Priešmokyklinukų patyriminis ugdymas keliaujant po sėklų karalystę

Erika Steponaitienė, Asta Urbonė
,
priešmokyklinio ugdymo pedagogės

Pavasaris – nuostabus metas pažinti gamtą, tyrinėti, atrasti. Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos priešmokyklinio ugdymo grupės vaikai jau kovo pradžioje pradėjo vykdyti patyrimines veiklas. Visi ugdytiniai atsinešė įvairių sėklyčių – saulėgrąžų, pupelių, moliūgų, žirnių, krapų, pipirnės, svogūnų sodinukų ir kt.

Per veiklas buvo aiškinamasi, kokių sąlygų reikia, kad sėklos sudygtų (vandens, oro, šilumos, dirvos). Atlikdami ilgalaikius eksperimentus, vaikai stebėjo, kaip skirtingos sąlygos veikia įvairių sėklų dygimo procesą, duomenis fiksavo stebėjimų kortelėse. Po stebėjimų atliko apibendrinimą ir suformulavo išvadas:

  • sėklos greičiausiai sudygsta šiltoje ir šviesioje patalpoje;
  • sėkloms reikalingas vanduo;
  • pipirnėms sudygti nereikia dirvožemio;
  • sėklos supūva, jei yra šalta ir tamsu.

 

Vaikai sužinojo, kad sėkla yra lyg įvairių vertingų medžiagų, kurių reikia naujam augalui augti, sandėlis, taip pat dar kartą pakartojo augalo sandarą ir ką veikia tam tikra augalo dalis. Priešmokyklinukai nusprendė visas įgytas žinias patikrinti, tad klasėje ant palangės įsirengė „daržą“ ir „šiltnamį“. Darbo lapuose fiksavo pupelės augimo stadijas, o vazonėliuose sodintiems svogūnams išauginus laiškus, atliko matavimus ir sudarė linijinę diagramą. Ugdytiniai aptarė, kurio svogūno laiškai patys ilgiausi, trumpiausi, samprotavo, kodėl kiti svogūnai visai neišleido laiškų. Dar prieš sodindami, vaikai juos svėrė ir braižė diagramas „Svogūnų svoris“, palygindami vienų svogūnų svorį su kitais. Taip priešmokyklinukai susipažino su svorio matavimo vienetais (gramais, kilogramais) ir prietaisais – svarstyklėmis. Ugdytiniai mokėsi priskirti sėklą iš jos išaugančiam augalui, skaičiavo įvairias sėklas inde ir sudarė stulpelinę diagramą „Sėklų kiekis inde“, svėrė jas. Savo stebėjimus perteikė meninėje veikloje atlikdami kūrybinius darbus.

 

Patyriminis mokymasis leidžia įsisavinti žinias per tikrą gyvenimišką patirtį. Vaikai per veiklas įsitraukė į kūrybišką ir aktyvią veiklą, ieškojo atsakymų, patikrino informaciją per savo konkrečią patirtį. Atlikdami eksperimentus, kėlė hipotezes, stengėsi jas patvirtinti arba paneigti, apibendrindami eksperimentų rezultatus. Veiklos skatino mąstyti, klausti ir ieškoti atsakymų, bendradarbiauti, reflektuoti. Taip pat veiklose atsiskleidė vaikų gebėjimas valdyti emocijas, priimti sprendimus, spręsti problemas, ugdytiniai ugdėsi valią ir susikaupimą.

Netrukus sužydės gėlės, išsprogs medžių pumpurai ir pavasaris pasipuoš savo žaliuoju rūbu, o vaikai turės dar daug galimybių tyrinėti ir pažinti gamtą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.