STEAM: skaidrus ledas, baltas sniegas

Rasa Juknevičienė
,
Kėdainių l.-d. „Pasaka“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Kėdainių lopšelis-darželis „Pasaka“, kaip partneris, 2019–2021 m. dalyvauja ES projekte „Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo organizavimo modelių ir ugdymo turinio diegimas ikimokyklinio ugdymo mokykloje“, kurio vykdytojas yra Kėdainių r. Vilainių mokykla-darželis „Obelėlė“. Projekto tikslas – pagerinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo organizavimą ir kokybę per gamtamokslinės ir tiriamosios aplinkos sukūrimą. Įgyvendinant projektą ugdomosiose veiklose taikyti STEAM metodikos elementai, kurie formuoja tvarią mąstyseną, skatina savaiminį, aktyvų, patirtimi grindžiamą mokymąsi, vaikų kūrybiškumą, lankstų problemų sprendimą, inžinerinę mąstyseną ir kritinį mąstymą.

 

Į ugdomąją aplinką įtraukus kuo įvairesnių STEAM priemonių, paskatinti mokytojų, vasario mėnesį „Drugelių“, „Skruzdėliukų“ ir „Bitučių“ grupių vaikai buvo pakviesti eksperimentuoti, tyrinėti tema „Skaidrus ledas, baltas sniegas“. Pasirinktą temą vaikai analizavo į pagalbą pasitelkdami gamtos ir matematikos mokslus, technologijas, inžineriją ir menus.

Žiūrėdami vaizdo medžiagą vaikai sužinojo, kodėl žmogui ir aplinkai yra svarbus vanduo, aiškinosi, koks jis būna (skystas, bet gali virsti ir ledu arba garais). Spėliojo, kas jam nutinka aukštoje ir žemoje temperatūroje. Taip pat spėliojo, ar galima pasigaminti dirbtinio sniego. Aiškinosi, kam reikalingas krakmolas, aliejus, druska, soda ir plaukų kondicionierius.

 

Mažiesiems mokslininkams labai įdomios buvo eksperimentinės-kūrybinės veiklos ne tik su vandeniu, bet ir su dirbtiniu sniegu. Vaikai bandė vandenį pilti į šaldymo maišelius ir užšaldyti šaldiklyje, skaičiavo, kiek vandens telpa viename maišelyje ir kiek gaunama ledukų, braižė diagramas, bandė iš ledukų pastatyti pilį. Vaikai stebėjo, per kiek laiko kambario temperatūroje ledas vėl virsta vandeniu, bėrė druskos ir aiškinosi, ar taip vanduo ištirpsta greičiau. Be vandens, vaikai šaldė įvairius skysčius: aliejų, guašą, skystą muilą, actą, arbatą ir spėliojo, ar jie taip pat užšals, ar ne, ar kambario temperatūroje skysčiai tirps vienodai, ar įmanoma piešti užšaldytu guašu, ar galima užšaldyti spalvotus ledukus ir vėliau jais piešti.

 

Kadangi šią žiemą gamta sniegu nelepino, todėl vaikai jo įvairiais būdais pasigamino patys ir lygino kelis dirbtinio sniego variantus: pagamintą iš krakmolo ir aliejaus bei iš sodos ir plaukų kondicionieriaus. Įsitikino, jog pirmasis labai gerai limpa, o antrasis yra birus kaip tikras sniegas. Iš dirbtinio sniego vaikai lipdė sniego senius, juos svėrė, skaičiavo, lygino, guašu piešė nosis, akis ir sagas, braižė diagramą.

 

Taikant STEAM metodikos elementus siekiama skatinti ikimokyklinio amžiaus vaikus analizuoti, sisteminti, apibendrinti įvairią informaciją; matuoti, sverti, skaičiuoti; tyrinėti ir atrasti; analizuoti savybes ar skirstyti daiktus pagal kategorijas, ugdyti meninę nuovoką ir išprusimą, ugdyti inžinerinį mąstymą; pažinti šiuolaikines medijas ir informacijos išteklių įvairovę; formuluoti hipotezes, daryti išvadas bei įsivertinti savo atliktą veiklą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.