Kitoks žvilgsnis į mokymąsi…

Nijolė Amšiejienė
,
Alytaus Dzūkijos mokyklos pradinių klasių mokytoja metodininkė

Geri pavyzdžiai įkvepia

Patrauklūs mokymosi būdai, tinkamai parinkta aplinka skatina mokinių motyvaciją bet kokiomis oro sąlygomis. Vaikas už mokyklos ribų – kaip vanduo, krentantis lietumi: jis įsiskverbia visur, taip duodamas gerų rezultatų. Praėjusiais mokslo metais Alytaus Dzūkijos mokykla ugdymo plane buvo numačiusi įvairias veiklas, kurios vykdomos visus metus – ne tik per pratęstą mokymosi laikotarpį. Mokiniams pasiūlyta daugybė netradicinių ugdymo(si) veiklų ir priemonių įvairiose erdvėse. Į pamokas stengtasi žiūrėti kūrybiškai ir organizuoti kuo daugiau užsiėmimų lauke.

Mes, mokytojai, atsižvelgdami į orą, nevedėme įprastų pamokų, o organizavome išvykas į gamtą, kūrybines erdves, muziejus. Turime gražių pavyzdžių, kai pamokas skyrėme ekskursijoms, pažintinėms, projektinėms veikloms, kai smagiai, įdomiai gilinome žinias, likvidavome jų spragas, užvėrę klasių duris.

 

Neblėstančių akimirkų išliko aplankius Raudondvario dvarą. Džiaugėmės galimybe paklaidžioti vėsiais dvaro labirintais ir pagilinti istorijos žinias. Nors už lango tvyrojo karštis, bet nedingo šypsenos ir susikaupimas veide gaminant pasirinktu aromatu kvepiantį muiliuką – dovaną mamytei. Praeities dvasią pajutome Kauno karo muziejaus edukacinėje programoje „Lituanicos“ skrydis per amžius atminty“. Stebėjome dokumentinį filmą „Lituanicos“ didvyriai amžinai gyvi“, aplankėme „Lituanicos“ ekspoziciją, kurioje susipažinome su eksponatais, o įgytas žinias įtvirtinome spręsdami kryžiažodį.

Mums pasisekė, kad turime nemažą teritoriją, daug medžių, lauko klasę. Smagu kalbėtis su mokiniais medžių pavėsyje, tyrinėti ir fiksuoti rezultatus, piešti, sekti pasakas.

 

Itin įdomios veiklos miesto parke. „Spalvų medžioklė“ – nepaprasta kūrybinė idėja. Gavę užduotis, sukaupę visas jėgas ketvirtokai ir trečiokai leidosi į spalvų paiešką. Taip mokiniai susipažino ne tik su spalvomis, bet ir augalais, domėjosi, koks rastos gėlės ar kito augalo pavadinimas. Gaivinomės ir Dailidės ežerėlio vandeniu, tyrinėjome, fiksavome, kokių augalų daugiausia auga jo pakrantėje, kokie gyvūnai gyvena, sudarėme surinktos informacijos diagramą.

Susikaupę stebėjome spektaklį miesto teatre, improvizavome patys, atlikome užduotis veiklos lape.

Kraštotyros muziejuje dalyvavome edukaciniame užsiėmime „Vėl susveikim dzūkeliai“. Čia mokiniai ne tik atskleidė turimas žinias apie dzūkiškus rakandus, bet ir plėtė žodyną, varžėsi viktorinoje bei trypė dzūkiškus šokius.

 

Netradicinė pamoka vaikams – kaip gryno oro gurkšnis

 

Galime surasti nemažai ugdymo netradicinėse erdvėse pranašumų. Per tokias pamokas mokytojas gali suteikti daug praktiškų, naudingų patarimų, ugdančių vaiko individualybę. Mokinys, nevaržomas aplinkos, atviras vidiniam ir išoriniam patyrimui, įprasmina kiekvieną naują gyvenimo akimirką. Pamoka lauke – kai visi mokiniai skatinami mokytis mokyklos kieme, gamtoje. Mokydamiesi lauke vaikai stiprina savo sveikatą, labiau įsitraukia į mokymosi procesą ir stiprina ryšį su gamta.

Pradinių klasių mokiniai tyrimus ir bandymus atliko gamtoje. Antrų klasių mokiniai tyrinėjo vandenį, jo savybes: stebėjo, kaip įvairios medžiagos – molis, durpės, smėlis, skalda, žvyras – praleidžia vandenį. Trečiokai tyrinėjo vandens karaliją – atliko bandymus ir regėjo viesulą, medūzą butelyje.

Kartu visa tai ir smagus atotrūkis nuo kasdienės, „mobiliaisiais“ garsais pagražintos aplinkos. Taigi išvykos į gamtą yra labai naudingos ir prasmingos.

Dalyvavome tapybos plenere „Vaivorykštė ežerą semia“ Anzelmo Matučio skulptūrų parkelyje. Čia ketvirtokai atskleidė savo meninius gebėjimus.

 

Trečiokai su tėveliais aplankė senąją sostinę – Trakus. „Senojoje kibininėje“ susipažino su karaimų nacionaliniu patiekalu – kibinu. Mokėsi sukti kibiną, degustavo. Trakų pilyje sužinojo, kad riteriai saugojo savo ir kitų garbę. Alpakų ūkyje, išklausę instruktažą apie alpakų auginimą, gyvai bendravo su alpakomis, surengė fotosesiją.

Sporto šventė ir masinis šokis pakvietė visus mokyklos pradinukus į mankštą. Pasitikti vasaros savo rankomis pasigamintais vertybių laivais išplaukė trečios klasės mokiniai.

Antrokai Jaunimo parke linksmai leido laiką sportuodami. Taip pat Alytaus Jurgio Kunčino bibliotekos Vidzgirio filiale domėjosi informacinėmis technologijomis: susipažino su 3D spausdintuvu, konstravo robotukus, mokėsi valdyti bepilotę skraidyklę planšetiniu kompiuteriu.

Mokymasis bendradarbiaujant!

 

Kaip gražiai padengti stalą? To pirmokus mokė šeštokai. Supažindino su stalo įrankių atsiradimu, jų naudojimo paskirtimi, mokė, kaip taisyklingai serviruoti stalą ir mandagiai prie jo elgtis. Buvo smagu, naudinga ir įdomu.

Trečiokai aplankė Didžiosios kunigaikštienės Birutės ulonų batalioną, kur susipažino su brigados ginkluote, technika ir ekipuote, karių buitimi, brigados infrastruktūra, istorija, nes „tik stiprus žaidėjas žino, kur jo silpnybė“ (S. Tartaloveris).

Į stebuklingą šachmatų pasaulį pasinėrė antrokai ir trečiokai. Taip pat tyrinėjo aplinką, ieškojo paslėptų daiktų, sprendė užuominas. Sužinojo, kaip gamtoje nustatyti pasaulio šalių kryptis: „Saugumas nieko nekainuoja, bet gyvybę dovanoja“. Pradinių klasių mokiniai gilino savo žinias, gebėjimus ir įgūdžius saugaus eismo tema, lankydamiesi Alytaus policijos komisariate.

Priešmokyklinukai apsilankė ir odontologijos klinikoje, kur mokėsi taisyklingai valytis dantis.

Apsilankėme Jaunimo centre, keramikos studijoje, susipažinome su molio savybėmis, nusilipdėme po įspūdingą lipdinį ir dalyvavome saugaus interneto organizuojamame lipdinių konkurse.

Gamtoje ir iš gamtos!

 

Gamta – tai pasaulis, kuriame mėgstame grybauti, uogauti, iškylauti. Mūsų mokyklos antrokai rado kitą pramogą – piešti be piešimo priemonių. Mažieji naudojo įvairius augalus, atrastus pievoje, išgavo iš jų spalvas ant medžio tošies.

Antrokai ir ketvirtokai lankėsi Metelių regioniniame parke. Norėdami atrasti tai, kas reta ir vertinga, mokiniai turėjo atverti dureles ar pažvelgti į medžio drevę. Stiklinių sienų pastate per galingą optinę įrangą stebėjo Dusios ežero apylinkių kraštovaizdį, paukščius. Gamtos apsuptyje ieškojo užduočių, keliavo pažintiniu pėsčiųjų taku, atrasdami vis naujų žinių apie gamtą.

Finansinio raštingumo ypatumai ir neatrastas mokslo pasaulis…

 

Sugužėję į erdvią mokyklos sporto salę, ketvirtokai gilino finansinio raštingumo žinias. Konstruodami kasos aparatą, išsprendė problemą, kaip seneliui realizuoti užaugintą rudens derlių. Perskaitę knygelę apie ledo planetą ir suradę mokslininkų pateiktą informaciją apie esamą keistos pailgos formos nykštukinę Haumea planetą, aptrauktą kristališku ledu, nutarėme pagaminti Ledo planetą patys ir patyrinėti druskos, spalvų, šarmų poveikį. Šis tyrimas padėjo išsiaiškinti, kodėl žiemą keliai barstomi druska, o ledo planeta atnešė gaivios vėsos. Jaunimo parke vaikai tyrė bylą „Kas išsirito iš kiaušinio“. Surado įkaltį, nustatė, kokiai gyvūnų grupei priklauso nusikaltėlis, išsiaiškino, kad visi ropliai deda kiaušinius. Mokiniai tapo ir archeologais, surado kaulų likučius, piešė nusikaltėlio portretą, enciklopedijoje surinko daug įdomios informacijos apie dinozaurus.

 

Veikla gamtoje suteikia jėgų, nuteikia produktyviam darbui, kelia motyvaciją. Todėl galvosūkį „Kolumbo kiaušinis“ lengvai įveikėme – taip lavinome loginį ir erdvinį mąstymą.

Projektavome, maketavome, pagaminome skraidantį automobilį ir sukūrėme saugaus eismo taisykles. Neaplenkėme ir Jaunimo erdvės, įsikūrusios pačiame miesto centre. Mokiniai galėjo užsiimti įvairiomis patraukliomis veiklomis: konstruoti, programuoti robotus, žaisti, bendrauti ir bendradarbiauti, susirangius krėsle skaityti pasirinktą knygą.

Į veiklas įtraukėme ir tėvelius. Jie mielai atvežė atsigaivinti vandens, vaišino ledais, kuriuos mes, pasitelkę penkis pagrindinius pojūčius, degustavome, pasakodami apie jų kvapą, skonį, apibūdindami formą, tyrinėdami jų sudėtį – taip pagilinome žinias apie sveiką mitybą. Be to, tėveliai pakvietė į savo darbovietes, pristatė savo pomėgius ir vedė įdomią kūrybinę veiklą apie komiksus. Daug gerų emocijų suteikė apsilankymas vaistinėje, gilinome žinias apie vaistininko profesiją, mokėmės pirmosios pagalbos subtilybių.

 

Įvairių mokymosi erdvių itin daug, reikia tik šiek tiek išradingumo, tada ugdymą organizuosime įdomiau, įvairiau, per patyrimą. Toks mokymasis mokiniams patinka bet kokiomis oro sąlygomis.

Mums, mokytojams, visada rūpi, kas vyksta su vaiko asmenybe. Galima daug padaryti nuolat žadinant vaiko asmenybės esmę, joje glūdinčias teigiamas jėgas. Jos išsiskleidusios virsta išmintingu iniciatyvumu, vidine ramybe, žmonių santarve ir meile, nesvarbu, kokioje erdvėje vyksta ugdymo procesas: tradicinėje ar netradicinėje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.