Lietuvių kompozitorių muzika vaikams – neišnaudota terpė skonio ir pilietiškumo ugdymui

Tomas Juknevičius

Vaikai vis daugiau klauso populiariosios muzikos, o klasikinė lietuvių kompozitorių muzika tarsi pamirštama. Muzikos pedagogų manymu, atrastas teisingas balansas leistų ne tik ugdyti muzikinį skonį, bet ir padėtų ugdyti tautiškumą ir išlaikyti identitetą globaliame pasaulyje.

 

Šia tema bus diskutuojama konferencijoje „Lietuvos kompozitorių muzika vaikams: pedagoginiai ir interpretaciniai aspektai“. Į konferenciją susirinkę lektoriai pristatys nūdienos lietuvių kompozitorių kūrybą jaunajai auditorijai.

 

Viena iš renginio organizatorių, antrus metus Grigiškių meno mokykloje fortepijono mokytoja dirbanti Jolanta Lasauskienė, sako, kad pagrindinis šios konferencijos tikslas – paskatinti muzikos mokyklų bendruomenes puoselėti lietuvių kompozitorių kūrybą vaikams ir atlikimo tradicijas, kaip Lietuvos muzikinės kultūros paveldą ir identitetą.

 

Konferenciją Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo dienos išvakarėse vainikuos Trakų pilies Didžiojoje menėje vaikams skirti Lietuvių kompozitorių kūriniai, atliekami Grigiškių meno mokyklos mokinių ir pedagogų.

Sieks atkreipti dėmesį į problemą

 

Anot J. Lasauskienės, pastaraisiais metais Lietuvoje profesionalių muzikos kūrinių vaikams sukuriama, publikuojama ir atliekama ne tiek jau daug. Ugdymo praktikoje, mokomojoje medžiagoje vaikams dar dažnai pateikiama nemaža populiarių, bet menkaverčių, banalių, neskoningų muzikos kūrinių pavyzdžių.

 

Kompozitorių manymu, kūryba vaikams yra labai atsakinga ir sudėtinga sritis, nes reikalauja ne tik gebėjimo sudominti vaikus kūrinio tema, bet ir padaryti šį kūrinį paprastu, įdomiu ir žaismingu.

Lietuvių kompozitorių kūrybos vaikams raida, svarba, edukaciniai, meniniai kultūriniai tikslai, ugdytinių ir pedagogų lūkesčiai, pedagoginiai ir interpretaciniai ieškojimai, vertinimai bei atlikimo tradicijų įžvalgos kol kas nesulaikė reikiamo mokslininkų, tyrėjų, leidėjų, pedagogų dėmesio.

 

Pasak pašnekovės, atidžiau patyrinėjus lietuvių kompozitorių kūrybą vaikams, akivaizdu, kad kokybiškų ir vaikams įdomių kūrinių lietuvių kompozitoriai yra sukūrę ne vieną dešimtį.

„Todėl šiuo projektu sieksime paskatinti meno mokyklų pedagogus labiau domėtis savo šalies kompozitorių muzika, sudominti, „užkrėsti“ vaikus lietuviška muzika, įtraukti vertingiausius „aukso fondo“ ir šių dienų kūrėjų opusus į mokyklinį mokomąjį repertuarą“, – sakė Grigiškių meno mokyklos pedagogė J. Lasauskienė.

Reikia surasti pusiausvyrą

 

Pasak J. Lasauskienės, iš universiteto perėjusi dirbti į meno mokyklą ir pradėjusi mokyti groti mažus vaikus, ji pasigedo lietuvių kompozitorių muzikos.

„Muzika žmogų lydi nuo mažumės. Pas mus vaikai ateina jau turėdami savo nuomonę apie muziką. Muzikos mokyklų užduotis – ne tik išmokyti savo vaikus groti, bet ir ugdyti jų muzikinį skonį. Populiarioji muzika nėra blogai, tačiau reikia pusiausvyros. Pagaliau lietuvių kompozitorių muzikos propagavimas skatina ir vaikų tautiškumo ugdymą, gebėjimą neprarasti savo identiteto globaliame pasaulyje“, – sakė J. Lasauskienė.

 

Pasak pedagogės, domėtis Lietuvos kompozitorių muzika vaikams ji pirmiausia paskatino savo kolegas Grigiškių meno mokykloje: „Sutarėme šį pusmetį kiekvienas surasti savo mokiniams bent po vieną lietuvių kompozitorių kūrinį“.

Pati ne vieną lietuvių kompozitorių kūrinį savo mokiniams parinkusi J. Lasauskienė, sakė pastebėjusi, kad yra labai gerų kūrinių, bet yra ir tokių, kurie vaikų netraukia.

„Lietuvių kompozitorių kūrinių tarsi ir yra, bet neretai juos nustelbia populiarioji muzika. Galima teisintis pasikeitusia vaikų informacine klausa, o galima ieškoti ir rasti lietuvių kompozitorių kūrinių vaikams. Jie tikrai skambėtų. Ir kas kitas jei ne mes, pedagogai, turime atrasti ir pasiūlyti jų vaikams?“, – retoriškai klausė konferencijos „Lietuvių kompozitorių muzika vaikams“ rengėja J. Lasauskienė.

Įžvalgas pristatys lektoriai

 

Kovo 10-ąją į Trakų pilies Didžiąją menę susirinkusiems muzikos mokyklų mokytojams, konservatorijų pedagogams, aukštųjų mokyklų dėstytojams savo įžvalgas šia tema pristatys Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentė Giedrė Gabnytė, kompozitorė Kristina Vasiliauskaitė, Muzikos informacijos centro direktorė Asta Pakarklytė, VšĮ „Mano Nata“ direktorė  Žydrė Jankevičienė.

 

Teorinę konferencijos dalį praturtins Grigiškių meno mokyklos mokytojų metodiniai pranešimai, pasidalinimas įgyta patirtimi, diskusijos. Konferenciją vainikuos mokinių ir mokytojų koncertas, kuriame skambės iškiliausių Lietuvos kompozitorių kūrinių retrospektyva bei nūdienos kūrėjų, mokytojų sukurtos premjeros. Konferencijos dalyviams bus išduoti kvalifikacijos pažymėjimai.

Palaiko pedagogų iniciatyvą

 

Grigiškių meno mokyklos direktorė Kristina Ulevičiūtė, drauge su novatorišku kolektyvu nevengia ieškoti neįprastų sprendimų ir taip tobulinti vaikų meninį ugdymą.

„Pažiūrėkime, kaip savo kompozitoriais didžiuojasi vokiečiai. Suprantama, kodėl, tačiau nepaneigsime, kad per mažai žinome apie mūsų šalies kompozitorius ir jų kūrybą. O didžiuotis tikrai turime kuo. Labai džiaugiuosi mokyklos pedagogų noru aptarti ir plėsti vaikų supratimą, žinias apie lietuvių kompozitorių muziką ir dalytis tuo su kolegomis“, – kalbėjo K. Ulevičiūtė.

 

Ji taip pat pasidžiaugė, kad Grigiškių meno mokykloje dirba pedagogai, kurie ieško naujų edukacijos temų ir formų, rodo iniciatyvą. Anot jos, mokyklos rengiama konferencija gali tapti puikiu postūmiu iš naujo atrasti nepelnytai bibliotekose užsigulėjusius, vaikų auditorijai skirtus, Lietuvos kompozitorių kūrinius.

„Džiugina ir tai, kad konferencija bei koncertas, per kurį skambės Lietuvos kompozitorių ir mūsų mokytojų sukurti kūriniai vaikams, Trakų Salos pilies Didžiojoje menėje vyks Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo 30-ųjų metinių išvakarėse. Svarbu ir tai, kad Grigiškių meno mokyklos organizuojama konferencija įtraukta į „Trakai – Lietuvos kultūros sostinė 2020“ renginių programą ir taps jos dalimi“, – sakė Grigiškių meno mokyklos direktorė Kristina Ulevičiūtė.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.