Mano mokykla!

Mira Jakubovskaja
,
muzikos mokytoja ekspertė

Mano mokykla – Vilniaus Verkių mokykla-daugiafunkcis centras, kur vykdomos pradinio, pagrindinio ir papildomo ugdymo programos lietuvių kalba. Specialiojoje mokykloje mokosi mokiniai, turintys elgesio, emocijų ir socialinės raidos sutrikimų. Mokykla gerai aprūpinta, klasėse daug mokymo(si), informacinių priemonių. Daug dėmesio skiriama mokinių užimtumui po pamokų. Vaikai gali naudotis sporto, aktų sale, kur vyksta renginiai, skirti mokyklos bendruomenės nariams ir svečiams. Laisvalaikiu mokiniai gali sportuoti, dalyvauti įvairiuose menų būreliuose, prižiūrėti mokyklos daržą ir kt.

 

Materialinė mokyklos bazė puiki ir pritaikyta įvairiems mokinių poreikiams tenkinti (kabinetai, specialios priemonės ir kt.). Su ugdytiniais dirba kvalifikuoti specialistai: logopedai, psichologai, specialieji pedagogai, mokytojai, mokytojų padėjėjai, auklėtojai ir kiti darbuotojai. Mokykloje, kurioje mokosi vaikai, turintys įvairių specialiųjų poreikių (kompleksinių, autizmo, dauno sindromą, elgesio ir emocijų sutrikimų ir kt.), dirbama pagal įvairias mokymo(si) ir ugdymo(si) metodikas, individualius planus. Su specialistų pagalba yra siekiama pagrindinio šios įstaigos tikslo – išsiaiškinti, kokiu būdu ir kaip ugdyti šiuos mokinius, kaip bendrauti ir bendradarbiauti, pateikti praktines rekomendacijas, kaip toliau būtų galima sėkmingai dirbti su šiais ypatingais jaunais žmonėmis. Jų ugdymas – ne vienos dienos ir ne vieno mokytojo darbas. Šis procesas reikalauja be galo daug kantrybės, išradingumo ir nuoširdumo. Įgytą patirtį ir įgūdžius mokytojai stengiasi pritaikyti organizuodami ir struktūrizuodami specialiųjų ugdymosi poreikių mokinių veiklą, pritaikydami ugdymo(si) aplinką ir užtikrindami jiems visapusišką pagalbą.

 

Mūsų mokyklos aplinka išskirtinė savo Verkių regioniniu parku, čia daug erdvės judėti, aplinka švari ir neblogai izoliuota nuo triukšmo. Gamtos prieglobstyje sudarytos geros sąlygos pažintinei veiklai. Vaikai turi galimybę stebėti žydinčius medžius ir krūmus, jų bręstančias sėklas ir nokinamus vaisius, natūralią pievą ir joje esančius gyvius. Aplinkos neteršia judrios gatvės, pramonės objektai. Netoli kitos ugdymo įstaigos: Vilniaus Žirmūnų gimnazija, VšĮ „Vilties akimirka“, VšĮ „Penki kontinentai“ ir kt. Visa tai padeda mokiniams ir mokytojams sėkmingiau integruoti įvairią informaciją.

Vilniaus Verkių mokykloje-daugiafunkciame centre mokosi mokiniai, turintys intelekto sutrikimų. Pedagogai ir kiti specialistai stengiasi nuo mažens su visais vaikais daug kalbėti, kad jie suprastų ir atliktų nurodymus, pradedant pačiais paprasčiausiais, pavyzdžiui, „valgyk“, „sėsk“… Tai svarbus, sunkus ir emocingas procesas. Specialiųjų poreikių mokiniai turi ypatingą gebėjimą girdėti ir jausti, labai vertina rimtą požiūrį į juos.

 

Ikimokyklinės, mokyklinės ir profesinės paskirties mokykla-daugiafunkcis centras – didelė ir susigyvenusi bendruomenė. Mokykloje laikomasi lygių galimybių principo. Didžiausia vertybė – vaikas ir jo ugdymas. Siekiamybė – vaiko, pedagogo ir šeimos poreikių suderinamumas. Brandus, patyręs, turintis reikalingą išsilavinimą ir nuolat keliantis savo kvalifikaciją pedagogų kolektyvas, energingas jo vadovas. Mokykla atvira pokyčiams, čia organizuojama daug tradicinių ir netradicinių renginių vaikams ir bendruomenei, dalyvaujama projektuose. Įstaiga turi savo emblemą, kurią sukūrė mokyklos darbuotojai. Vilniaus Verkių mokykla-daugiafunkcis centras sėkmingai plėtoja savo veiklą sveikos gyvensenos, edukologijos, psichologijos srityse, įsitraukdamas į šių krypčių vietinės ar respublikinės reikšmės projektus.

Mokykla užtikrina specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams pritaikytą mokymą, todėl bendradarbiaujant su tėvais kiekvienam ugdytiniui parengta individuali mokymo programa. Šie vaikai mokosi mažiausiai juos varžančioje aplinkoje, turi visas reikiamas pagalbos priemones, gauna visas paslaugas.

 

Būdama muzikos mokytoja ekspertė sukūriau šiuos metodus: IIM (imitacinis interpretacinis metodas), GVM (grojimo vaizdavimo metodas). Jie prieš kelerius metus buvo pristatyti Islandijoje, taip pat Vilniuje, Kaune, Šiauliuose, Klaipėdoje ir aprašyti leidyklos „Šviesa“ knygoje „Muzikinis autistiškų vaikų ugdymas“. Muzikos pamokose taikau įvairius metodus: prasidainavimą, išmoktų dainų kartojimą, naujų dainų (tekstų, ritmų ir melodijų) mokymąsi, dainavimą (akapela, su instrumentu, su fonograma) solo ir grupėje. Svarbus darbas – informacijos pristatymas, iliustravimas, pritaikant instrumentus: fortepijoną, garso aparatūrą (CD grotuvas, kompiuteris), vaikiškus muzikos instrumentus (lazdeles, būgnelius). Dainininkai nuolat koncertuoja mokykloje bei miesto ir šalies renginiuose, tampa diplomantais, laureatais. Dažnai koncertuoja Juodšilių ir Valčiūnų bendruomenės socialinių paslaugų, Trakų neįgaliųjų užimtumo, „Vilties akimirkos“ dienos centruose, Vilniaus „Atgajos“ specialiojoje mokykloje.

 

Mokykloje mano auklėtiniai dalyvauja rugsėjo 1-osios šventėje „Pasakų šaly“, muzikos festivalyje „Verkių dainelė“, tarptautiniame muzikos festivalyje „Draugystės akordas“, respublikiniame konkurse „Kur dainų namai“ ir kitur. Dalyvavimas renginiuose, meninė saviraiška suteikia vaikams kūrybos ir pažinimo džiaugsmo.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.