Mano metodų bankas (tęsinys)

Vilma Vilkytė-Žemaitaitienė
,
Vilniaus lietuvių namai

Šiuolaikinis mokinys yra gabus ir talentingas, itin pagavus informacinėms technologijoms, todėl mokant jį reikia tai prisiminti, o pamokoje veiksmingai taikyti ne tik vadovėlinius, bet ir originalius, integralius metodus ir užduotis. Šiuolaikiniams mokiniams patinka netradicinis požiūris, todėl kalbėdami apie programines temas galime jas apžaisti.

 

Toliau kalbėsime apie pamoką (pamokų ciklą) tema „Simbolių arba ženklų kalba“. Pasak visame pasaulyje garsaus simbolių tyrinėtojo, psichoanalitiko Karlo Gustavo Jungo, simboliai – emocijos, kurias tam tikroje reikšmingoje situacijoje žmogus susieja su vaizdiniu ar daiktu, taip jį įprasmindamas ir paversdamas savo asmeniniu simboliu. Šis procesas vyksta spontaniškai, apie jį nesusimąstant. Visa informacija kaupiasi painiuose pasąmonės labirintuose, ilgainiui virsdama savotiška kiekvieno asmeninių simbolių kolekcija. Šie simboliai gali būti arba bendražmogiški, arba asmeniniai.

 

Pamokų ciklo, skirto pasaulio simbolių kalbai pažinti (3–6 pamokos), užduotis-rezultatas: kūrybinis darbas, per kurį bus sukurta bendražmogiškų simbolių kalba, skirta kalbos nemokančiajam arba besimokančiajam. Metodai: idėjų generavimas, simbolių analizė, žodžių parinkimas.

 

 

Pirma pamoka. Ką simbolizuoja zodiako ženklai?

Užduotis: naudojantis informacija internete išsiaiškinti, ką simbolizuoja kiekvienas zodiako ženklas. Kokias asociacijas jis kelia? Ar XXI a. žmogus geba atpažinti simbolių kalbą?

Metodai: informacijos paieška ir sisteminimas.

Priemonės: zodiako ženklų iliustracijos (keli variantai).

 

Antra pamoka. Kada ir kur mes naudojame emocijų kalbą?

Užduotis: trimis suprantamomis kalbomis užrašyti po būdvardį, kuris apibūdina emociją.

Metodai: lyginamoji kalbų analizė, kūrybinė interpretacija.

Priemonės: emocijų ženkliukai, iliustracijos.

 

Trečia pamoka. Kuo ypatinga ir išskirtinė socialinių tinklų simbolių kalba? Kodėl net nemokėdami užsienio kalbos galime naudotis socialiniais tinklais?

Užduotis: žodžiais iššifruoti ir užrašyti simbolių reikšmes, aptarti, kaip atsiranda logotipai, kokią informaciją jie koduoja, kodėl mes juos atpažįstame? Kas yra reklama?

Metodai: pavyzdžių aptarimas, aiškinimas, rašymas, pokalbis, idėjų generavimas.

Priemonės: socialinių tinklų logotipai, socialinių tinklų simbolių kalbos pavyzdžiai.

 

 

Ketvirta pamoka. Ar gebame skaityti literatūrinius simbolius?

Užduotis: meninio teksto simbolių kalba, etnografinių raštų simbolių kalba. Aptarti panašumus ir skirtumus, kurti savo simbolių kalbą.

Metodai: atidusis skaitymas, apžvalga, pokalbis, simbolių interpretavimas, lyginamoji analizė, aiškinimas, kūrybinis darbas.

Priemonės: simbolių žodynas, senieji baltų simboliai, etnografiniai raštai šiuolaikiniame kontekste, eilėraščio tekstas.

Giliai paleidau žemėn sunkų plūgą,

Migla į slėnio gilumą nuslūgo,

Mane kalnely saulė tuoj aplies.

Ir šildys akmenį, ir šildys juodą grumstą,

Ir mano sielą, kasdienybės drumstą,

Pakels kaip tyrą rasą nuo žolės.

(Kazys Bradūnas „Pirmoji vaga“)

 

Penkta pamoka. Ar mokame skaityti kelio ženklus?

Užduotis: interaktyviai, naudodamiesi „Google Maps“ programa, keliaujame po savo miestą, Lietuvą ir pasaulį. Lyginame kelio ženklus, aiškinamės, ar mokame juos skaityti, apibrėžiame panašumus ir skirtumus.

Metodai: interaktyvus žaidimas, aiškinimas, lyginimas, aptarimas.

Priemonės: telefonai, internetas, vaizdo medžiaga, pateiktys. 

 

Šešta pamoka. Miesto herbo atkodavimas. Kaip kuriamas miesto logotipas?

Užduotis: grupėmis, naudojantis internetu, iššifruoti pasirinkto miesto herbą arba simbolį. Sukurti savo miesto herbą. Atkoduoti simbolius.

Metodai: šifrų ir simbolių skaitymas, atkodavimas, kūrybinis vaizdusis projektas, darbas grupėmis.

Priemonės: interneto prieiga, miesto ženklai, popierius ir pieštukai, galimybė naudotis įvairiomis mobiliosiomis programėlėmis, fotografuoti ir maketuoti.

 

Kalbėdama apie pamokas, tikslingai dalijuosi ne visa suplanuota ir į laiko rėmus įsprausta veikla, o kalbu apie idėjas ir originalų požiūrį. Originalumas negali tilpti į rėmus, laisva interpretacija ir galimybė klysti neturi būti struktūruota. Gera pamoka ne tik įtraukia mokytoją ir vaiką, bet ir ištrina bet kokius suvaržymus bei laužo stereotipus.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.