Po konkurso „Sukurkime taisykles skraidantiems automobiliams“: o jei kelyje pasitaikys paukščių?

Saulius Žukas
,
„Baltų lankų“ vadovėliai“

Vasario pradžioje Lietuvos ketvirtokai buvo pakviesti dalyvauti „Sukurkime taisykles skraidantiems automobiliams“ konkurse, kurio tikslas – skatinti kūrybiškumą ir spręsti realias ateities problemas.

Ar skraidantys automobiliai, pakilę nuo žemės, nesusidurs su paukščiais? Šio klausimo konkurso sąlygose nebuvo, bet tai slaptas testas – ar mūsų vaikai pagalvos apie paukščius. Taip, pagalvojo, bent pusė konkurse dalyvavusių komandų aptarė šį pavojų ir siūlė labai įvairias išeitis. Svarbiausia – praleisti paukščių pulkelį ir jokiu būdu jo nebaidyti automobilio signalu, kiti siūlė įdiegti automobilyje aparatą, kuris suprastų paukščių kalbą ir iš anksto juos perspėtų, buvo siūlymas ir skleisti atbaidantį paukščius garsą. Taigi, svarstyta žvelgiant iš įvairių pozicijų, bet dėl vieno principo nesiginčyta – su paukščiais turi būti elgiamasi pagarbiai, juos reikia įspėti, o priartėjus praleisti.

Pagal konkurso sąlygas vaikai, dirbdami grupėmis, turėjo sukurti skraidančio automobilio piešinį, iš bet kokios medžiagos padaryti automobilio maketą, sugalvoti jo techninius duomenis ir sukurti pagrindines skraidančių automobilių eismo taisykles. Konkurso idėja ir sąlygos paimtos iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos patvirtinto pradinių klasių ketvirtokų integruoto vadovėlio „Vaivorykštė“. Tai – sausio mėnesio apibendrinamasis projektas, kuris jungia mokomuosius dalykus (pasaulio pažinimą, gimtąją kalbą, matematiką, dailę ir technologijas, anglų kalbą, etiką) ir bendrąsias kompetencijas (mokėjimą mokytis, kūrybiškumą, iniciatyvumą, gebėjimą spręsti problemas, įgūdžius dirbti grupėje, sugebėjimą laiku pabaigti pradėtą darbą ir pan.). Konkurse galėjo dalyvauti visi ketvirtų klasių mokiniai, ne tik besimokantys iš „Vaivorykštės“ vadovėlio. Sulaukta daugiau kaip 40 konkursinių darbų iš 25 miestų ir miestelių mokyklų, kai kurios iš jų atsiuntė net po keletą projektų.

 

Buvo atrinkti 9 projektai, kurie dalyvavo baigiamajame renginyje, vykusiame kovo 25 d. Vilniuje. Per šį renginį mokiniai pristatė savo projektus, kuriuos vertino finalininkai, mokytojai ir komisijos nariai. Pirma vieta bendru mokinių ir komisijos narių sutarimu skirta Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos ketvirtokams (mokytoja Diana Marmokienė), antra vieta – Vilniaus Balsių progimnazijos komandai, trečia – Kauno „Erudito“ licėjaus komandai. Laimėjusios komandos laukia kelionė į Varšuvoje esantį Koperniko mokslo centrą. Taip pat buvo paskirti ir specialieji prizai: už gražiausią piešinį, už maketą, specialų prizą įteikė buvęs Butano Karalystės švietimo ministras.

Šis konkursas – tai kvietimas mokiniams kūrybiškai pagalvoti apie ateitį. Juk jie tikrai skraidys automobiliais ir turės nuspręsti, kaip valdyti nuo kelio pakilusių automobilių chaosą, sugalvoti, kaip užtikrinti saugų tokių automobilių eismą.

 

Pristatant konkursą mokytojų bendruomenėje kartais pasigirsdavo balsų: „Mes neturime laiko tokiems dalykams“, „Kada rengti projektą? Po pamokų?“ ir pan. Atsakydavome paprastai – tai projektinis dalykų integracija pagrįstas mokymas, įtraukiantis vaikus, skatinantis juos domėtis aptariamu dalyku, diskutuoti tarpusavyje, su mokytojais, su tėvais. Be to, tai kūrybinis procesas, kuris nesibaigia su pamoka, nes apie jį ilgai galvojama ir šnekamasi. Ir nebūtinai iš karto lydi sėkmė, bet pojūtis, kad dalyvauji sprendžiant rimtas problemas.

Džiugina, kad, kurdami projektą, vaikai nepamiršo ir savo pomėgių – viena mergaičių komanda prie skraidančio automobilio prijungė skraidančią priekabą, skirtą žirgams. Matyt, tikrai numylėtiems…

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.