Išsipildžiusi vaikystės svajonė

Dovilė Šileikytė
,
„Švietimo naujienų“ korespondentė

Laimutė RONKAITIENĖ – Skuodo Pranciškaus Žadeikio gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja ekspertė. Pedagogė rengia kvalifikacijos programas, III–IV gimnazijos klasėse dėsto pasirenkamąjį dalyką „Retorika“, parengė jo programą, buvo apdovanota tarptautine stažuote Nyderlanduose už aktyvų dalyvavimą projekte „Kūrybinės partnerystės“, jos mokiniai nuolat dalyvauja įvairiuose jaunųjų filologų bei skaitovų konkursuose ir juos laimi. Todėl šiame kontekste visiškai natūralūs atrodo ir mokytojos laimėjimai – prieš dešimtmetį jai už gabiųjų mokinių ugdymą buvo įteikta Mstislavo Rostropovičiaus premija, o visai neseniai L. Ronkaitienė paskelbta Metų mokytoja (2017 m.). Kalbiname pedagogę.

 

Ką Jums reiškia Metų mokytojo apdovanojimas? Apskritai – ką reiškia būti mokytoja?

Būti mokytoja – tai mano vaikystės svajonė. Nemanau, kad esu paskui ją skrendanti romantikė, – per pedagoginę patirtį esu išgyvenusi ir nusivylimų, ir dvasinių prieštaravimų, bet ir dabar teigiu, kad ši profesija – mano pašaukimas. Ji neleidžia pasenti, atvira kūrybai, apsaugo nuo gyvenimo monotonijos ir padeda jaustis reikalingai ir gyvai.

Metų mokytojo apdovanojimas man pirmiausia yra moralinė paskata nesustoti, manau, kad apdovanojimai įpareigoja, pasėja nerimą – ką galiu daryti dar geriau, kaip nenuvilti tų, kurie manimi patikėjo.

 

Ruošiate mokinius konkursui „Skaituom žemaitėškā“, jie tampa prizininkais. Ar šiuolaikiniams mokiniams svarbi etninė tapatybė – jie patys noriai kalba tarmiškai, dalyvauja tokiuose renginiuose, ar visgi mokytojui tenka nemažai paplušėti, norint sudominti šiuolaikinį jaunimą savo krašto pažinimu?

Skuodas – tarmiškas kraštas, jauni žmonės yra puikiai išlaikę savo tarmę, neformalioje aplinkoje kalba žemaitiškai, net per pamokas kai kuriems mintis lengviau reikšti tarmiškai, tad tikrai ne problema rasti mokinių, kurie norėtų dalyvauti minėtame konkurse. Be abejo, reikia pamatyti, pajausti mokinį, pasiūlyti dalyvauti, reikia su juo dirbti. Tačiau visada tokių mokinių turiu – vieni, jau susiformavę skaitovai, išeina, ateina nauji – ir vėl viskas iš pradžių. Bet tai malonu – jeigu mokinys nori, mokytojui džiugu jį vesti.

 

Jūsų mokiniai nuolat dalyvauja jaunųjų filologų, skaitovų konkursuose, olimpiadose, jų darbai pristatomi gimtosios kalbos konferencijose. Kaip pastebite talentingus vaikus, kaip plėtojate jų gabumus?

Per daug metų išmokau tokius mokinius pamatyti, galbūt pajausti – jie atsiskleidžia per pamokas, tada siūlau dalyvauti viename ar kitame konkurse – vieni gabūs skaitovai, kiti kritikai, treti poetai, vertėjai ir pan. Svarbu rasti mokinį, kuris nori dirbti – ir menkesnius gabumus galima išlavinti, jei vaikas motyvuotas ir darbštus. Mokinius labai motyvuoja patirtis, kurią jie įgyja dalyvaudami regioniniuose ir respublikiniuose konkursuose, – šalies mokinių intelektinis ir kūrybinis elitas skatina augti, į juos lygiuotis. Tai puiki intelektinė mokykla.

 

Ar gimnazistai noriai imasi projektinių, kūrybinių darbų? Juk skundžiamasi dideliu krūviu, o čia dar papildomai daug darbo laukia.

Yra mokinių, kuriuos uždegti lengva, – dalyvauja visur, kur siūlai. Kiti atsirenka. Kai kurie pabando, pavyzdžiui, rašyti konkursinį rašinį, bet pajutę, kad tokie darbai neatsiranda greitai, kad juos reikia redaguoti, ilgai dirbti, nusivilia ir atsitraukia. Tačiau vis randu norinčių save realizuoti tiek kūrybinėje, tiek akademinėje papildomoje veikloje. Be abejo, geriausiai vaikus uždega sėkmė – vienais metais laimėję, kitais vėl noriai dalyvauja tame konkurse. Prie nesėkmių mokinius taip pat pratinu – būna ir skaudžių patirčių, kartais reikia būti ir psichologe… Bet skaudžios patirtys taip pat ugdo – anksčiau ar vėliau mokiniai tai supranta.

 

Naująsias literatūros programas vertinu kritiškai dėl privalomų kūrinių atrankos.

Nuo 2017 m. rugsėjo 1 d. visi 1–10 klasių mokiniai mokosi pagal naująsias lietuvių kalbos ir literatūros programas. Kaip jas vertinate?

Naująsias literatūros programas vertinu kritiškai dėl privalomų kūrinių atrankos. Pritariu, kad tautinės tapatybės ugdymas globalizacijos situacijoje tikrai svarbus – III gimnazijos klasės literatūros programoje šis aspektas ryškus, o I klasėje keli literatūros skyriai taip pat skirti jai ugdyti. Manau, kad I–II gimnazijos klasėse per pamokas turėtų būti nagrinėjami paaugliams aktualūs ir įdomūs kūriniai, kad literatūra neatbaidytų nuo literatūros… Skambės absurdiškai, bet manau, kad I–II klasių literatūros programa vėl turi būti atnaujinama, kitaip prarasime paskutinius skaitytojus.

 

Kokia Jūsų nuomonė apie lietuvių kalbos egzamino pokyčius? Ar jie reikalingi?

Dabartinis lietuvių kalbos ir literatūros egzamino modelis neleidžia išvengti vertinimo subjektyvumo, tad jį būtina keisti iš esmės…

 

Ar mokiniai daug skaito, domisi literatūra, ar visgi mokytojui reikia paskatinti juos tai daryti?

Mokiniai skaito vis mažiau, dažnai skaito ne pačius tekstus, o tekstus apie juos. Ko gero, užtektų vienos rankos pirštų suskaičiuoti „aistringus“ skaitytojus. Mokytojui reikia daug sumanumo, kantrybės, kūrybiškumo ieškant būdų, kaip grąžinti knygą į jauno žmogaus gyvenimą. Liūdna, bet reikia pripažinti, kad daug mokinių jau niekada nebus knygos žmonėmis…

 

Kaip vertinate sprendimą pailginti mokslo metų trukmę?

Nepritariu, kad tai būdas, kuris padės pagerinti Lietuvos mokinių pasiekimų lygį.

Kaip viską spėjate – ruoštis pamokoms ir jas vesti, rengti mokinius įvairiems konkursams? Juk reikia ir pailsėti, ką veikiate laisvalaikiu, per vasaros atostogas?

Kartais sakau, kad ne gyvenu, o dirbu, bet randu laiko ir savo pomėgiams. Juokauju, kad turiu tiek mėgstamų veiklų, kad joms visoms atlikti vieno gyvenimo neužtektų: mėgstu skaityti, fotografuoti, labai įkvepia kelionės – jos mano dvasios užtaisas, tad keliauju tikrai daug. Pailsiu gamtoje, savo sodyboje – pavargusį protą atgaivina žemės energija, patinka į ją panardinti rankas…

 

Kur slypi Jūsų sėkmės paslaptis?

Manau, kad daug lemia darbštumas, pareigingumas, atsakomybė ir meilė tam, ką darau. Šito buvau mokoma nuo vaikystės, taip gyvenu ir dirbu iki šiol.

 

Dėkoju už pokalbį.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.