebėjome, kaip „auga“ mūsų lietaus lašeliai. Kai jie „užaugo“, bandėme palyginti – kokie buvo iki tol, kol negavo vandens, ir kokie tapo po kelių dienų. Vaikai lašelius tyrinėjo stebėdami, liesdami. Vaikų džiaugsmui nebuvo ribų.

Pažaidę su „užaugusiais“ lietaus lašeliais, juos nutarėme išdžiovinti ir stebėti, kokią formą įgaus būdami sausi.

 

Idėja „Skęsta – neskęsta“

Šiai STEAM veiklai pasirinkome eksperimentavimo metodą. Nutarėme išsiaiškinti, kurie vaisiai, daržovės skęsta, o kurie ne. Per veiklą liesdami, uostydami tyrinėjome daržoves ir vaisius. Bandėme įvardyti spalvas, dydžius: didelis – mažas, svorį: lengvas – sunkus, formą: apvalus – ilgas. Aišku, mokėme daržoves ir vaisius „plaukti“. Išsiaiškinome – bulvės ir morkytės „plaukti“ nemokėjo.

 

Taikant STEAM metodą vaikai skatinami eksperimentuoti, pasitelkti vaizduotę, papildant estetikos, jutiminio ir emocinio patyrimo aspektus. Vaikai nori sužinoti, išmokti, suprasti, kas vyksta aplinkui. Tyrinėdami atidžiai stebi, klausosi, liečia, domisi.

Tobulėja vaikų aplinkos pažinimo sritis – mažieji skatinami mąstyti, samprotauti, spręsti iškilusias problemas. Veikdami jie mokosi suprasti supančią aplinką kalba, vaizdais, simboliais ir kitomis kūrybinėmis priemonėmis. Vaikai demonstruoja smalsumą, aktyviai tyrinėdami daiktus, priemones, aplinkoje pastebi naujus objektus, stengiasi suvokti, kaip kas veikia.

 

STEAM ugdymo procesas neatsiejamas nuo skaičiavimo ir matavimo srities.

Skaičiavimo srityje vaikui ugdantis tobulėja:

  • gebėjimas vartoti matematinius simbolius daiktų kiekiui žymėti, daiktų grupėms palyginti pagal kiekį (vienas, daug, mažai);
  • gebėjimas suprasti daikto vietą eilėje, sudaryti įvairias sekas.

Matavimo srityje vaikui ugdantis tobulėja:

  • gebėjimas tapatinti, grupuoti, klasifikuoti daiktus pagal formą, dydį, spalvą;
  • gebėjimas matuoti.

 

Viską, ką darome per STEAM veiklas, yra neatsiejama ir nuo kūrybiškumo srities. Kūrybiškumas susijęs su gebėjimu atrasti tai, kas nauja, originalu ir netikėta. Svarbiausia, kad vaikai veikdami jaučia kūrybinės laisvės, spontaniškos improvizacijos džiaugsmą. Norint paskatinti vaikus tyrinėti, susipažinti su juos supančiu pasauliu, svarbiausia pateikti įdomių priemonių, daiktų, kuriuos jie tyrinėtų ir su jais veiktų.

Stebėkite, veikite, kalbėkitės su vaikais apie tai, ką jie daro ir sužino. Aktyvus bendras suaugusiųjų ir vaikų darbas stiprina jų norus kuo daugiau sužinoti, suteikia ryžto vykdyti įdomias, nekasdieniškas veiklas.

Tai tik keletas veiklų, kurias nulėmė ruduo. Dabar laukiame žiemos, kada galėsime nudžiuginti vaikus naujais patyrimais, bandymais, eksperimentais.

 

Naudota literatūra:

  1. Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas, 2014.
  2. Diane Trister Dodge, Sherie Rudick, Kai-lee Berke, Ankstyvojo amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymas, 2008.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.