Reggio Emilia metodo idėjos vaikų kūrybiškumui ugdyti

Kristina Rimkevičienė
,
Kauno l.-d. „Vaikystė“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja
Laima Darvidienė
,
ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Jau daugelį metų savo įstaigos praktinėje veikloje taikome Reggio Emilia metodo idėjas. Šviesos stalas – vienas šio metodų elementų, labiausiai paplitęs ir plačiausiai naudojamas daugelio ugdymo įstaigų veikloje, sėkmingai taikomas ir mūsų įstaigos praktikoje. Grupėse esame įsirengę uždaras šviesos stalo erdves, kurias vadiname „Kūrybinėmis laboratorijomis“. Norime pasidalyti patirtimi apie įgyvendintą projektą, per kurį siekėme išplėsti šviesos stalo panaudojimo funkcionalumą, taip pat ieškojome naujų kūrybiškumo ugdymo galimybių „Kūrybinėse laboratorijose“.

 

Per projektą atlikome stebėjimus, siekdamos išsiaiškinti, kokia veikla „Kūrybinėje laboratorijoje“ vaikams įdomi, kokias priemones renkasi ir ką su jomis veikia, kokios vaikų emocijos ir kaip jie bendrauja tarpusavyje, kaip galime šią erdvę išnaudoti ugdant individualius vaikų gebėjimus.

Stebėdamos veiklą įsitikinome, kad sukurta uždara šviesos stalo erdvė labai domina vaikus, ypač teigiamai veikia jų emocinę būseną. Veikdami mažoje erdvėje greičiau nusiramina, pasijaučia geriau, atsipalaiduoja tiek judrūs, tiek jautrūs vaikai, turintys elgesio ir emocijų sutrikimų.

 

Stebėjimai taip pat parodė, kad tiek ikimokyklinio, tiek priešmokyklinio amžiaus vaikai labai mėgsta paprastus tyrinėjimus: pilstymus iš indo į indą, tūrio matavimus, įvairių medžiagų maišymus (pavyzdžiui, dažai ir putos, skystas muilas ir vanduo, sagos ir smėlis, gamtinė medžiaga ir pan.). Eksperimentuodami su įvairiomis medžiagomis priešmokyklinio amžiaus vaikai patys mokosi atlikti veiksmus su skirtingo dydžio indais. Veikdami jie matuoja, skaičiuoja, lygina, užrašo pavadinimus, skaičius, atranda naujas medžiagų savybes (pavyzdžiui, kaip iš spalvoto vandens sukurti vaivorykštę, kodėl aliejus nesusimaišo su vandeniu, kaip ištraukti iš vandens metalinius daiktus ir kt.). Vaikai kuria kompozicijas iš įvairių medžiagų – akmenukų, kriauklių, plunksnų, sagų, karoliukų, kruopų ir kitų, randamų daiktų „Kūrybinėje laboratorijoje“. Atsižvelgdami į vaikų amžių, mažesniesiems parenkame saugias ir didesnių dydžių bei formų priemones. Ikimokyklinukai ypač mėgsta lipdyti įvairias figūrėles iš modelino, kinetinio smėlio, molio ir kitos gamtinės medžiagos. Jie ne tik susipažįsta su įvairių medžiagų savybėmis, bet kartu lavėja judesių koordinacija, plaštakų ir pirštų motorika.

 

Ieškodami naujų galimybių praturtinti „Kūrybinę laboratoriją“, įsigijome šviesos stalo antstalį. Antstalis labai padidino šviesos stalo funkcionalumą. Matome, kad vyksta dar daugiau įvairių eksperimentų su vandeniu, spalvomis, šviesa, smėliu, gamtine ir antrinėmis medžiagomis (siūlai, juostelės, permatomos plastikinės juostelės ir kt.). Ugdymo proceso metu pastebėjome, kad vaikams patinka įvairūs daiktai, kurie šviečia, keičia spalvas, burbuliuoja, mainosi, todėl šią kūrybinę erdvę papildėme naujomis relaksacijos ir nusiraminimo priemonėmis: spalvotomis lempomis, prožektoriais, stiklinėmis įvairių formų ir dydžių figūromis, sensorinėmis ir terapinėmis priemonėmis, skirtomis vaikams nusiraminti.

 

Stebėdami „Kūrybinėje laboratorijoje“ vykstančią veiklą, matome, kaip vaikai bendrauja tarpusavyje: išklauso ir palaiko vieni kitų sumanymus, tariasi ir derina tarpusavio veiksmus, laikosi taisyklių, susitarimų, dalijasi priemonėmis, sprendžia iškilusias problemas, mokosi vieni iš kitų. „Kūrybinė laboratorija“ sukuria puikias sąlygas kūrybiškumo gebėjimams ugdytis, nes tiek vyresni, tiek jaunesni vaikai ypač mėgsta žaisti ir improvizuoti garsais ir šviesos spalvomis, mokosi derinti įvairias medžiagas ir spalvas, naudoja neįprastas meninės raiškos priemones, išgyvena tikrą kūrybos džiaugsmą.

Per projektą atradome, kad nedidelės uždaros erdvės labai padeda vaikams atsipalaiduoti, nusiraminti, susikaupti ir nusiteikti ramiai kūrybinei veiklai.

 

Svarbu pasitikėti vaikais ir leisti jiems savarankiškai veikti, tyrinėti, reikštis iniciatyvai. „Kūrybinė laboratorija“ grupėje – moderni ir inovatyvi erdvė, padedanti užtikrinti ugdymosi aplinkos veiksmingumą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.