Lauko matematikos idėjos tarptautiniame „eTwinning“ projekte „Matematikos pasaulyje“

Asta Želionienė
,
Šiaulių l.-d. „Coliukė“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė, pradinių klasių mokytoja metodininkė

Šiaulių lopšelio-darželio „Coliukė“ priešmokyklinukai mokslo metus pradėjo dalyvaudami tarptautiniame „eTwinning“ projekte „Matematikos pasaulyje“ (angl. „In the World of Math“). Projekto idėja – visas veiklas perkelti į lauko erdves – mane iškart sudomino. Vaikai geriausiai įsidėmi, išmoksta, kai viską gali išbandyti praktiškai, todėl su dideliu užsidegimu su projekto partneriais iš Turkijos, Kroatijos, Rumunijos, Lenkijos, Jungtinės Karalystės ir Lietuvos Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ pradėjome įgyvendinti dviejų mėnesių projektą. Projektą sudarė trys dalys, kurios buvo skirtos skaičiavimui, matavimui, geometrinėms figūroms. Vaikai iš prigimties yra labai smalsūs, todėl tereikia šias prigimtines savybes tinkamai panaudoti kompetencijų plėtotei.

Vaikams patinka būti lauke

 

Šis projektas dar kartą leido įsitikinti, kad vaikams labai patinka būti lauke, o atlikti užduotis gryname ore – daug smagiau, todėl raginti ir kviesti vaikų nereikia, jie noriai išbando, dalyvauja ir dar klausinėja: „O ką dar veiksime?“ Žaidimai lauke ugdo laisvą ir nevaržomą kūrybiškumą, vaizduotę, aktyvumą, ypač lavina aplinkos pažinimą, stiprina ir grūdina, teigiamai veikia nervų sistemą. Matematines užduotis vykdyti lauke yra labai patogu, nes visas priemones galima susirasti čia pat: prisirinkti akmenukų, kankorėžių, kaštonų, smėlio ir kitos gamtinės medžiagos. Užduotys su gamtine medžiaga (pvz., dėliojimas iš akmenukų, kaštonų) lavina smulkiąją motoriką, papildo žodyną naujais žodžiais, lavina aplinkos suvokimą ir pažinimą. Vaikai dėliojo geometrines figūras: trikampį, apskritimą, keturkampį iš akmenukų, kankorėžių, kaštonų, medžio šakelių, svėrė kaštonus, kankorėžius, sėmė smėlį šaukštais į stiklines tiek, koks skaičius parašytas ant šaukšto, piešė skaičius ant asfalto, smėlio, žaidė judrius žaidimus „Trečias bėga“, „Klasės“ ir kt. Svarbus apsektas – gamtoje mes ne tik žaidžiame, mokomės, bet kartu ir tausojame gamtą. Labai svarbu paaiškinti vaikams, kad negalima laužyti šakelių nuo medžių, o reikia rinkti nuo žemės ir pan.

Lauko matematikos diena

 

Projekto esmė – bendradarbiauti ir aktyviai dalyvauti projektinėje veikloje. Dalyvavimas programoje „eTwinning“ leidžia ne tik dalytis savo veiklomis, pasisemti naujų idėjų, bet ir sukurti bei nuveikti kažką bendro kartu su projekto partneriais. Šio projekto idėja – lauko matematikos diena, kada renginiai vienu metu vyksta savo įstaigose, o visa medžiaga skelbiama virtualioje „eTwinning Live “ platformoje. Vaikai pasidaliję į komandas ieškojo paslėptų akmenukų su skaičiais, kuriuos turėjo surasti, o paskui teisingai sudėti į skaičių eilę, išbandė savo taiklumą ir skaičiavimo įgūdžius, matavo medžius ir leidosi į „gamtos medžioklę“, kai reikėjo ne tik surasti, kas nupiešta, bet ir suskaičiuoti, užrašyti skaičius ir nupiešti. Per veiklas buvo naudojama gamtinė medžiaga, taiklumo užduočiai – sporto inventorius (lankai, kamuoliukai, taikiniai), skaičių kortelės, užduočių bloknotai.

Galutinis projekto rezultatas – sukurta bendra projekto dalyvių veiklų elektroninė knyga.

 

Skaitmeninės technologijos kaip pažinimo ir ugdymo priemonė

 

Dalyvavimas „eTwinning“ projekte skatina tobulėti ir išbandyti IKT įrankius ir pedagogams, ir vaikams. Išbandžiau virtualios knygos kūrimo programą storyjumper.com, sukūriau grupės idėjų knygą „Lauko matematika“, dėlionę programa jigsawpalnet.com, koliažus pizap.com, vaikų mintims ir projekto refleksijai labai tinkamą IKT įrankį wordart.com, nuotraukų ir vaizdo filmukus kūriau „Kizoa“ programa, projekto partnerių žemėlapį programa pistramap.com. Vaikai matematines žinias, skaičiavimo įgūdžius įtvirtino žaisdami edukacinius žaidimus www.ziburelis.lt/, https://pirmokopasas.ugdome.lt/, www.ismaniklase.lt/ išmaniojoje lentoje, planšetiniuose kompiuteriuose, žaisdami su edukacinėmis bitutėmis „Bee-Bot“. Tikslingas IKT įrankių panaudojimas tik didina vaikų motyvaciją, susidomėjimą, pagilina jau turimas žinias.

Patiko projekto partnerių kūrėjų idėja sukurti elektroninį matematinį žaidimą pasirinkta programa („Kahoot“, „Quizziz“ ar kt.) ir pasidalyti. Todėl buvo puiki galimybė kurti viktoriną „Kahoot“ programa ir išbandyti sužaisti su vaikais projekto partnerių internetinius matematinius žaidimus. O šiuolaikiniams vaikams interaktyvios viktorinos labai patinka.

Projekto tikslas – pagilinti vaikų matematines žinias

 

Projektas papildė ugdymosi veiklą, padarė ją įdomesnę ir patrauklesnę vaikams, puikiai integravosi į kasdienę veiklą, buvo galimybė derinti organizuotą, kryptingą ir spontanišką veiklą. Labiausiai buvo lavinama pažinimo kompetencija (kritinis mąstymas, informacijos rinkimas, matavimas, grupavimas, skaičiavimas, palyginimas per stebėjimą, bandymus ir pan.), tačiau integraliai buvo ugdomos ir kitos kompetencijos: socialinė (bendravimas ir bendradarbiavimas, komandinis darbas), komunikavimo (gebėjimas suprasti kitus, išreikšti save, žodyno turtinimas), sveikatos saugojimo (fizinis aktyvumas, gebėjimas susikaupti, draugiškas santykis su kitais, gera emocinė savijauta), meninė (kūrybiniai sumanymai), iniciatyvumas, skaitmeninis raštingumas. Sėkmingas ir įdomus „eTwinning“ projektas „Matematikos pasaulyje“ įrodė, kad ugdymas(is) per žaidimus, patirtinį ugdymą gali būti motyvuojantis, smagus ir sėkmingas. Prieš projektą ir po jo pedagogai turėjo įvertinti vaikų matematines žinias: kokias geometrines figūras žino, kiek pažįsta skaičių ir kiek sugeba suskaičiuoti. Galima pasidžiaugti, kad per du mėnesius pasiekimai paaugo, o svarbiausia – vaikai įgijo naujos patirties, pradėjo labiau klausinėti, komentuoti, drąsiau argumentuoti, daryti išvadas. Pedagogams tai galimybė išbandyti naujus IKT įrankius, pasidalyti ir pasisemti naujų idėjų. STEAM požiūriu „mokytis žaidžiant, mokytis veikiant“ ugdyti(s) yra daug smagiau.

 

Elektroninę knygą „Lauko matematika“ galite vartyti čia.

Žaisti „Kahoot“ viktoriną „In the World of Math“ galite čia.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Komentarai (2)

  • Virginija

    Asta, puikus straipsnis, įkvepiantis projektas, kūrybinga mokytoja.

  • Rasa

    Tiek idėjų, kūrybiškumo… Šaunuolė Asta 👍 labai džiaugiuosi galėdama su Jumis dalyvauti eTwinning programoje ir įgyvendinti bendrus projektus 🙂 Rasa Kėdainių l/d “ Pasaka“