Iššūkiai šiuolaikinėje ikimokyklinėje įstaigoje

Gražina Stanislava Žiužnienė
,
Kėdainių l.-d. „Puriena“ mokytoja, dirbanti pagal ikimokyklinio ugdymo programas
Asta Pukienė
,
projektų vadovė

Ikimokyklinis ugdymas dėl socialinių ir ekonominių pokyčių pasaulyje susiduria su daugeliu iššūkių. Istoriškai ikimokyklinis ugdymas visose Baltijos šalyse rutuliojosi panašiai. Taigi tendencijos Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje yra labai artimos, nepaisant to, mokytojams ir ikimokyklinio ugdymo specialistams trūksta informacijos apie pastarųjų dešimtmečių kaitą šioje švietimo srityje kaimyninėse šalyse.

 

2018–2019 m. Kėdainių lopšelis-darželis „Puriena“ dalyvavo „Nordplus Junior“ programos projekte „Iššūkiai šiuolaikinėje ikimokyklinėje įstaigoje“, kurio pagrindinis tikslas – susipažinti ir pristatyti plačiajai ikimokyklinio ugdymo specialistų bendruomenei su ikimokyklinio ugdymo tendencijomis visose trijose Baltijos šalyse. Savo patirtimi ir pasiekimais dalijosi Talino vaikų darželis „Vesiroos“, Rygos privatus darželis „Maziņš kā jūra“ ir Kėdainių lopšelis-darželis „Puriena“.

Pirmasis projekto mobilumas žiemą vyko Taline. Aplankyti darželiai Talino mieste yra gan panašūs į Lietuvos, tačiau grupės juose yra gan didelės – po 24, lopšelyje po – 18 vaikų. Per vizitą teko lankytis darželyje, kuriame ugdomi vaikai, turintys labai didelę negalią. Tai specialus darželis, kuriame yra 43 vaikai, 9 grupės, dirba daug pedagogų. Tokio tipo darželių yra tik du visame Talino mieste. Visi aplankyti darželiai turi baseinus ir išskirtines ugdymo programas.

 

Per antrąjį mobilumo vizitą gegužės pradžioje Latvijos sostinėje Rygoje susitiko net trijų skirtingų projektų delegacijos iš Talino miesto (du darželiai), trys darželiai iš Lietuvos (ir mūsų draugai iš Klaipėdos „Purienos“) bei keletas pedagogų iš įvairių Rygos darželių. Atvykusių svečių buvo net 22. Per susitikimą aplankytas logopedinis darželis „Riekstinš“, turintis 11 mišrių grupių, kuriose ugdosi po 14 vaikų. Kiekviena grupė turi savo logopedą ir jam skirtą kabinetą. Taip pat aplankytos ir kitos ikimokyklinės įstaigos Rygos mieste. Viena svarbiausių šio partnerių susitikimo veiklų – tarptautinė konferencija. Į Rygoje esantį konferencijų centrą „Citadele“ gausiai susirinko ikimokyklinių ugdymo įstaigų vadovai ir pedagogai iš Latvijos, Estijos ir Lietuvos.

Konferencijoje pranešimus skaitė atstovai iš Talino ikimokyklinių ugdymo įstaigų, Klaipėdos (lopšeliai-darželiai „Vyturėlis“ ir „Puriena“) ir Kėdainių (lopšelis-darželis „Puriena“). Direktorė Birutė Naruševičienė klausytojams pristatė savo vadovaujamą įstaigą, o mokytojos, dirbančios pagal ikimokyklinio ugdymo programas, Gražina Stanislava Žiužnienė ir Roma Činikienė skaitė pranešimą. Per pertraukėlę buvo galima apžiūrėti specialiai parengtus stendus. Kiekviena diena Rygos ikimokyklinėse įstaigose suteikė naujos patirties, inovacinių sprendimų, galimybę pažinti ir atrasti Baltijos šalių savitumą, galimybes bendradarbiauti.

 

Trečiasis partnerių susitikimas birželį vyko Kėdainiuose. Ikimokyklinio ugdymo pedagogai iš Latvijos ir Estijos susipažino su lopšelio-darželio „Puriena“ ir kitų įstaigų veikla, lankėsi Šetenių dvare, prie Nevėžio slėnio, Česlovo Milošo gimtinėje, kur gamtosauginių mokyklų koordinatorius Renaldas Rimavičius apdovanojo lopšelį-darželį „Puriena“ tarptautiniu gamtosauginių mokyklų programos sertifikatu ir Žaliąja vėliavą už įstaigos bei visuomenės aplinkosauginio vaidmens stiprinimą, dalyvavo Kėdainių krašto muziejaus surengtose edukacinėse pamokose.

Birželio 5 d. Kėdainių lopšelyje-darželyje „Puriena“ vyko tarptautinė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojų metodinė konferencija „Iššūkiai šiuolaikinėje ikimokyklinėje įstaigoje“. Pagrindinės lektorės – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyriaus vedėja Laimutė Jankauskienė ir socialinių mokslų daktarė, kontekstinio ugdymo pradininkė, „Vaikystės sodo“ ir Karalienės Mortos mokyklos steigėja dr. Austėja Landsbergienė. Pranešimus taip pat pristatė svečiai iš Latvijos, Estijos ir kiti pedagogai iš įvairių Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Konferencijos tikslas – pasidalyti gerąja pedagogine patirtimi, atskleidžiant šiuolaikinius iššūkius kokybiškam, įdomiam ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymui gamtosaugos, etnokultūros ir sveikatingumo srityse.

 

Nors „Nordplus Junior“ programos projektas baigėsi trečiuoju partnerių susitikimu Kėdainiuose, projekto dalyviai užmezgė bendradarbiavimo ryšius ir puoselėja mintį kartu tęsti pradėtas veiklas.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.