Mokymosi pažanga ir mokinio sėkmė – projekto dėmesio centre

Zina Rimgailienė
,
projekto „Lyderių laikas 3“ žurnalistė

Tęsiame projekto „Lyderių laikas 3“ veiklų Pietų Lietuvos savivaldybėse apžvalgą. Trečiojoje dalyje – apie pokyčio projektus Kaišiadorių, Trakų ir Alytaus rajonų savivaldybėse. Jos pasirinko siekti mokymosi pažangos pokyčio. Bet primename, kad šioje apžvalgoje tik lakoniška pažintis su pokyčio projektų idėjomis ir jų įgyvendinimu. Jeigu susidomėsite, daugiau informacijos galėsite rasti savivaldybių pokyčio projekto svetainėse, patirtimi mielai pasidalys ir patys jų kūrėjai.

 

Pokyčio projektų idėjos tam tikra prasme atliepia ir nuo šio rudens startuojančią papildomą priemonę, skirtą gerinti mokinių pasiekimus ir mažinti įvairių šalies mokyklų mokinių pasiekimų atotrūkį. 51 mokyklai bus teikiama ekspertinė, konsultacinė ir metodinė pagalba.

Savivaldybių švietimo konferencijoje ministras Algirdas Monkevičius kalbėjo, kad turime padėti mokykloms nuosekliomis ir joms tinkančiomis priemonėmis įgyvendinti šiuolaikines švietimo praktikas. „Kokybės krepšelis ir ekspertinę pagalbą nuo šio rudens teiksiantys konsultantai užtikrins tęstinį ir koncentruotą dėmesį, geresnę švietimo kokybę“, – sakė ministras.

 

Įsivertinimas, ugdantis atsakomybę

 

Kaišiadorių rajono savivaldybės pokyčio projekto tema „Įsivertinimas, ugdantis vaiko atsakomybę ir savarankiškumą“. Projekto kūrybinei komandai vadovauja rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vyriausioji specialistė Edita Navickienė.

Projekto tikslas – siekti kiekvieno vaiko pažangos, taikant įsivertinimo instrumentus. Projekto uždaviniai: planuoti, koordinuoti ir įgyvendinti vaiko įsivertinimo procesus savivaldybės ir mokyklos lygmenimis; didinti pedagogų motyvaciją ir gebėjimus taikyti įsivertinimo instrumentus. Projekto įgyvendinimo metu buvo vadovaujamasi principu: veiklos tyrimas, veikimas, stebėjimas.

Įgyvendinant projektą buvo papildyti mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo tvarkos aprašai, atsirado nuostata įsivertinimo organizavimo principus išdėstyti mokytojų ilgalaikiuose darbo planuose, pasirengtos individualios įsivertinimo ir vertinimo metodikos ir kt. Visiems švietimo įstaigų vadovams suformuluotos 2019 m. metinės veiklos užduotys įgyvendinant pokyčio projektą.

 

Keičiama metodinės veiklos organizavimo tvarka – jai vadovaus Švietimo pokyčių inicijavimo grupė. Taip pat bus taikomas grįžtamojo ryšio metodas visais lygmenimis.

Įgyvendinant pokytį sukurta feisbuko paskyra „Lyderių laikas 3 – Kaišiadorys“, kurioje skelbiama aktuali informacija apie pokyčio įgyvendinimą. Per pokyčio projektą sukurta mokomoji ir informacinė medžiaga įrašyta į kompaktinius diskus, kurie išdalyti baigiamosios projekto konferencijos metu.

Tačiau į šią veiklą nepavyko įtraukti politikų, kuriant projektą nedalyvavo ir mokinių tėvai.

Pokyčio tvarumą užtikrins savivaldybėje sukurta Švietimo pokyčių inicijavimo grupė, kurios veikla aprėpia visų tipų švietimo įstaigas.

Savivaldybės švietimo bendruomenė sutarė pokyčio projekto temą paskelbti savivaldybės švietimo prioritetu.

Aktyvus mokinio ugdymas

 

Trakų rajono savivaldybės pokyčio projektas „Aktyvus mokinio ugdymas(is) pamokoje / veikloje“. Savivaldybės kūrybinei komandai vadovauja Švietimo skyriaus vedėja Dalia Dzigienė.

Pasirinkta tema aktuali Trakų rajono savivaldybės mokyklose, nes standartizuotų testų rezultatai atskleidė, kad šeštokų matematikos ir skaitymo pasiekimai yra žemesni nei šalies vidurkis. Nedžiuginantys ir PUP, VBE rezultatai per paskutinius trejus metus. Pokyčio kūrėjai atsižvelgė į mokyklų veiklos kokybės išorės vertintojų siūlymus tobulinti mokytojo veiklos, orientuotos į pamatuojamą rezultatą, planavimą. Atsižvelgta ir į mokinių bei jų tėvų per pokalbius išsakytą nuomonę, kad mokymosi krūviai per dideli, mokiniai pervargsta, pamokos neįdomios ir pan.

 

Pokyčio projekto vizija – tobulinti pamoką ir didinti aktyvių pamokų skaičių mokyklose, suburti „Lyderiukų komandas“, kurios bendradarbiaudamos savo mokyklose ir rajone įgyvendins numatytas praktines veiklas, aktyvinant mokinius pamokoje.

Įgyvendinant projektą savivaldybės lygmeniu pokytis įtraukiamas į Ugdymo kokybės ir aplinkos užtikrinimo programą. Pakoreguoti „Mokinio asmeninės pažangos į(si)vertinimo lapai“, susikūrė mokytojų klubas pamokoms planuoti.

„Aktyvus mokinio ugdymas(is) pamokoje / veikloje“ skelbiamas 2018–2020 m. m. prioritetu. Savivaldybės pokyčio komandos susitinka kas mėnesį dėl veiklų planavimo ir refleksijos. Taip pat kas mėnesį rengiami mokyklų vadovų pasitarimai, skelbiami pokyčių įgyvendinimo etapai. Vadovams formuojamos metinės veiklos užduotys, susijusios su pokyčio įgyvendinimu savivaldybėje. Organizuojami dalijimosi vertinga patirtimi renginiai, kiekvienoje mokykloje numatytas laikas „Lyderiukų komandų“ susitikimams ir refleksijai.

Projekte dalyvaujančios mokyklos skatinamos ir motyvuojamos mero padėkomis ir kompiuterine įranga.

 

Pokyčio projekto tvarumą užtikrina tai, kad, siekiant pokyčio visose rajono mokyklose, kiekviena lyderiaujanti mokykla tampa mentoriumi vienai ar dviem gretimoms mokykloms, taip pat tai, kad pokyčio veiklų įgyvendinimas įtrauktas į švietimo įstaigų vadovų metines užduotis.

Ir toliau kartą per mėnesį rengiami komandos susitikimai ir aptariamos veiklos pokyčio tvarumui užtikrinti.

Taiko praktinius metodus

 

Alytaus rajono savivaldybė kūrė ir įgyvendino pokyčio projektą „Įtraukiamasis ugdymas taikant praktinius metodus“. Savivaldybės kūrybinei komandai vadovauja Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Česlova Mocevičienė.

Pokyčio projekto dalyviai sprendė mokinių pasiekimų gerinimo, praktinių metodų taikymo ugdymo procese ir bendradarbiavimo problemas.

Projekto vizija – numatyti ir įgyvendinti sisteminius pamokos kokybės pokyčius visais lygmenimis. Daugiau dėmesio skirti mokytojų ir mokinių bendradarbiavimui, mokinių pažinimui ir įdomesniam ugdymo proceso organizavimui.

 

Siekiant pokyčio savivaldybės mokyklose sudarytos tikslinės projekto vykdymo grupės, atrinktos pokyčio projekte dalyvaujančios mokinių klasės ir numatytos naujos praktinės tiriamosios veiklos. Ugdymo procesą dažniau imta organizuoti netradicinėse erdvėse. Sukurta ir įgyvendinama pasiekimų pažangos fiksavimo ir matavimo sistema, mokytojai aktyviau dalijasi patirtimi. Pokyčio projekte dalyvaujančių mokyklų mokytojų planuose ir programose numatytos ne mažiau kaip 2 naujos praktinės tiriamosios veiklos. Planai ir programos aptarti mokyklų metodinėse tarybose.

Savivaldybės interneto svetainėje skelbiamos geriausiai pavykusių integruotų veiklų ir pamokų, kuriose taikomi praktiniai pažinimo metodai, patirtys. Internetinėje IQES online Lietuva platformoje atlikta mokinių ir mokytojų, dalyvaujančių projekte, apklausa. Daugiau kaip 60 proc. apklaustųjų išbandytas praktines tiriamąsias veiklas įvertino kaip padedančias mokiniams įsitraukti į ugdymosi procesą. Daugelis mokinių praktines veiklas – eksperimentus, stebėjimą, tyrimus – vertina teigiamai.

Mokyklose priimti susitarimai dėl geros pamokos požymių ir sukurta šiuos susitarimus atspindinti savita pamokų ir veiklų stebėjimo, fiksavimo ir aptarimo forma, kuriai pritarta metodinėje taryboje.

 

Pokyčio projekto tvarumas bus užtikrintas, nes pokyčio veiklos numatomos mokyklų dokumentuose, stebimas ir analizuojamas jų įgyvendinimas ir poveikis, vyks veiklų pristatymas, viešinimas ir aptarimas. Daugelyje Alytaus savivaldybės mokyklų pokyčio veiklos įtrauktos į mokytojų ugdymo planus, direktorių veiklos užduotis.

Numatoma kasmet įkurti bent vieną naują edukacinę erdvę, o mokytojai, dalydamiesi patirtimi, aplankys bent po vieną kolegos pamoką, susijusią su pokyčio projekto tema.

 

„Lyderių laikas 3“ yra nacionalinis švietimo projektas. Vykdytojas – Nacionalinė švietimo agentūra, partneriai – Mokyklų tobulinimo centras ir ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.