Pagalbos specialistai praktikuos tarpininkavimą mediacijos metodu

Areta Skukauskienė
,
socialinė pedagogė metodininkė

Trylika. Tiek Klaipėdoje esančių ugdymo įstaigų jau gali pasidžiaugti, kad jose socialiniais pedagogais dirbantys švietimo pagalbos specialistai savo profesiniame darbe netrukus ims praktikuoti tarpininkavimą mediacijos metodu.

Daugiau nei dveji metai praėjo nuo 2016 m. lapkričio, t. y. nuo tada, kai šis socialinės pagalbos teikimo būdas buvo patvirtintas švietimo ir mokslo ministro įsakymu ir paskelbtas vykdytinu, tačiau iki šiol dar itin retoje Lietuvos mokykloje praktikuojamas.

 

Keturiasdešimt. Mažiausiai tiek akademinių valandų būtina skirti profesinėms kompetencijoms plėtoti, kad socialinis pedagogas galėtų pradėti švietimo institucijoje tarpininkauti mediacijos (tai griežtai struktūruotas ir itin imlus laiko resursams tarpininkavimo būdas) metodu. Pasaulinė praktika liudija: būtina užtikrinti, kad abi konfliktuojančios šalys galėtų ramiai išsakyti, kaip mato ir supranta situaciją, pažvelgti į ją iš kitos perspektyvos, atpažinti, kokie kyla jausmai, įsivardinti poreikius ir interesus, atrasti ir pasirinkti sprendimus, leidžiančius abiem konfliktavusioms pusėms pasijusti laimėtojais. Net penkioms dienoms deleguoti specialistą mokytis metodikos, paskui užtikrinti, kad jis turėtų pakankamai laiko ir erdvės tarpininkauti mediacijos metodu – visa tai Lietuvos mokykloms, pasirodo, gana rimtas iššūkis.

 

Keturi šimtai. Toks yra didžiausias vaikų ar mokinių skaičius, kuris švietimo institucijoje turėtų tekti vienam socialinio pedagogo etatui. Nepaisant nuo 2018 m. sausio 1 d. įsigaliojusios nuostatos, kad vienam socialiniam pedagogui tenkantis mokinių skaičius turi būti sumažintas iki 400, deja, daugelyje didesnių mokyklų vis dar nėra įsteigta pakankamai socialinio pedagogo etatų (mokyklose, kuriose mokosi 1000 mokinių, turėtų būti bent 2,5 socialinio pedagogo etato).

Penkiasdešimt. Kiekvienas socialinis pedagogas turėtų organizuotis savo darbą taip, kad ne mažiau nei 50 proc. laiko skirtų darbui su mokiniais ir mokytojams konsultuoti, o likusį laiką skirtų kitų specialistų, tėvų konsultacijoms, savo profesiniam tobulėjimui, tiriamajam ir organizaciniam darbui. Tačiau tam turi būti atsisakyta iki šiol dar dažnai gajos praktikos eikvoti laiko ir energijos resursus darbams, kurie nereikalauja specifinių profesinių kompetencijų.

 

Sausio 22, 23 ir 24 d. – pozityvaus ir svarbaus pokyčio atskaitos taškas penkiolikai Klaipėdos socialinių pedagogų. Klaipėdos Vydūno ir Baltijos gimnazijos, VšĮ „Vaivorykštės tako“ gimnazija, Ernesto Galvanausko profesinio mokymo centras, „Medeinės“ mokykla, Prano Mašioto, Liudviko Stulpino, Sendvario, „Pajūrio“, „Santarvės“, „Vyturio“, „Verdenės“ ir Martyno Mažvydo progimnazijos – švietimo institucijos, kurių socialiniai pedagogai sėkmingai įveikė pirmąjį mokymosi tarpininkauti mediacijos metodu etapą.

 

Trys dienos po aštuonias akademines valandas – tarpininkavimo (mediacijos) švietimo institucijoje sampratai ir praktiniam taikymui – tik pirmajai mokymų daliai skirtas laikas.

Dvi lektorės – profesorė daktarė Ilona Klanienė (Klaipėdos universitetas) ir aš, socialinė pedagogė metodininkė Areta Skukauskienė (Klaipėdos paslaugų ir verslo mokykla), – padeda minėtųjų mokyklų socialiniams pedagogams perprasti tarpininkavimo mediacijos metodu subtilybes.

Susiklausymas ir intensyvus komandinis darbas – būtinybė norint suvokti mediacijos taikymo mokykloje galimybes, ribas, principus ir etiką, analizuoti konfliktą pagal Ch. Mooreu tipologiją ir jo įveikos modelius mediacijoje, bendravimo be prievartos techniką pagal Marshallą B. Rosenbergą, aktyvaus klausymosi techniką ir motyvuojančių klausimų formulavimą, mediacijos proceso ir eigos fazių simuliaciją bei įsisavinimą.

Namų darbai: mediacijos metodo esmės mokyklos bendruomenėje pristatymas ir mokyklos bendruomenės gyvenime įvykusių konfliktų taikus išsprendimas nebeieškant, kas kaltas ar ką ir kaip bausti.

 

Klaipėdos paslaugų ir verslo mokykla – viena pirmųjų Lietuvos mokyklų, kurioje mediacijos metodas taikomas jau ne vienerius metus ir kur vykdomi mokymai tiems, kas nori išmokti mokykloje tarpininkauti mediacijos metodu.

Klaipėdos pedagogų švietimo ir kultūros centras – nacionalinio lygmens mokymų tarpininkauti mokykloje mediacijos metodu organizatorius.

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras – visoje Lietuvoje vykdomų mokymų „Tarpininkavimas (mediacija) švietimo institucijoje (samprata ir praktinis taikymas)“ koordinatorius.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.