Programavimo pamokos pradinukams: penkiolika mokinių pretenduoja į vieną vietą

Egle Songailiene

Penkiolika mokinių į vieną vietą – tokio neregėto dėmesio sulaukė technologinės kūrybos ir programavimo projektas Klaipėdos „Gilijos“ pradinėje mokykloje. Norinčiųjų – trys šimtai dvidešimt du, o vietų tik dvidešimt dvi!

Pilotinį projektą inicijavo miesto plėtros agentūra „Klaipėda ID“, o finansuoja Klaipėdos miesto savivaldybė. Didžiausia projekto naujovė ta, kad Kūrybinių technologijų akademijos „Sourcery For Kids“ pamokos į pradinės mokyklos programą Lietuvoje integruojamos pirmą kartą.

Naujasis projektas paneigė įsigalėjusius stereotipus, kad vaikams programavimas per sudėtingas, o mergaitėms – gal net netinkamas. Iš tikrųjų, atsitiko visai kitaip: vaikai nekantraudami laukia šeštadienio pamokų, o pusė projekto dalyvių – mergaitės. Pradinukai ateina į specializuotą technologinės kūrybos klasę, o ne į įprastą kompiuterinio raštingumo pamoką. Vaikai mokosi programavimo pagrindų; naudodami „Scratch“ programavimo kalbą perpranta logines sąvokas, funkcijas – iki kintamųjų, sekų, koordinačių ir judėjimo ciklų, o viso to išmoksta žaisdami. Vaikai lavina kūrybingumą, pažįsta save, išmoksta virtuoziškai dirbti kompiuteriu. Sukauptas žinias panaudoja kurdami asmeninius projektus, pritaiko kitose pamokose.

Pilotinis projektas – didžiausioje pradinių klasių mokykloje

 

„Gilijos“ pradinė mokykla pasirinkta pilotiniam projektui, nes yra didžiausia pradinių klasių mokykla Lietuvoje. Kiekvieną šeštadienį 22 vaikams vyksta dviejų akademinių valandų trukmės pamokos. Per tris mėnesius, tiek laiko tęsiasi šis projektas, tikėtasi pamatyti rezultatą – ar vaikai noriai mokosi, ar patenkinti tėvai, ar naudinga tokias pamokas įtraukti į kassavaitinį pradinukų tvarkaraštį.

 

„Mama, nevažiuokime niekur šeštadienį, man vyks programavimo pamoka. Mama, pažiūrėk – pati sukūriau žaidimą!“, – taip dažniausiai sako pradinukės ir pradinukai, dalyvaujantys technologinės kūrybos ir programavimo pamokose.

Štai programoje dalyvaujančio „Gilijos“ pradinės mokyklos antroko Kristupo tėtis Darius džiaugiasi šia iniciatyva ir norėtų, kad jo sūnus ir toliau gilintųsi į programavimo paslaptis. „Ateitis priklauso tiksliesiems mokslams, matematikams, programuotojams, – sako jis. – Todėl valstybė turi investuoti į vaikų žinias.“

Trečioko Domo mama Justina sako, kad sūnus nekantriai laukia šeštadienių: „Užsiėmimai – įdomūs, mokytojai viską pateikia labai aiškiai, paprastai, lengvai“.

Antrokės Joanos ir ketvirtokės Elenos mama Justė iš pradžių baiminosi, kad praras šeštadienius, mat vienai dukrai pamoka vyksta ryte, kitai – vakare. Buvo neramu, ar vietoje nenustygstanti mažoji ištvers pusantros valandos. Visi nuogąstavimai išsisklaidė pamačius kaip giliai dukros pasinėrė į programavimo pasaulį. Ji norėtų, kad projektas tęstųsi ir kitąmet.

Kodėl programa skirta pradinukams? „Pradinių klasių moksleivius pasirinkome sąmoningai, – sako „Devbridge“ atstovė, akademijos „Sourcery For Kids“ vadovė Gintarė Dzindzelėtaitė. – Kuo anksčiau pradedame vaikus mokyti loginio, analitinio mąstymo, tuo jiems lengviau mokytis, ateityje pasirinkti specialybę. Be to, tokio amžiaus vaikai dar neskirsto veiklų į berniukiškas ir mergaitiškas.“

Programą siekia tęsti, bet susitelks į mokytojų ruošimą

 

Programa sulaukė ypatingai didelio susidomėjimo, apie ją gerai atsiliepia mokiniai, tėvai ir mokytojai, todėl VšĮ „Klaipėda ID“ siekia projektą tęsti, tik šįkart – kitaip. Kaskart samdyti mentorių vienai klasei labai sudėtinga, todėl dabar pereinama prie kito etapo – edukuoti mokytojus, kurie įgytas žinias perduotų moksleiviams. „Matydami tokį didelį susidomėjimą, ir suprasdami, kaip svarbu technologinės kūrybos kompetencijas ugdyti nuo pradinių klasių, suprantame, kad reikia ieškoti tvaresnio sprendimo. Šiuo metu mokinių, norinčių mokytis technologinės kūrybos ir programavimo tiek daug, kad nusprendėme pakeisti mokymo strategiją: nuo šiol bus rengiami pradinių klasių mokytojai, kurie savo žinias perteiks mokiniams, tokiu būdu galėsime pasiekti daug daugiau pradinukų“, – teigia „Klaipėda ID“ švietimo projektų vadovė Alina Šoparė.

Pagal programą, pavadintą „Techers Lead Tech“, mokytojus konsultuotų mentorius, jie gautų pamokų turinį ir metodiką, kaip turi vykti pamoka. Kadangi technologinės kūrybos ir programavimo srityje dauguma pradinių klasių mokytojų dar nesijaučia tvirtai, jiems paruoštas specialus programos turinys.

 

Nuo rugsėjo, per pirmuosius mokslo metus, siekiama parengti dvidešimt mokytojų – programą finansuoja VšĮ „Klaipėda ID“. Priemonių tokioms pamokoms daug nereikia – tik kompiuterio, interneto ir naršyklės. Jei mokykla neturi galimybės išsyk įtraukti šios pamokos į ugdymo planus, galima sukurtą turinį integruoti į jau esamas programas – matematikos, lietuvių ar anglų kalbos pamokas.

 

„Klaipėda ID“ švietimo projektų vadovės Alinos Šoparės teigimu, tokia iniciatyva pasieks kur kas daugiau moksleivių. „Tikimės, kad nuo 2021 metų „Techers Lead Tech“ projektas bus įtrauktas į Klaipėdos miesto savivaldybės strateginį veiklos planą ir sudarytos galimybės mokymus rengti visų Klaipėdos pradinių mokyklų mokytojams, o kūrybinio programavimo pamokos įtrauktos į daugelio mokyklų pradinio ugdymo programas.“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.