Prie saulės elementų tobulinimo prisidedanti KTU studentė: bendradarbiavimas su mentoriais atneša daug naudos

Visuomenėje dažnai diskutuojama apie specialiųjų poreikių turinčius moksleivius ir studentus: apie tikslingesnį jų integravimą, specialiai pritaikytas programas ir sąlygas. Tačiau ar susimąstome, kad ypač talentingi jaunuoliai, ar tie, kurie vis neranda savęs – taip pat turi specialiųjų poreikių, kurių nepatenkinus, jų žvaigždė gali užgesti taip ir nesužibėjusi?

 

Kauno technologijos universiteto Cheminės technologijos fakulteto (KTU CTF) trečiakursė Simona Kiškytė įsitikinusi – moksleiviui ar studentui, kuris turi išskirtinių gabumų tam tikroje srityje, nors ir nereikia išskirtinio dėmesio siekiant mokymo rezultatų, svarbi pagalba mentorystės principu: konsultavimas, nukreipimas tinkama linkme, supažindinimas su galimybėmis.

 

„Tuomet žmogus, galėdamas laisvai rinktis, gilinasi į jam įdomius dalykus. Žinoma, susiduria su iššūkiais, tačiau įvairius įgūdžius gali ugdyti žinodamas, kur, iškilus klausimams, visuomet gali kreiptis pagalbos“, – tikina S. Kiškytė, šiuo metu studijuojanti cheminę technologiją ir inžineriją.

 

Simona jau ne vienerius metus naudojasi universiteto suteikiama galimybe pasitelkti tyrimų mentorių. Padedama tyrimų mentorės – chemijos mokslų daktarės Marytės Daškevičienės, mergina sintetina organinius puslaidininkius saulės elementams.

 

„Įsitraukti į tyrimų mentorystę nusprendžiau, nes labai norėjau įgyti darbo laboratorijoje patirties. O gilindamasi į šią sritį supratau, kad mokslas tikrai nenuobodus ir net mažiausias pasisekimas, ypač, jei norimo rezultato siekta ilgai, gali atnešti didelio džiaugsmo“, – sako šiaulietė S. Kiškytė.

Nuo studijų pradžios – darbas su pripažintais mokslininkais

 

Studentė tikina, kad mokslo srityje ją žavi darbo principas: kad būtų galima atlikti bet kokį tyrimą, reikia ieškoti daug informacijos, skaityti straipsnius, planuoti darbus, o juos atlikus – analizuoti, sisteminti, aprašyti gautus rezultatus, pristatyti juos visuomenei.

„Tai tikrai ne monotoniškas darbas, kuriam atlikti pakanka vienos srities žinių ir įgūdžių. Be to, gauti rezultatai gali prisidėti prie technologijų ar kokios kitos srities pažangos“, – teigia S. Kiškytė.

 

Dirbdama laboratorijoje Simona sintetina organinius puslaidininkius saulės elementams. Šioje mokslo grupėje susintetinti organiniai junginiai taikomi perovskiniuose saulės elementuose, pavyzdžiui, kaip skyles transportuojančios medžiagos (angl. Hole transporting materials, HTM).

 

„Jau nuo pat mentorystės pradžios, dar neįgijus patirties, įdomiausia buvo susipažinti su visais laboratorijos darbais, taikomais metodais. Jų įvaldymas, tinkamas užduočių atlikimas – nemenkas iššūkis, reikalaujantis laiko ir praktikos. O vėliau – analizės atlikimas, jos metu gautų duomenų interpretavimas“, – tyrimų užkulisiais dalijasi studentė.

Greitesnis ir produktyvesnis tikslų siekimas – dirbant ne vienam

 

Simonos nuomone, moksleiviams ar studentams, patiriantiems mokymosi sunkumų, reikia padėti perprasti dalykus, kurių jie nesupranta, o greičiau viską perprantantiems – suteikti visas priemones gilinti žinias ar tobulinti kitus gebėjimus individualiu tempu.

„Svarbu nepalikti jų vienų, gilintis į tam tikrą sritį, vis padrąsinant, – teigia S. Kiškytė. – Bendradarbiavimas atliekant įvairias užduotis gali atnešti daug naudos – tuomet mokomasi ne tik iš knygų, bet dalinamasi patirtimi ir žiniomis, gaunama patarimų, pastebėjimų, ką galima atlikti geriau.“

 

Tyrimai rodo, kad mentorystės nauda – nepaneigiama: bendradarbiavimas su mentoriais gali lemti didesnes galimybes ir sėkmę kopiant karjeros laiptais, o ir mentoriams tai naudingas patyrimas, didinantis pasitikėjimą savimi. Net 97 proc. turinčiųjų mentorių tikina, kad tai vertingas bendradarbiavimas, o 88 proc. išbandę mentorystės programas, įsitraukia į naujas programas ar tampa mentoriais.

 

Anot Simonos, nors kito žmogaus požiūris į tą pačia situaciją ar sprendžiamą problemą gali būti absoliučiai savitas, tai gali padėti situaciją įvertinti objektyviau.

„Žinau, kad dirbant su kitais gali kilti įvairių iššūkių, tokių kaip nesutarimai, darbų neatlikimas, sutartų datų nesilaikymas, bet tikiu, kad tai – įveikiama, o bendradarbiavimo įgūdžiai gali būti išsiugdomi. Tikslų siekimas kartu su pakeleiviais gali padėti jų siekti ne tik greičiau ar lengviau, bet ir pasiekti geresnių rezultatų, bei leisti išmokti daugelio naudingų dalykų – svarbu norėti priimti patirtis ir mokytis iš jų“, – sako KTU studentė.

Įgūdžius ugdo ir organizuodama renginius

 

S. Kiškytė yra ir KTU talentų akademijos „GIFTed“ dalyvė. Pasak jos, akademija suteikia puikių galimybių studentams tobulėti ir realizuoti gebėjimus mokslo bei verslo srityse, o programų mentoriai visada pasiruošę atsakyti į iškylančius klausimus ir padėti ieškant individualaus kelio.

 

„Ši talentų akademija – puiki vieta tobulėti. Savo kelią galime rasti įvairiai: mokydamiesi; bendradarbiaudami „hakatonuose“; dalyvaudami tarptautiniuose projektuose, kurių metu tarpdisciplininės komandos sprendžia realias problemas. Kiekvieną semestrą galime pasirinkti aktualų ir reikalingą papildomą modulį – tad galime ugdyti ne tik profesinius įgūdžius, bet įgyti ir kitokių kompetencijų“, – pasakoja Simona.

 

Mergina tikina, kad itin didelis šios programos privalumas – galimybė bendrauti su kitais „GIFTed“ studentais, mokytis iš bendraamžių ir tobulėti drauge. Paraginta vieno „GIFTed“ studento, Simona prisidėjo prie Lietuvos jaunimo sąjungos „Žingsnis“ veiklų.

„Šios organizacijos narių puoselėjamos vertybės man labai artimos, o vykdomi darbai, kuriais siekiama neformalaus ugdymo metodais skatinti tikslingą užimtumą ir sveiką gyvenimo būdą, atrodo prasmingi, tad džiaugiuosi turėdama galimybę prie jų prisidėdama“, – teigia studentė, dirbanti „Žingsnis“ administracijoje renginių komiteto nare ir organizuojanti renginius.

 

Nors Simonos veikla organizacijoje gali būti apibūdinama kaip savanorystė, merginos teigimu, jai dažnai atrodo, kad iš šios veiklos gaunanti daugiau, nei duodanti.

„Nors ne visada vienodai įsivaizduojame renginius, kokius darbus reikia atlikti, kam pasiruošti, bet, diskutuodami ir dalindamiesi vizijomis, randame įdomių sprendimų! Darbas komandoje, jos koordinavimas, darbų ir laiko planavimas, konfliktų sprendimas – saujelė įgytų įgūdžių ir išmoktų pamokų“, – sako S. Kiškytė.

 

Kauno technologijos universiteto inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *