Kiekvienas mokinys turi teisę į pasaulyje vertinamą diplomą

Miglė Lopetaitė

Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narė Kamilė ŠERAITĖ siekia, kad Tarptautinio bakalaureato (toliau – TB) programa, kurią pati baigė, būtų prieinama kuo daugiau sostinės mokyklų. „Vilniuje įgyti TB programos diplomą mokiniai gali tik vienoje valstybinėje mokykloje, o norinčių tai padaryti kiekvienais metais yra dvigubai daugiau, nei Vilniaus licėjus turi galimybę priimti. Manau, ši situacija privalo keistis, kad kuo daugiau vilniečių mokinių turėtų galimybę įgyti aukščiausio lygio, tarptautiniu lygmeniu pripažįstamą išsilavinimą“, – teigia politinėje veikloje aktyviai dalyvaujanti mergina, sutikusi „Švietimo naujienoms“ papasakoti, ką jai davė mokymasis pagal pasaulyje pripažinimą pelniusią vidurinio ugdymo programą.

Šiuo metu Vilniaus miesto savivaldybėje tarybos narės pareigas einanti Kamilė Šeraitė sako, kad TB programa susižavėjo svečiuodamasi Norvegijoje viename iš Jungtinių pasaulio koledžų, kur dar besimokydama aštuntoje klasėje turėjo galimybę drauge su kitais Šiaulių „Didždvario“ gimnazistais iš arčiau pamatyti, kuo kasdien užsiima tarptautinės ugdymo programos mokiniai. „Savaitę pagyvenusi su žmonėmis, kurie mokosi pagal TB programą, pamačiusi jų kasdienybę, sprindžio storio knygas, degančias šviesas languose vėlų vakarą ir vis vien spindinčias akis, į Lietuvą grįžau užsibrėžusi naują tikslą – įstoti į TB diplomo programą“, – patirtimi dalijasi iš Šiaurės Lietuvos kilusi mergina.

Ji pripažįsta, kad dar prieš stodama į Šiaulių „Didždvario“ gimnazijos tarptautinio bakalaureato klasę suprato, jog lengva nebus: „Žinojau, kad mokytis ir pabaigti šią programą bus didžiulis iššūkis, nes ne visiems tai pavyksta. Juolab kad vyresni mokiniai mėgo kurti mitus ir gąsdinti apie bemieges naktis, neįveikiamas užduotis, nepakeliamą krūvį, bet tvirtai tikėjau, kad nieko nėra neįmanomo.“ Vis dėlto Kamilė tokių istorijų nepabūgo, pasak jos, padėjo ir tai, kad yra iš tų žmonių, kuriems greitai atsibosta monotonija, todėl iššūkių nebijo, priešingai – jų ieško, kad nebūtų nuobodu gyventi.

 

Šiandien, žvelgdama atgal ir prisimindama, kaip pati apibūdina, ypatingą gyvenimo laikotarpį, teigia, kad tokią patirtį mielai pakartotų. „Manau, kad gyvenime viskas vyksta taip, kaip padiktuoja nepermaldaujama likimo galia, tad ir šis mano priimtas sprendimas buvo tiesiog padiktuotas likimo – niekad juo nesuabejojau. Ir dabar, gilindamasi ir lygindama TB ir nacionalinę programas, drąsiai teigiu, kad TB programa yra viena aukščiausio lygio mokymosi programų pasaulyje, ne tik padedanti pasiruošti tolesniam mokymosi procesui, bet ir ugdanti asmenines savybes, ruošianti gyvenimui – tai lyg tam tikra gyvenimo mokykla“, – mintimis dalijasi K. Šeraitė.

 

Kamilė pasakoja, kad stojant į TB programą sunkiausia buvo išsiskirti su vaikų ir jaunimo tautinių šokių ansamblio „Šėltinis“ klase, kurioje mokėsi dešimt metų ir su bendraklasiais jautėsi lyg vienos šeimos nariai. „Ansamblio vadovai Violeta ir Romualdas Laugaliai buvo lyg antri tėvai. Bet staiga viskas pasikeitė – mokytojai, bendraklasiai… Galėjo nebelikti nieko, kuo gyvenau visus tuos dešimt metų. Pradėti viską iš naujo, pakeisti klasę nėra lengva, ypač tiems žmonėms, kuriems mokykla nėra tik akademinė bendruomenė. Man mokykla visada buvo antri namai, antra šeima, todėl jau po kelių savaičių norėjau grįžti į nacionalinę programą, atgal į tą klasę, prie kurios atmosferos buvau taip pripratusi…“ – prisimena pašnekovė.

Ne visiems lemta gyvenime sutikti mokytojus, kurie sunkią minutę ištiesia pagalbos ranką ir padeda suklupus, tačiau mane supo būtent tokie mokytojai. Esu jiems dėkinga už tai, kas šiandien esu.

 

Vis dėlto neskubėti daryti skubių sprendimų ir nepasiduoti užplūdusioms emocijoms Kamilei labai padėjo TB programos koordinatorė gimnazijoje Rima Tamošiūnienė. „Ligi šiol esu dėkinga jai už tą lemtingą pokalbį, dėl kurio pasilikau TB programoje. Visada lengviau pasiduoti, bet su Rimos ir kitų mokytojų pagalba atradau savyje stiprybės tęsti tai, ką pradėjau. Ne visiems lemta gyvenime sutikti mokytojus, kurie sunkią minutę ištiesia pagalbos ranką ir padeda suklupus, tačiau mane supo būtent tokie mokytojai. Mokytojai, padėję man kurti gyvenimą ir gyvenimo vertybes. Esu jiems dėkinga už tai, kas šiandien esu“, – šypsodamasi prisimena Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto studentė.

Prireikė laiko suprasti, kad nepaisant to, jog parašysi puikios struktūros ir be didelių gramatinių klaidų esė, aukšto pažymio gali ir negauti, nes TB programoje svarbiausia turinys, gebėjimas pagrįsti argumentus, kritiškai juos apmąstant.

Kaip pasakoja pašnekovė, besimokant pagal TB diplomo programą, reikėjo įdėti pastangų, norint išmokti rašyti reikalavimus atitinkančius rašto darbus užsienio kalba. „Nors didelių sunkumų su anglų kalba niekada neturėjau, visgi šiek tiek užtruko, kol įpratau rašyti esė anglų kalba. Prireikė laiko suprasti, kad nepaisant to, jog parašysi puikios struktūros ir be didelių gramatinių klaidų esė, aukšto pažymio gali ir negauti, nes TB programoje svarbiausia turinys, gebėjimas pagrįsti argumentus, kritiškai juos apmąstant“, – patirtimi dalijasi ji.

 

„Esminis dalykas, kurio išmokau TB programoje ir kuris tikriausiai yra XXI a. būtinas gebėjimas – tai kritinis mąstymas. Turime suprasti, kad, jeigu didžioji žmonių dalis negebės kritiškai vertinti gaunamos informacijos, atpažinti netikrų naujienų, šališkos informacijos ir propagandos, žlugsime. Šiandieninėje visuomenėje dėl labai sparčiai kintančios informacijos žmogui neįmanoma visko įsiminti, todėl itin svarbi mokytojo pareiga – išmokyti vaikus atskirti reikiamą informaciją ir spręsti problemas, taikant kritinio mąstymo metodus. Manau, kad tokio mokymo labai trūksta nacionalinėje programoje“, – apie savo patirtį kalba Kamilė Šeraitė.

Mergina pasakoja, kad besimokydama pagal TB programą laiko rasdavo ne tik užduotims atlikti, bet ir visoms savo mėgstamoms veikloms – tautiniams šokiams, savanorystei, dalyvavimui mokyklos savivaldoje, kaip pati teigia, tikrai nepamena, kad būtų skundusis laisvalaikio trūkumu: „Bet čia svarbu suprasti, kad ne darbų kiekis, o laiko planavimas lemia, ar suspėjame viską padaryti.“ Mergina atskleidžia, kad, norint išmokti planuoti laiką, pirmiausia reikia motyvacijos, kurią galima susikurti patiems arba jos semtis iš draugų ir mokytojų. „Motyvaciją išlaikyti gali padėti ir savitaiga. Tačiau praktiniai patarimai būtų šie: mažiau laiko socialiniuose tinkluose, darbų sąrašų sudarinėjimas, prioritetų nusistatymas. Tiesa, visada smagiau iš pradžių pasidaryti lengvesnius darbus ir darbų sąraše matyti daugiau pliusų, bet visgi siūlyčiau pradėti nuo sunkiausių ir daugiausia laiko užimančių darbų, nes, juos atlikęs, pajauti energijos pliūpsnį mažesniems darbams“, – patarimais dalijasi K. Šeraitė.

 

TB programos absolventė, nors ir gavusi pasiūlymų studijuoti Jungtinės Karalystės universitete, nusprendė pasilikti Lietuvoje ir pasirinko politikos mokslų studijas Vilniaus universitete. Kaip pati pasakoja, jai Tėvynė reiškia vertybes, kuriomis tiki, ir aplinką, kurioje gyvena ją įkvepiantys žmonės. „Atsidavimas, sąžiningumas, atkaklumas ir meilė Lietuvai – tai vertybės, kurias man perdavė mylintys tėvai ir seneliai, geriausi mokytojai ir artimiausi draugai. Mylėti Lietuvą, domėtis jos istorija, puoselėti tradicijas ir tai, kad puošniausias drabužis – tautinis kostiumas, išmokau tautinių šokių ansamblyje „Šėltinis“ ir Vilniaus universiteto dainų ir šokių ansamblyje, kurio veikloje aktyviai dalyvauju ligi šiol. Dėkoju jiems ir Lietuvai už turiningas studijas, mylimas veiklas ir įkvepiančius darbus valstybei“, – sako šiuo metu Rytų Europos studijų magistro programą studijuojanti mergina.

Visada maniau, kad nepriklausomos Lietuvos karta turi imtis atsakomybės už savo kraštą ir jo ateitį.

 

Kamilė Šeraitė šiemet buvo išrinkta Vilniaus miesto tarybos nare, o savo darbų programoje yra išsikėlusi tikslą didinti TB programos prieinamumą Vilniaus miesto mokyklose.

Iš Šiaurės Lietuvos kilusi mergina ne tik dirba Vilniaus miesto taryboje bei priklauso Jaunųjų krikščionių demokratų organizacijai ir joje eina tarptautinės sekretorės pareigas, taip pat ji nuo 2016 m. pradėjo dirbti Lietuvos Respublikos Seime parlamentaro Lauryno Kasčiūno patarėja. „Visada maniau, kad nepriklausomos Lietuvos karta turi imtis atsakomybės už savo kraštą ir jo ateitį, todėl prieš kelerius metus pradėjau dirbti Seime. O 2018 m. buvau išrinkta Ronaldo Reagano laisvės centro direktore. Priklausau ir Vilniaus Geležinio vilko „Rotaract“ klubui. Ir, žinoma, savo gyvenimo neįsivaizduoju be tautinių šokių, kuriuos šoku jau beveik dvidešimt metų“, – sako į daugybę veiklų pasinėrusi pašnekovė.

 

Be to, Kamilė Šeraitė yra ir viena Šiaulių „Didžvario“ gimnazijos TB programos alumnų klubo įkūrėjų. Ji atskleidžia, kad kasmet gruodį į mokyklą sugrįžta viso pasaulio universitetuose studijuojantys TB absolventai: „Esame tarptautinė bendruomenė, bet džiugina tai, kad vieną kartą per metus dauguma mūsų susiburia mokykloje. Tai rodo, kad jaučiame dėkingumą mokyklai ir TB programai už tai, kuo šiandien esame.“

Sėkmingą karjerą pasiekusi aktyvi mergina drąsina kitus nepaleisti savo norų ir nepamiršti, kad norint galima pasiekti viską: „Manau, kad svarbiausia gyvenime nebijoti svajoti, vėliau svajones paversti tikslais, o tikslus – darbais. Tereikia nuolat judėti į priekį, nestovėti vietoje ir nesigręžioti atgal.“

Galvojate, kad vaikai, kurie mokosi Vilniaus licėjuje ir Šiaulių „Didždvario“ gimnazijoje, yra vienodai gabūs? Tikrai ne. Tačiau tiek vieni, tiek kiti geba mokytis TB programoje, ją pabaigti ir įstoti į prestižinius pasaulio universitetus.

 

Pasiteiravus, ar visiems rekomenduotų mokytis pagal TB programą, pašnekovė kviečia susimąstyti apie tai, ar vaikas turi prisitaikyti prie mokyklos, ar mokykla prie vaiko. „Mano manymu, mokykla, nesvarbu, ar ugdo pagal nacionalinę programą, ar pagal tarptautinę, turi būti skirta visiems ir prisitaikyti prie vaikų poreikių. Žinoma, visada yra išimčių ir visiems tinkamo standarto nėra, bet kiekvienas turi teisę būti išgirstas, teisę į kokybišką mokslą, teisę svajoti apie tarptautinį pripažinimą pelniusios programos diplomą. Galvojate, kad vaikai, kurie mokosi Vilniaus licėjuje ir Šiaulių „Didždvario“ gimnazijoje, yra vienodai gabūs? Tikrai ne. Tačiau tiek vieni, tiek kiti geba mokytis TB programoje, ją pabaigti ir įstoti į prestižinius pasaulio universitetus“, – svarsto Kamilė ir ragina visus, bent kartą svarsčiusius apie TB programą, ją išmėginti.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.