Paimk knygą!..

Eugenija Susnienė
,
lietuvių kalbos mokytoja metodininkė, projekto dalyvė

Gyvename išmaniųjų technologijų pasaulyje. Dabartinis jaunimas yra linkęs su atlaidžia šypsena ar net pašaipėle kalbėti apie „priešistorinius senelių laikus“, kai tekdavo keliauti į biblioteką, vartyti storiausias knygas. Dabar – Internetas Visagalis, todėl nemažai daliai šiandieninių paauglių knygų skaitymas asocijuojasi su vos ne priešistoriniais laikais… Taigi, ar dar reikalingos mums tradicinės popierinės knygos, kažkada buvusios vos ne vieninteliu išminties ir žinių šaltiniu?

Knygų skaitymo, tiksliau – neskaitymo, problema darosi vis aktualesnė ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje (turbūt ir pasaulyje). Tačiau ar tai tikrai reikėtų vadinti problema? Galbūt taip ir turi būti? Radę laisvo laiko, sėdame prie kompiuterio, o dar geriau ir greičiau išsitraukti iš kišenės mobilųjį – ir pasaulis iš karto atveria mums visus savo lobynus vienu mygtuko paspaudimu!..

 

O dabar įsivaizduokime tokią situaciją. Grupė paauglių su lydinčiomis juos mokytojomis rengiasi į kelionę. Paskutiniai patarimai, priminimai, kad tik kas neliktų pamiršta. „Svarbiausia – kiekvienas pasiimkite savo šiuo metu skaitomą ar šiaip įdomiausią knygą!“ – tai paskutinis priminimas keliauninkams. Keistos tos mokytojos? „Taip! Būtinai pasiimsime!“ Galima pamanyti, kad čia modeliuojama situacija, galėjusi vykti prieš 15–20 metų? Tikrai ne! Panašus pokalbis vyko šį pavasarį VšĮ Panevėžio profesinio rengimo centre, rengiantis keliauti į Turkiją. Aktyvių centro mokinių grupė jau nuo praėjusių metų rudens prisijungė prie „Erasmus+“ programos mokyklų mainų partnerysčių projekto „Paimk knygą“ (angl. „Let’s Take a Book“). Šis projektas – tai viena iš iniciatyvų, kuriomis siekiama priminti knygų skaitymo naudą žmogui, padėti jam neištirpti beveidžiame technologijų pasaulyje.

 

Sužinoję apie projektą, nusprendėme, kad jo idėjos puikiai tinka ir profesinio rengimo centro mokiniams, kurie tikrai nėra patys uoliausi knygų skaitytojai. Tačiau ir pas mus yra tokių, kurie net mokykloje per pertrauką išsitraukia ne mobilųjį, bet gerą tradicinę popierinę knygą. Gal ir keistuoliai atrodo bendrame mobiliųjų kontekste, bet aiškiai matyti, kad su knyga jiems gera, kad joje skaitantysis tikrai randa tai, ko galbūt nerastų telefono ekranėlyje. Pirmoji mūsų knygų skaitytojų grupelė, dešimt mokinių, susibūrė jau žiemos pradžioje. Kaip atskleisti savo ryšį su knygų pasauliu? Iliustravome literatūros kūrinius, išleidome stendą apie knygų naudą žmogui, rinkome gražiausias mintis apie knygas. Per diskusijas mokiniai (ir ne tik tie, kurie jau prisijungė prie projekto) išsakė savo nuomones apie knygų skaitymą. Vieni dažniausių „Ne“: neskaitau, nes tai atima daug laiko, tai nuobodu, neįdomu, senoviška, namie neturime nė vienos knygos, vaikystėje niekas man knygų neskaitė… Tie, kurie knygų skaitymui tarė „Taip“, teigė, kad jos – puiki laisvalaikio praleidimo forma, kad knyga padeda užmiršti problemas, kad tai – pati nepavojingiausia ir pigiausia „priklausomybė“… Skaitančiųjų knygas ir atsakymai buvo išsamesni, įdomesni, argumentuoti. Norisi tikėti, jog šios diskusijos su bendraamžiais įtikino bent vieną, kad skaityti tikrai verta, paskatino paimti į rankas knygą.

 

„Erasmus+“ programos mokyklų mainų partnerysčių projektas „Paimk knygą“ – tai viena iš tų veiklų, kuriomis siekiama sugrąžinti knygų skaitymą į mūsų kasdienį gyvenimą. Gal kai kas ir nenorėtų pripažinti, bet visiškai neskaitęs ir skaitantis (ar bent nemažai perskaitęs anksčiau) paaugliai šiandien skiriasi kaip diena ir naktis. Žinoma, ne išvaizda! Gebėjimas sklandžiai ir įtaigiai reikšti mintis, gausesnis ir įvairesnis žodynas, aiški minties raiška iš karto išduoda, kad žmogaus gyvenime buvo perskaityta ne viena knyga. Būtent todėl įvairių Europos šalių mokiniai buvo suburti į bendrą projektą, kurio esminė idėja – grąžinti knygų skaitymą į jauno žmogaus gyvenimą. Šalys skirtingos savo geografine, socialine padėtimi, kultūros tradicijomis, tačiau visi mokiniai – tokie panašūs! Projekto dalyvius iš Lietuvos, Turkijos, Portugalijos, Rumunijos, Italijos ir Suomijos suvienijo bendras šūkis: „Paimk knygą!“. Bendravimas su kitų šalių bendraamžiais – tai jau savaime neįkainojama patirtis, bet dar svarbesnis ir ne vienam netikėtas tapo suvokimas, kad tokius skirtingus mus gali suartinti… knygų skaitymas. Juk net pati skaitomiausia visų Europos paauglių knyga, pasirodo, ta pati – tai Džoanos Rouling „Haris Poteris“.

 

Visą savaitę per įvairias veiklas mokiniai dalijosi mintimis apie knygas ir jų autorius, kūrė inscenizacijas. Neišdildomų įspūdžių paliko išvyka į senovinį Efeso miestą, įtrauktą į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, kur buvo aplankyti Kelso bibliotekos, pastatytos VI tūkst. pr. m. e., griuvėsiai. Vis dar didingai stūksantys šie griuvėsiai primena apie knygos reikšmę žmonijos raidai nuo pat ankstyvųjų amžių. Kita įspūdinga ir gana netikėta veikla buvo masiniai projekto dalyvių skaitymai netradicinėse viešosiose erdvėse. Žinojome, kad skaitymai vyks Aidino miesto prekybos centre, bet kad tai taps tokiu įspūdingu renginiu, niekas nesitikėjo. Įvairiose didžiulio prekybos centro vietose (viduje, kiemelyje, parduotuvės vitrinoje) ant spalvotų sėdmaišių jaukiai įsitaisę šešių Europos Sąjungos šalių mokiniai ir jų mokytojai visą valandą skaitė savo atsivežtas knygas, žadindami centro lankytojų smalsumą, teigdami knygos naudą žmogui, patys suvokdami, kaip knygų skaitymas gali ne tik praturtinti, bet ir suartinti…

 

Dalyvavimas „Erasmus+“ programos mokyklinių mainų partnerysčių projekte „Paimk knygą“ įkvepia pratęsti su knygų skaitymu susijusias veiklas ir skleisti iš vizito parsivežtą gerąją patirtį savo mokykloje. Gegužės 7 d. mūsų centre buvo paminėta Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos diena. Neabejingi knygai bendruomenės nariai, nešini mėgstamiausiais skaitiniais, rinkosi mokyklos kieme. Pamoka – piknikas ant žolės mokyklos kiemelyje – tai renginys, įkvėptas patirties, parsivežtos iš Turkijos. Buvo nuogąstavimų, kad gal mūsų mokykloje toks bendro skaitymo pamokos formatas pasirodys keistas ir nepriimtinas. Tačiau mokiniai noriai prisidėjo prie skaitančiųjų, nešėsi knygas iš bibliotekos, sėdo šalia bendraamžių… Ir svarbiausia – skaitė! Kai kuriems toks dalyvavimas masiniame knygų skaitymo renginyje galbūt prilygo iššūkiui, jiems tai buvo kažkas keisto ir neįprasto, bet įdomaus! „Tai nuostabi patirtis, kurią norėtųsi pakartoti dar ne kartą!“ – tokia buvo daugumos nuomonė.

Taigi gal vis dėlto paauglys ir knyga nėra tokie jau nesuderinami dalykai? Galbūt tik reikia mokėti įtikinti, leisti patirti, kad paimti knygą gali būti taip pat patrauklu ir naudinga, kaip ir prisėsti prie kompiuterio?..

 

P. S. Ar dalyvavimas įvairiose veiklose, skatinančiose skaityti knygas, gali nors kiek pakeisti paauglio pasaulėjautą? Manau, vietoje atsakymo galiu pateikti vieno „Erasmus+“ programos mokyklų mainų partnerysčių projekte „Paimk knygą“ dalyvavusio centro mokinio neseniai „Facebook“ grupėje pasidalytą žinutę: „Birželio 5 d. Jaučiuosi laimingas Panevėžio autobusų stotyje. Labai nustebau pamatęs knygų mainų lentynėlę! Panevėžys tikrai skatina skaityti!“ Džiugu, kad jaunam žmogui yra svarbios teigiamos permainos mūsų mieste ir visuomenėje, kad jis jaučia poreikį pasidalyti šia žinute su bendraamžiais. Svarbiausia – prie tų teigiamų permainų jis priskiria ir skatinimą paimti ir skaityti knygą.

 

Projektinė veikla vykdoma gavus Europos Sąjungos paramą pagal „Erasmus+“ programą, kurią Lietuvos Respublikoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas.

Šis straipsnis parengtas naudojant Europos Sąjungos finansinę paramą. Už šio straipsnio turinį atsako VšĮ Panevėžio profesinio rengimo centras. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos ir Švietimo mainų paramos fondo nuomonę.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.