Lauko pedagogika padeda užsieniečių vaikams sklandžiau adaptuotis

Rugilė Audenienė
,
komunikacijos vadovė

Nepatirta pedagogikos kryptis, padedanti spręsti atskirties dėl kalbos, pabėgėlio statuso klausimus ir vaikų karus klasėse paversti komandiniu darbu, – taip bendrą darbą „Erasmus+“ projekte su Lietuvos ir Didžiosios Britanijos lauko pedagogais įvertino Turkijos mokytojai. Darželiuose ir mokyklose daugėja vaikų iš įvairių regionų, kartais ugdymui skirtos lauko erdvės jiems tampa saugia pradžia užmegzti ryšį net ir nemokant kalbos.

Turkams lauko pedagogika padėjo geriau dirbti su pabėgėlių vaikais

 

Kultūrinė, lingvistinė, etninė, socialinė įvairovė – vis ryškesnė užsienio darželiuose ir mokyklose. Tuo įsitikino Lauko darželio atstovai, kartu su partneriais iš Didžiosios Britanijos, „Highway Farm Activity“ centro, konsultavę Mehmeto Selahattino Colako darželį-mokyklą Adanos mieste Turkijoje. Iš 280 šios ugdymo įstaigos mokinių 30 yra pabėgėlių arba imigrantų vaikai, todėl pedagogai nuolat sprendžia daugiakultūrius iššūkius klasėse. Didžiosios Britanijos ir Lietuvos komanda turkams pasiūlė naują požiūrį – pritaikyti lauko pedagogikos principus.

 

Nors ši valstybinė mokykla pirmuosius žingsnius į kitokią ugdymo patirtį žengė neturėdama šalia miško ar vaikams lavinti pritaikytų žaliųjų erdvių, iš lietuvių ir britų mokėsi jas susikurti. „Norėjome atrasti būdą pabėgėlių ir imigrantų vaikams lengviau adaptuotis mūsų mokykloje. Mūsų partneriai turi patirties dirbdami lauko pedagogiką taikančiose įstaigose, jie mus supažindino su anksčiau neišbandyta ugdymo atšaka. Pradėjau vis daugiau veiklų su vaikais atlikti už klasės ribų. Ugdytiniai kuria projektus, ieško savo būdų mokytis. Svarbiausia pokyčių dalis yra ta, kad jie dirba, kuria planus, sprendžia problemas kartu, nekovodami tarpusavyje, nesityčiodami. Jie gerbia vieni kitų idėjas. Vaikai suprato, kad, nepaisant kultūrinių ir kalbinių skirtumų, galima atrasti būdą tapti tais pačiais vienos knygos puslapiais“, – įspūdžiais pasibaigus „Erasmus+“ projektui „Outdoor Learning – the Way to Understand Each Other Better“ pasidalijo Turkijos darželio-mokyklos mokytoja Nil Safak.

 

Per projektą visose trijose šalyse vyko mokymai. N. Safak prisipažino anksčiau apie lauko pedagogiką nežinojusi. „Šis ugdymo metodas mums buvo naujas, nežinojome, kaip jį taikyti. Partneriai iš Didžiosios Britanijos ir Lietuvos detaliai paaiškino jo esmę, padėjo pasiruošti taip dirbti mokykloje ir lydėjo mokymosi procese. Jie taip pat aprūpino mus gamtiniam ugdymui reikalingomis priemonėmis ir veiklų pavyzdžiais, kuriuos galėtume taikyti savo mokykloje“, – sako N. Safak.

Pasak projekto partnerių, šis bendras darbas patvirtino, kad ikimokyklinio ugdymo kokybė, integravus mokymąsi lauke, auga, teigiamai veikdama ir integracijos procesus daugiakultūrėse klasėse. Lauko pedagogika yra vienas iš pasiteisinusių metodų bendradarbiauti ne tik vaikams iš skirtingų aplinkų, bet ir edukatoriams iš skirtingų regionų.

 

„Padėjome turkams įsirengti naujų ugdymo erdvių, parodėme, kokios galimybės ugdymo procese panaudoti antrines žaliavas. Tiek vaikų, tiek mokytojų įsitraukimas viršijo lūkesčius. Vaikai nustebino išradingumu ir motyvacija mokytis per patyrimą. Pamatėme, kad mūsų sukauptos lauko pedagogikos žinios labai reikalingos ir mokytojams, dirbantiems įvairioje socialinėje, etninėje, kultūrinėje, kalbinėje aplinkoje“, – sako Lauko darželio ir pradinės Lauko mokyklos įkūrėjas Žilvinas Karpis.

Didžiojoje Britanijoje vis daugiau užsieniečių vaikų renkasi lauko darželius ir mokyklas

 

Keičiantis demografinei situacijai pasaulyje, pedagogams vis svarbiau pažinti įvairių vaikų poreikius, mokymosi būdus, kultūrinius išskirtinumus. Lauko pedagogika laikoma vienu iš tinkančių ugdymo būdų skirtingiems vaikams bendradarbiauti, sprendžiant problemas, lavinant darbo grupėse, kritinio mąstymo įgūdžius.

„Per pastaruosius kelerius metus lauko darželiuose ir mokyklose padaugėjo kalbėjimo ir kalbos supratimo sunkumų turinčių vaikų iš kitų šalių, vaikų, kuriems anglų kalba yra papildoma. Tikime, kad taip yra, nes dabar žmonės supranta svarbų lauko aplinkos, mokymosi lauke ir lauko pedagogikos vaidmenį šioms vaikų grupėms“, – sako projekte dalyvavęs „Highway Farm Activity“ centro atstovas Martinas Besfordas. Šiam centrui, lauko pedagogikos srityje dirbančiam daugiau nei 20 metų, priklausančiuose darželiuose Didžiojoje Britanijoje aplinka daugiakultūrė: ugdoma vaikų iš Prancūzijos, Vokietijos, Čekijos, Norvegijos ir kitų šalių. Įtraukus į saugią, natūralią gamtinę aplinką, laisvą žaidimą, vaikai patys atranda norą mokytis. „Tai natūraliai tampa daugiakultūre mokymosi erdve, kur vaikai gali mokytis, žaisti, dalytis patirtimi ir visa tai daryti savo tempu“, – pastebi M. Bestfordas. Jis priduria, kad pasibaigus projektui jo komanda ne tik skleidė žinias kolegoms, tėvams, bet ir pasakojo apie Turkiją bei Lietuvą vaikams, skatindami juos geriau pažinti kitas šalis, jų kultūrą, tradicijas ir kalbą.

 

„Erasmus+“ projektas, pasak „Highway Farm Activity“ centro atstovo, per apsilankymus, profesionalias diskusijas ir darbo vizitus padėjo švietimo darbuotojams sukurti prasmingą lauko aplinką.

Pasibaigus dvejus metus trukusiam projektui, bendradarbiavimo ryšys su Turkijos darželiu-mokykla nenutrūko. Turkai, britai ir lietuviai nuolat bendrauja, dalijasi naujomis lauko pedagogikos idėjomis, aptaria iškilusius klausimus. Bendradarbiavimas davė postūmį naujiems projektams kartu.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.