Nacionalinis mokytojų žygis

Prasidėjus mokinių vasaros atostogoms, Lietuvos vaikų ir jaunimo centras kartu su menų terapijos ir sveikatos specialistais pakvietė pedagogus į savotiškas geros savijautos pamokas, t. y. nacionalinį mokytojų žygį Neries regioniniame parke. Jame dalyvavo apie 500 mokytojų iš Vilniaus, Raseinių, Anykščių, Kretingos, Klaipėdos, Akmenės, Alytaus ir t. t., didžioji dalyvių dalis rinkosi 8 km trasą, daugiau nei 100 jų įveikė 15 km atkarpą. Renginiu buvo siekiama parodyti, kad gera savijauta turėtų tapti kasdienės rutinos dalimi – ne tik ugdymo įstaigose, bet ir namuose. Specialiai įrengtose erdvėse („stotelėse“) mokytojai galėjo išbandyti menų terapijos, sąmoningo poilsio ir aktyviojo judesio, šiaurietiškų lazdų, jutiminio tako užsiėmimus, šaudyti iš lanko.

 

Renginio pradžioje visi dalyviai turėjo galimybę pasidžiaugti vieni kitų pasiektais rezultatais, išgirsti, kokias veiklas vykdė kitų organizacijų nariai, ugdymo įstaigoms buvo įteikti žalieji, sidabriniai ir auksiniai „Darnios mokyklos“ sertifikatai už visas per metus vykdytas veiklas. Tokie įvertinimai ugdymo įstaigų bendruomenių narius skatina būti atsakingais vartotojais ir toliau ugdyti darnią visuomenę.

Žygis prasidėjo Dūkštose, prie Neries regioninio parko lankytojų centro, kelias vedė pro Buivydų II piliakalnį, Velniakampio regyklą ir Karmazinų pilkapyną, o ilgesnį atstumą įveikę žygio dalyviai dar pamatė ir šventąjį Daubų ąžuolą, Bradeliškių ir Buivydų piliakalnius, Karmazinų ir Dūkšto atodangas ir kt. Pirmoji žygio trasos stotelė buvo pavadinta „Veiklų giraite“ – čia vyko menų terapijos dirbtuvėlės (buvo piešiama ant akmenėlių, ant vandens (Ebru technika) ir ant puodelių, kuriamos smėlio mandalos), sporto ir sveikatingumo užsiėmimai (savęs masažas, ėjimo su šiaurietiškomis lazdomis pamokos). Daugiau nei 60 žygio dalyvių čia pat įgytas žinias pritaikė praktikoje ir 3 kilometrus nuėjo su šiaurietiškomis lazdomis.

 

Antroji stotelė – „Žaidimų laukas“. Čia pedagogai galėjo šaudyti iš lanko ir arbaleto, žaisti komandinę dvasią stiprinančius ir fizinį aktyvumą skatinančius žaidimus, kurie mokytojams suteikė progą šiek tiek pasijusti vaikais. Pakeliui, Neries pakrantėje, buvo įrengtas pėdas lepinantis gamtos elementų „Jutiminis takas“, o „Pietų aikštelėje“ pedagogų laukė sveiki užkandžiai ir gėrimai.

 

Projektas „Išmok jaustis gerai“

 

Nacionalinis mokytojų žygis – paskutinis 2018–2019 m. vykusio sveiko gyvenimo įgūdžių projekto mokyklų bendruomenėms „Išmok jaustis gerai“ etapas. Projektas buvo finansuojamas Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo prie Sveikatos apsaugos ministerijos lėšomis, jame dalyvavo 50 ugdymo įstaigų – bendrojo lavinimo mokyklos, darželiai, Kauno Kipro Petrausko muzikos mokykla, Panevėžio Margaritos Rimkevičaitės profesinio rengimo centras ir Kėdainių specialioji mokykla. Gruodžio viduryje Birštone vyko konferencija mokyklų administracijai, mokytojams skirtos paskaitos, mokymai, seminarai, dirbtuvės vasario 18–22 d. vyko Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Panevėžyje, o gegužę visoje Lietuvoje – Nacionalinis sveikatinimo akcijų festivalis.

Per mokytojams skirtas paskaitas ir mokymus grupių psichologė ir Lietuvos grupinės psichoanalizės draugijos narė Alina Bechterevė pasakojo apie stresą mokykloje: jo ištakas, mokytojų poziciją ir įsitraukimo lygį, praktines (individualias ir grupines) streso valdymo technikas, kognityvine elgesio terapija besivadovaujanti psichologė Lina Straukė – apie fizinę ir psichinę sveikatą (darbą su savo mintimis, emocijomis, kūno stebėseną ir tinkamus reagavimo metodus), o streso valdymo programų instruktorė Rugilė Jazbutytė – apie gilaus poilsio technikas. Projekte dalyvaujančiose ugdymo įstaigose taip pat vyko mokymai (juos vedė L. Straukė) apie nesmurtinę komunikaciją ir emocijas – kalbėta apie emocijų svarbą ir įtaką bendravimui, aptarta asmenybės charakterio įtaka bendravimui, mokytasi praktiškai taikyti nesmurtinės komunikacijos principus.

 

Gegužės mėnesį visoje Lietuvoje vyko Nacionalinis mokyklų sveikatinimo akcijų festivalis – daugiau nei 50 ugdymo įstaigų per savaitę surengė per 300 iniciatyvų, kurios skatino bendruomenių fizinį aktyvumą, gerino mikroklimatą, psichologinę savijautą, formavo sveikos mitybos įpročius. Mokyklose ir darželiuose vyko žygiai, mankštos, varžybos, paskaitos ir viktorinos, buvo kuriama sveikatai gerinti palanki fizinė aplinka (dviračių ar krepšinio aikštelės, bėgimo takai, poilsio erdvės). Pavyzdžiui, Tauragės „Šaltinio“ progimnazijoje 5–8 klasių mokiniai per klasės valandėlę plakė vaisių, daržovių kokteilius, gamino salotas, užtepėles ir degustuodami „jaukinosi“ nemėgstamus produktus. Pradinių klasių mokytojos dalijosi idėjomis, sveikuoliškais receptais mokyklos „Facebook“ paskyroje, vyresniųjų klasių mokiniai rinko medžiagą apie vaisių, daržovių naudą organizmui ir pristatė ją klasės draugams. Pasak mokinių, klasės valandėlės buvo ne tik „skanios“, bet ir informatyvios. Alytaus lopšelyje-darželyje „Vyturėlis“ visą savaitę administracijos darbuotojai vilkėjo sportinę aprangą, ugdymo įstaigoje atsirado „100 auginančių teiginių“ sienelė su užrašais „Kaip gera, kad išklausei“, „Nesibaiminkite eiti lėti, baiminkitės sustoti“ ir pan.

 

Šiuo projektu Lietuvos vaikų ir jaunimo centras ėmėsi iniciatyvos padėti pedagogams išmokti jaustis gerai, stiprinti jų sveikos gyvensenos įgūdžius, nes sveikata – vienas pagrindinių žmogaus gyvenimo kokybės rodiklių, todėl svarbu ja rūpintis kiekvieną dieną, tik sveikas žmogus gali produktyviai gyventi, dirbti ir mokytis. Gera savijauta ir sveikata daugiausia priklauso nuo žmogaus gyvenimo būdo: judėjimo, mitybos, streso valdymo įpročių.

 

„Švietimo naujienos“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.