Mokinių atostogos – mokytojų mokymosi laikas

Silva Balčiuvienė
,
direktorės pavaduotoja ugdymui

Iškilmingai atšventus Lietuvos 100-metį, mokiniams atostogaujant, puikus laikas mokytojams mokytis ir dalytis gerąja patirtimi. Pedagoginėje terminijoje dažnai girdime žodį kompetencijos. Žinoma, kompetencijos svarbios kiekvieno specialisto darbe, bet tai nėra įgimta, o mokomasi visą gyvenimą ir gerą pradžią gali suteikti mokykla.

Mūsų šalies bendrojo ugdymo mokyklos programos numato, kad mokiniai turi įgyti įvairių kompetencijų. Viena svarbiausių kompetencijų yra mokėjimas mokytis. Ji būtina siekiant organizuoti ir tvarkyti savo mokymąsi individualiai ar grupėje, ieškoti informacijos, apdoroti, vertinti naujas žinias, įgytas kompetencijas taikyti įvairiuose kontekstuose, tai yra sprendžiant problemas ir mokantis namuose, mokykloje ar kitur.

 

Analizuodama situaciją ugdymo sistemoje, mokinių pasiekimus, jau mokslo metų pradžioje mūsų, Alytaus Dzūkijos pagrindinė, mokykla iškėlė vieną iš metų uždavinių – tobulinti pamokose bendrųjų ir dalykinių kompetencijų ugdymą, akcentuojant mokėjimo mokytis kompetenciją. Tai sutapo su projekto „Lyderių laikas 3“ komandos atliktais mokytojų kapitalo tyrimais 15-oje savivaldybių, kad bendradarbiaujant Alytaus mokykloms būtina kryptingai tobulinti mokėjimo mokytis kompetenciją.

Mokėjimo mokytis kompetencija suprantama kaip poreikis mokytis ir atkaklus užsibrėžto tikslo siekis, atsakomybė už savo mokymąsi, gebėjimai planuoti ir apmąstyti mokymosi procesą ir rezultatus, išsikelti pamatuotus tolesnius uždavinius, pasirinkti mokymosi būdus, savo stiprybių ir trūkumų žinojimas, domėjimasis mokymosi pasirinkimo galimybėmis.

 

Kaip tai išsiugdyti ar išmokti? Ugdytiniui svarbus kiekvienas mokytojo pamokoje pasakytas žodis ar pasiūlytas darbo metodas. Per mokinių atostogas mokytojai išklausė ne vieną seminarą šia tema, o mokykloje dalijosi gerąja patirtimi. Ypač sėkmingą patirtį perteikė mūsų mokyklos pedagogai per metodines dienas. Kaip mokytis, kaip įsiminti, kaip suprasti ar suvokti, kaip įsivertinti ir išsikelti ateities tikslus… Buvo kalbėta apie jau seniai žinomus ir naujai atrastus būdus: asociacijų metodas ar vizualizacijos gali mokiniams padėti geriau įsiminti, suvokti prasmę, dienoraščių, aplankų sudarymas – galimybė sisteminti savo žinias ir analizuoti, akvariumo metodas mobilizuoja vaikus, moko formuluoti klausimus ir į juos atsakyti, galimybių medis – suteikia galimybę rinktis sprendimo metodus ir tinkamą būdą tolesnei veiklai, ugdo kūrybiškumą, durstinys – senas ir naujai atrastas metodas, suteikiantis mokiniams galimybę komunikuoti, dirbti komandoje ir jausti atsakomybę už kitus, sąvokų kartojimas, problemų sprendimas, argumentavimas spendžiamas taikant svarstyklių metodą, nepamirštami Venno apskritimai, mąstymo žemėlapiai, informacinės technologijos.

 

Tai maža dalelė metodų, kuriais pedagogai dalijosi per mokyklos metodines dienas. Mokytojai vieni iš kitų mokėsi tam, kad kiekvienas mūsų mokyklos mokinys būtų suprastas ir suvoktų mokėjimo mokytis kompetenciją kaip ilgą ir sudėtingą procesą, trunkantį visą gyvenimą. Mokymosi sėkmę lemia paties mokinio aktyvumas ir sąmoningas siekis mokytis, gebėjimas valdyti savo ugdymąsi. Mokinys turi pats konstruoti supratimą, reikšmes, prasmes, sieti jau įgytas ir naujas žinias bei patirtį, aiškiai suvokti mokymosi tikslą ir planuoti savo ateitį.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.