Mokytis keliaujant

Vaida Martišiūtė, Marija Suščinskienė, Daiva Janutaitienė
,
Trakų Vytauto Didžiojo g-jos mokytojos

Mokykloje mokantis kalbų, matematikos, geografijos, istorijos, informacinių technologijų ir kitų mokomųjų dalykų mokiniams dažnai reikia pasitelkti vaizduotę ir sukurti naujus psichologinius darinius: vaizdinius, garsus, jausmus. Vaikams kyla klausimų: „Kam man reikia šių žinių?“, „Kada ir kaip jas panaudosiu realiame gyvenime?“, „Kaip išmokti, kad ilgam įsiminčiau ir nepamirščiau turimų žinių?“ Pedagogika teigia, kad mokiniai geriau ir greičiau išmoksta naudodami sau patogiausią ar visus keturis mokymosi stilius. Mokytojai per keliones su mokiniais pastebi, kad kelias, netradicinė aplinka ir laikas, ilgas bendravimas skatina greičiau ugdyti bendrąsias kompetencijas ir žinias įgyti skirtingais mokymosi stiliais.

 

Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos 6a, 6c ir 7a klasių mokiniai kartu keliauja dvejus metus. Kelionių-pamokų kokybę garantuoja ir planus įgyvendinti padeda Vilniuje įsikūrusi kelionių agentūra „Kiveda“. Iki smulkmenų aptariamos kelionės detalės, lankomi objektai, ekskursijos, edukacijos parenkamos pagal mokinių amžių, žinias, interesus ir poreikius. Su kelionių vadovėmis-gidėmis aptariami kelionės tikslai ir lūkesčiai, todėl mokiniai gauna išsamią informaciją, atitinkančią jų poreikius ir bendrąsias ugdymo programas.

Mūsų gimnazijos mokiniai lankėsi Kaune ir susipažino su miesto fortifikacijos sistema, galėjo ją palyginti su Trakų pilių įtvirtinimais, Biržų ar net Bauskos pilies gynyba Latvijoje. Mokiniai lygino ir mėgino suprasti, kaip bėgant laikui keitėsi pilys, ginklai, kariavimo būdai ir strategijos. Kokie buvo keliai, kokiu greičiu judėjo kariuomenės, kokios buvo susisiekimo priemonės ir kaip buvo perduodama informacija. Palyginę įgytas žinias, mokiniai stebėjosi karių nueito kelio ilgumu, ryšio priemonėmis ir žmonių išradingumu. Atkreipė dėmesį į viduramžių karių atkaklumą siekiant savo tikslų.

Keliaujant į tolimesnius miestus (Rygą, Varšuvą, Krokuvą ir Prahą) mokiniams reikėjo ugdyti savo atkaklumą įveikiant tūkstančius kilometrų. Pritaikytos praktikoje turimos geografinės žinios, ieškota panašumų ir skirtumų tarp valstybių, mokiniai pamatė ir palygino upes, kalnus ir miestus. Buvo naudojamos anglų kalbos žinios perkant maistą ir lauktuves. Mokomasi skaičiuoti, per kiek laiko bus nuvažiuotas atstumas, jei žinomas autobuso greitis, planuota, ką galima nuveikti, kaip toli nueiti per sutartą laiką. Taip pat atlikti matematiniai veiksmai keičiant eurus į lenkiškus zlotus ir čekiškas kronas. Išbandytos informacinės technologijos susisiekiant su tėveliais ir namuose likusiais draugais, bendrintos nuotraukas, naudotasi internetiniais žemėlapiais, tikslinti maršrutai, nustatytos buvimo vietos, žymėtos koordinatės. Kelionėse malonu matyti mokinių empatišką klausymąsi, bendradarbiavimą, kaip dideliame mieste nuoširdžiai rūpinasi vienas kitu, klauso ir girdi vieni kitus, derina savo norus ir laiką.

 

Žinioms įgyti ir pagilinti per keliones yra daugybė galimybių. Kiekvienas naudojosi savo pojūčiais ir individualiu mokymosi stiliumi. Regimasis stilius kėlė nuostabą Veličkų druskų kasyklose, Krokuvos senamiestyje, Vavelio pilyje, Zakopanės kalnuose ir Prahos zoologijos sode, kuris gali didžiuotis savo milžiniškoje teritorijoje talpindamas beveik 5000 gyvūnų. Čia aplankytas dramblių slėnis, gorilų ir pingvinų paviljonai, lemūrų sala, grožėtasi ilgakaklėmis žirafomis, liūtais ir kitais gyvūnais. Girdimasis ir jausminis arba jutiminis stilius daugiausiai naudotas Varšuvoje įkurtame Koperniko mokslo centre, kur teigiama, kad svajonės ir stebuklai tampa realybe. Mokiniai aikčiojo iš susižavėjimo gavę galimybę išbandyti įvairius išradimus, dalyvauti įdomiuose eksperimentuose. Tikime, kad įgytas žinias ugdytiniai sėkmingai pritaikys fizikos pamokose.

Loginis mokymosi stilius buvo labai reikalingas lyginant, analizuojant, vertinant kelionės atstumus, vietoves ir muziejų eksponatus.

 

Mokinių paklausus, ką jiems suteikia kelionės, visi teigė, kad tai savarankiškumo, atsakomybės, turimų žinių patikrinimas ir naujų įgijimo pamokos. Vienas mokinys pastebėjo, kad „per keliones paauga ir tampa protingesnis“.

Tėveliams vaikų kelionės – vertingos pamokos. Džiaugiasi asmenybių augimu, žiniomis, smalsumu, savarankiškumu ir noru keliauti. Mokytojai džiaugiasi mokinių ugdomomis bendrosiomis ir dalykinėmis kompetencijomis, žiniomis, ūgtimi, branda, noru keliauti ir pažinti vis ką nors nauja. Tikimės, žodis ekskursija mokiniams asocijuosis su švente, naujomis erdvėmis, įspūdžiais, maloniomis emocijomis, bendravimu su draugais ir staigmenomis.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.