Lietuvos biologijos mokytojų asociacija parodoje „Mokykla 2019“

Julius Kavaliauskas, Margarita Purlienė

Kiekvienais metais „Litexpo“ parodų rūmuose vykstanti paroda „Mokykla“ sukviečia Lietuvos mokytojus ir kitus su švietimu susijusius asmenis bei mokinius ir jų tėvus į didžiausią Lietuvos švietimo bendruomenės metų renginį. Tai renginys, kuriame galima susipažinti su švietimo inovacijomis, pasidalyti gerąja patirtimi ir pasisemti naujų idėjų. Šiais metais vykusioje parodoje „Mokykla 2019“ Atradimų laboratorijų veiklose aktyviai dalyvavo ir Lietuvos biologijos mokytojų asociacija kartu su Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų centru.

 

Praktinį užsiėmimą „Vabzdžių gyvenimas ir gestų kalba“ vedė biologijos mokytojos ekspertės Inga Viltrakienė ir Skaidrė Barčienė. Šis užsiėmimas sulaukė didelio susidomėjimo ne tik dėl turinio, bet ir dėl keliamų gerų emocijų. Lektorės pasirinko unikalią ir įdomią dviejų skirtingų dalykų integraciją, į atliekamą eksperimentą buvo pažiūrėta žaismingai ir originaliai. Reikia nepamiršti, kad eksperimentinis mokymas turi nemažai pliusų, nes tai – gyvi potyriai, keliantys daug emocijų, o emocijos daug lengviau padeda įsiminti naują informaciją. Mokiniai, laukdami galutinio eksperimento rezultato, turėjo progą susipažinti su gestų kalbos subtilybėmis. Gestų kalbos mokė Skaidrė Barčienė ir jos mokiniai, kurių tai pagrindinė kalba ir bendravimo priemonė.

 

Lietuvos biologijos mokytojų asociacijos organizuotose veiklose dalyvavo mokiniai iš dviejų Lietuvos mokyklų. Mažieji tyrėjai buvo penktokai iš Alytaus Dzūkijos mokyklos ir jų mokytoja Edita Jasonienė. Mokiniams ypač daug emocijų sukėlė tai, kad praktikos darbas buvo atliekamas su musių lervomis. O juk visi žinome, kokias emocijas musės kelia kiekvienam iš mūsų! Tačiau labai greitai mokiniai užsikrėtė lektorių džiaugsminga nuotaika ir lengvai bei noriai atliko užduotis ir įsisavino naują informaciją. Taip pat mokiniams itin patiko pažintis su gestų kalba, nes daugumai iš jų tai buvo nepažįstamas ir neatrastas bendravimo būdas. Pakalbinus penktokų mokytoją Editą Jasonienę apie tai, kokius įspūdžius paliko ši edukacija, ji pripažino, kad praktiniai darbai mokyklose yra labai svarbūs, nes mokiniai patys gali paliesti, pajausti ir realiai susipažinti su aptariamais objektais ar reiškiniais. Kartu tokie darbai sukelia ir daug gerų emocijų, nes penktokams net paprastas eksperimentas yra naujas atradimas, o tokie momentai vaikų atmintyje išlieka ilgai. Gestų kalbos įtraukimas pagyvino edukaciją ir jai suteikė daugiau žavesio, kartu tai leido įtraukti mokinius.

 

Užsiėmimą su susidomėjimu stebėjo ir lietuvių kalbos mokytojos Jovita Brunienė ir Gertrūda Vileikienė iš Radviliškio Vinco Kudirkos progimnazijos. Mokytojas ypač patraukė tai, kad į veiklą buvo integruota gestų kalba. Paklausus, kodėl gestai jas taip sužavėjo, atsakymas buvo paprastas: tai irgi yra kalba, bet išreikšta ne žodžiais, o tam tikrais simboliais, būtų tikrai puiki priemonė mokantis fonetikos ir lavinant mokinių smulkiąją motoriką, taip pagyvinant pamokas.

Antroji grupė, aplankiusi mokytojų eksperčių vedamą užsiėmimą, buvo iš Jurbarko Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijos. Jų mokytoja Janina Ašutaitytė yra Lietuvos biologijos mokytojų asociacijos narė ir jau ne pirmus metus į parodoje organizuojamas Atradimų laboratorijų veiklas atvažiuoja kartu su savo mokiniais. Jos nuomone, mokiniai turi išbandyti kuo daugiau dalykų praktiškai, dėl to visada atradus progą kartu dalyvauja panašaus pobūdžio veiklose. Taip pat mokytoja pabrėžė, kad yra labai svarbu mokinius supažindinti su šiuolaikinėmis technologijomis, reikėtų daugiau veiklų vyresniems mokiniams (9–12 klasių mokinių koncentrams), nes daugelio sudėtingų eksperimentų mokykloje padaryti nepavyksta, o tokių renginių yra ganėtinai mažai. Su mokytoja Janina Ašutaityte atvyko ir mokyklos bibliotekininkė Vaida Sendžikienė. Biblioteka yra mokyklos kultūros centras, o bibliotekininkas asmuo, kuris vaikus mato visai kitu rakursu nei mokytojas. Mokiniams reikia kuo daugiau mokytis gyvoje aplinkoje ir jų veiklose turi atsirasti kuo daugiau praktinių dalykų. Didžioji dalis mokinių yra atitrūkę nuo gamtos ir kartais elementarūs dalykai tampa atradimais.

 

Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mūsų draugų, Skaidrės Barčienės mokinių iš Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų centro. Kaip jie jautėsi per visą renginį ir kokios emocijos kilo stebint, kaip kiti mokosi gestų? Turėjau progą pakalbinti vieną iš mokinių – Emiliją, kuriai šis renginys paliko daug gerų emocijų. Mokinei buvo smagu matyti, kaip kiti mokosi gestų kalbos arba bent jau bando atkartoti rodomus gestus, ir tikrai mielai tai pakartotų.

Kartu svarbu paminėti, kad aktyviai parodoje dalyvavo ir kiti asociacijos nariai. Biologijos mokytoja ekspertė Asta Navickaitė kartu su savo mokyklos mokiniais ir kolegomis iš Žemynos gimnazijos Atradimų laboratorijose net dvi dienas aktyviomis veiklomis traukė mokytojus ir jaunuosius tyrėjus kartu atrasti daugelį įdomių dalykų. Taip pat A. Navickaitė dalyvavo ir Mokytojų kambario veiklose. Parodos užsiėmimus aplankė ir kolegos iš visos Lietuvos – Virginija Knizienė iš Panevėžio, Daiva Paškauskienė iš Vikaviškio, Evelina Macijauskienė iš Vilniaus, Ana Gliebė iš Kauno. Tikime, kad buvo ir daugiau dalyvavusiųjų, tikimės, kad kitais metais atvyksiančių į parodą „Mokykla“ skaičius tik didės.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.