Kėdainiuose įgyvendintas tarptautinis „Nordplus Junior“ projektas

2017 m. Kėdainių lopšelio-darželio „Puriena“ kolektyvas ir trys partneriai iš Šiaurės šalių pradėjo įgyvendinti „Nordplus Junior“ programos projektą „Sveikata – raktas į sėkmingą ugdymą(si)“.

Pusantrų metų trukęs lietuvių, suomių, islandų ir švedų ikimokyklinio ir pradinio ugdymo pedagogų bendradarbiavimas, dalijantis gerąja patirtimi vaikų sveikatos stiprinimo ir sveikos gyvensenos įgūdžių formavimo temomis, buvo sėkmingas ir davė apčiuopiamų rezultatų visiems projekto dalyviams.

 

Lietuvių komandai, kaip koordinuojančiai institucijai, tai antrasis tokio pobūdžio „Nordplus Junior“ programos projektas, kuriuo siekta plėsti akiratį, įgyti žinių ir dalytis jomis su kitomis Šiaurės šalių ikimokyklinio bei pradinio ugdymo įstaigomis.

Projekto tikslams ir suplanuotoms veikloms įgyvendinti keturios šalys dalyvavo partnerių susitikimuose: aplankė jų institucijas ir susipažino su ugdymo programomis bei metodais, puoselėjant vaikų sveikatingumo ir sveikos gyvensenos įpročius.

 

Pirmasis mobilumo vizitas, kaip ir buvo numatyta, vyko 2017 m. spalį Suomijoje, Jamali pradinėje mokykloje. Pedagogai drauge su projekto partneriais iš Švedijos ir Islandijos dalyvavo ugdomosiose veiklose, patys vedė pamokėles Suomijos vaikams, lankėsi Lieksos miesto baseine, ledo arenoje, šokių klube, sporto ir cirko mokyklose, stebėjo ugdytiniams čia vykdomas veiklas. Įdomu pastebėti, kad suomių mokiniai pertraukas visada leidžia lauke – jiems nėra blogo oro, net jei tai 30 laipsnių šaltis ar šiluma. Grupėse yra pavydėtinai daug ugdymo erdvių, muzikos instrumentų, modernių mokymo priemonių. Visi darbuotojai, dirbantys švietimo įstaigoje, gauna abonementus ir turi nemokamą galimybę kartą per savaitę apsilankyti baseine, pirčių komplekse ar sporto salėje. Tokiu būdu stiprinama bendra fizinė ir psichologinė švietimo bendruomenių savijauta, tikimasi geresnių veiklos rezultatų. Mus priėmusi Jamali pradinės mokyklos bendruomenė pakerėjo darbštumu, atsakingumu, bet kartu ir savo paprastumu bei svetingumu. Nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro jie rūpinosi projekto dalyviais – puikiai organizavo ugdomąsias ir pažintines veiklas, pateikė daug vertingos informacijos apie savo šalies švietimo sistemą, ekonominį ir kultūrinį gyvenimą, vaišino savo pačių keptais sveikuoliškais pyragais, pagamintomis uogienėmis.

 

Antrasis susitikimas vyko pačioje šiauriausioje partnerių šalyje – Islandijoje, pačiu šalčiausiu metų laiku – 2018-ųjų sausį. Kaip ir per pirmąjį mobilumo vizitą, visus dalyvius šildė nuoširdus bendravimas ir bendradarbiavimas. Projekto parneriai lankėsi ikimokyklinėse įstaigose Grindavike, Keflavike ir Reikjavike. Islandijos ikimokyklinės įstaigos nėra didelės, jas lanko iki 100 vaikų. Ugdomosios veiklos vyksta grupėse pagal amžių, tačiau vaikai turi didelę pasirinkimo laisvę – jie gali laisvai judėti iš vienos erdvės į kitą ir pasirinkti jiems patinkančią veiklą. Taip skatinamas savarankiškumas. Sportas ir sveika gyvensena Islandijoje yra propaguojami nuo mažų dienų. Vaikai kasdien daug laiko praleidžia lauke bet kokiu oru, taip pat mankštinasi specialiai įrengtose sporto klasėse, atlieka jogos pratimus. Kiekviename gyvenamajame rajone dėl unikalių gamtos sąlygų yra šildomas plaukimo baseinas, kuriame už nedidelį mokestį ar net už dyką gali lankytis visi norintieji. Maistas ikimokyklinėse įstaigose yra gaminamas vietoje iš šviežių produktų pagal specialistų sudarytą valgiaraštį. Projekto partnerės Islandijoje – kultūros centro „Modurmal“ – veikla yra išskirtinė, nes ši organizacija rūpinasi imigrantų vaikų ugdymu. Kadangi šalyje gausu atvykėlių iš įvairių pasaulio vietų, jų integracijai ir švietimui skiriama daug dėmesio, vykdomi įvairūs projektai, organizuojami savaitgaliniai gimtosios kalbos užsiėmimai.

 

Šių metų balandžio mėnesį projekto koordinatoriai – Kėdainių lopšelis-darželis „Puriena“ – pasitiko gausų būrį pedagogų iš Islandijos, Suomijos ir Švedijos trečiajam mobilumui. Pagrindinis susitikimo tikslas buvo susipažinti su tuo, kaip puoselėjami vaikų sveikos gyvensenos įgūdžiai Lietuvoje, pasisemti patirties iš mūsų pedagogų. Užsienio svečiai džiaugėsi galimybe pamatyti ugdymo veiklas ne tik Kėdainių lopšelyje-darželyje „Puriena“, bet ir kitose Kėdainių įstaigose, puoselėjančiose sveiką gyvenseną. Projekto partneriai pastebėjo, kad mažieji lietuviai turi tikrai puikias ikimokyklinio ugdymo sąlygas. Juos ypač stebino tai, kad darželyje vaikai turi labai daug erdvės – dideles grupių patalpas, sales, kuriose galima sportuoti ir organizuoti renginius. Visus taip pat sužavėjo puikiai įrengtas relaksacijos kambarys. Svečiai gyrė ir nuostabius pedagogus, kurie yra motyvuoti, kūrybingi ir atsidavę savo darbui. Trečiąjį vizitą įprasmino Kėdainių lopšelio-darželio „Puriena“ pedagogų organizuota tarptautinė konferencija „Sveikata – raktas į sėkmingą ugdymą(si)“, į kurią susirinko gausus būrys svečių iš visos Lietuvos ir užsienio. Susitikime pranešimus skaitė Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai, pedagogai iš Suomijos, Islandijos, Švedijos ir daugybė pedagogų iš įvairių Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Pagrindinis konferencijos tikslas – pasidalyti patirtimi formuojant ir didinant vaikų sveikatos stiprinimo, saugojimo kompetencijas.

 

Paskutiniam projekto susitikimui visos partnerių institucijos susirinko 2018 m. spalį Motaloje, Švedijoje. Pasijutome kaip tikri draugai. Su islandais susitikome Stokholmo autobusų stotyje, vėliau prisijungė ir suomiai. O švedai su savo darželio mikroautobusu mūsų visų laukė.

Pirmoji mobilumo diena prasidėjo nuo ankstaus pirmadienio ryto, aplankant darželį, kuriame pedagogai su vaikais mus pasveikino dainomis. Vėliau vyko pažintis su įstaiga. Stebėjome veiklas 4 lopšelio ir darželio grupėse, kuriose ugdosi po 15 vaikų. Tame pačiame pastate veikia pagrindinė mokykla iki 9 klasės.

 

Per vizitą sužinojome, kaip Švedijos švietimo sistema rūpinasi vaikų gerove. Nors Švedijoje, kaip ir daugelyje kitų šalių, vaikai pradeda lankyti mokyklą nuo 7 metų, tačiau nuo pirmos iki šeštos klasės pažymiais jie nėra vertinami. Taip siekiama išvengti konkurencinės ir prasčiau besimokantiems vaikams nepalankios atmosferos. Vaikai ir mokiniai gauna nemokamą maitinimą, jie nemokamai atvežami į ugdymo įstaigą ir parvežami namo. Stebina ir tai, kad privačios mokyklos 100 proc. finansuojamos valstybės lėšomis, o mokestis privačiame darželyje yra toks pat, kaip ir valstybiniame.

 

Mūsų lankytame darželyje „Sagomossen“ daug dėmesio yra skiriama vaikų sveikatai ir gamtosaugai. Jau šešti metai kaip darželis turi Žaliąją vėliavą. Teritorijoje vaikai kartu su pedagogais augina įvairias daržoves ir vaiskrūmius. Kiekvienoje grupėje yra rūšiuoti skirti maišeliai, vaikai nuo mažens mokomi rūšiuoti įvairias buitines atliekas. Atėjus poilsio metui, beveik ištisus metus visi Švedijos darželius lankantys vaikai (iki 4 metų) miega lauke vežimėliuose. Kitame darželyje „Barnens Verkstad“ yra taikomas Montessori ugdymo metodas, todėl čia – gausu vaizdinių priemonių, kūrybinių erdvių. Kaip ir kituose darželiuose, daug laiko skiriama veikloms lauke.

Trečią susitikimo dieną mes, „Nordplus Junior“ sveikatingumo projekto dalyviai, nuvykome į mokyklą-darželį „Lilla Emilia“, kur stebėjome darželinukų rytinę sporto veiklą, o vėliau 3 klasės mokiniai mus pakvietė į pamoką. Buvo smagu matyti tolerantiškus mokytojos ir mokinių santykius. Švedijoje visuomenė yra grįsta tolerancija, ypač negalią turintiems žmonėms. Jie integruojami į įvairias veiklas, net ir į sporto užsiėmimus.

 

Motalos mieste maždaug prieš 40 metų atsirado įdomi tradicija. Kiekvienais metais rudenį dvi gimnazistų grupės rengia virvės traukimo per kanalą-upę varžybas. Mums pavyko stebėti šias įspūdingas, pilnas jaunuolių entuziazmo ir sveikatinimo elementų rungtynes, vykstančias tik kartą per metus – rudenį. Pralaimėjusios gimnazistų komandos nariai, kuriems pavyko nesukristi į upę, patys turi sušokti į kanalą ir jį perplaukti. Visi Motalos gyventojai laukia ir stebi šias dviejų gimnazijų rungtynes ir jas aptarinėja, prisimena iki kito rudens.

Paskutinė galimybė pabūti dar kartą visiems projekto dalyviams drauge – tai ką tik, lapkritį, vykęs virtualus susitikimas per „Skype“ programą, kur pasidalijome šiltais prisiminimais, apžvelgėme nuveiktus darbus, aptarėme, ką sužinojome, išmokome, ką jau sėkmingai pritaikėme ir ką sieksime įgyvendinti ateityje.

 

Vienas iš daugelio šio projekto pliusų – tai sėkmingas įgytų žinių integravimas į ikimokyklinio / priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas. Kiekviena šalis atrado ir konkrečiai sau naudingų dalykų. Suomiai pasižadėjo, kad jų mokykla stengsis gauti Žaliąją vėliavą, lopšelyje-darželyje „Puriena“ pradėtos vesti jogos pamokėlės vaikams, sukurta keletas ugdomųjų erdvių, švedų ir islandų ugdymo procese atsirado naujų veiklų, matytų aplankytų šalių ugdymo institucijose.

 

Tarptautinis „Nordplus Junior“ projektas „Sveikata – raktas į sėkmingą ugdymą(si)“ pasibaigė. Visos keturios projekto partnerių šalys (Suomija, Švedija, Islandija ir Lietuva) susijungė į partnerystės tinklą – pasirašė tęstinę bendradarbiavimo sutartį dėl pedagoginio personalo gerosios patirties pasidalijimo kultūrinėse, socialinėse, projektinėse ir kitose veiklose.

 

Birutė Naruševičienė

Kėdainių l.-d. „Puriena“ direktorė

Zita Dzidzinavičienė

Pavaduotoja ugdymui

Asta Pukienė

Projektų vadovė

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.