STEAM ugdymas gali būti įdomus

Ana Pipilevičienė, Lilija Krasovskaja
,
Vilniaus l.-d. „Vėtrungė“ vyr. auklėtojos

„Pasakyk man, ir aš pamiršiu. Parodyk man, ir gal prisiminsiu. Įtrauk mane, ir aš suprasiu.“ (Konfucijus)

 

Smagus laikas kartu, įdomūs bandymai ir atradimai – tai puiki galimybė paįvairinti užsiėmimus su vaikais. Mūsų negąsdina gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos (angl. Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics – STEAM) srities veikla, nes mes, kaip ir visi auklėtojai, mokome vaikus šių dalykų kiekvieną dieną.

Prieš metus su kolege susidomėjome STEAM idėja. Šiandien pasaulyje tai gerai žinomas dalykas, kuris aktyviai diegiamas į švietimo sistemą. Manome, kad STEAM kryptis suteikia daug galimybių aktyviai tyrinėti ir laisvai kurti. Tad norėtume pasidalyti su Jumis savo bandymais.

 

Pirmiausia pasirinkome temą „Technologinės STEAM veiklos taikymas ikimokyklinio ugdymo procese, siekiant lavinti saugaus elgesio kelyje įgūdžius“. Lavinti saugaus elgesio kelyje įgūdžius yra sunku be vaikui suprantamos kasdienės situacijos aptarimo. Norint sumodeliuoti tokią situaciją, gali būti taikoma kūrybinė technologinė STEAM veikla.

Siekdami įgyvendinti numatytą tikslą, įvykdėme šiuos uždavinius:

  • radome ir išanalizavome atitinkamą literatūrą;
  • sukūrėme mokymosi aplinką, pasitelkdami STEAM;
  • išrinkome lavinamąsias užduotis, taikydami technologines STEAM veiklas.

 

Lego – populiariausias pasaulyje konstruktorius. Vaikams jis patinka dėl to, kad iš tų pačių dalių galima kurti visiškai skirtingas konstrukcijas. O jeigu suderinsime lego konstrukcijos montažą su eksperimentu, gausime puikų STEAM srities projektą. Pažintinė STEAM veikla neįmanoma be konstravimo.

Žaisdami su konstruktoriumi, vaikai statė miestą, kelią ir aptarė, kuriuo keliu gali važiuoti sunkvežimis, o kuriuo lengvasis automobilis – siauru ar plačiu. Kokie namai: žemi ar aukšti? Vaikai tyrinėjo ryšius tarp objektų, jų dydį, formą, kiekį ir taip įtvirtino žinias apie miestą ir kelią.

 

Po žiemos ekskursijos prie važiuojamosios kelio dalies, kur vaikai stebėjo transporto eismą, grupėje buvo atliktas tyrimas „Kuo skiriasi transporto eismas žiemos ir vasaros metu?“. Vaikai sužinojo, kaip žiemą važiuoja automobilis slidžiu ir sausu keliu (slidų kelią padarėme iš satino medžiagos, o sausą – iš drobės). Tyrimas padėjo pamatyti, kuo pavojingas žiemą slidus kelias, ir padaryti išvadą.

Organizuojant laisvalaikio užsiėmimus grupėje, vaikams buvo pasiūlyta atlikti tiriamąją veiklą pagal temą „Kodėl važiuodamas keleivis turi prisisegti saugos diržą?“. Vaikai matė, kad staigiai stabdant automobilį saugos diržu prisegtas žmogeliukas išlaiko savo padėtį, o kitas, neprisegtas saugos diržu žmogeliukas, negali išlaikyti savo pirminės saugios padėties automobilyje.

Siekiant įtvirtinti vaikų saugaus elgesio įgūdžius kelyje, taikyta eksperimentinė veikla, teminiai pokalbiai, ekskursijos.

Vaikai prisiminė, ką matė per ekskursiją, kūrė situacijas, kaip saugiai ir nesaugiai pereiti kelią, pasikartojo šviesoforo signalus. Toliau vyko eksperimentinė veikla „Šviesoforas stiklinėje“. Jo tikslas – įsidėmėti šviesoforo spalvų eiliškumą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.