Įspūdžiai iš „Bett“ parodos Londone: kas nauja švietimo pasaulyje?

Laura Stankevičienė

„Bett“ paroda – tai kasmetinis pasaulinis švietimo technologijų renginys Londone, suburiantis daugybę įmonių, valstybės ir verslo atstovų, šimtus naujų edukacinių technologijų startuolių ir dešimtis tūkstančių dalyvių. Šiemet parodą, kuri vyko sausio 22–25 d., aplankė žmonės iš daugiau nei 146 pasaulio šalių. Tai – puiki galimybė drauge ieškoti įkvėpimo, aptarti švietimo ateitį, pamatyti, kokių galimybių suteikia technologijos ir mokantiems, ir besimokantiems.

 

Parodos nauda kiekvienam – neabejotina: įkvepiantys pranešimai, praktinės technologijų dirbtuvės, daugybė stendų, kuriuose pristatomi švietimui skirti produktai bei paslaugos, dalijamasi gerąja patirtimi – privalumus galima vardyti ilgai.

Paroda buvo suskirstyta į šešias sritis: mokymo technologijos, mokymosi technologijos, techninė įranga, pasaulinė vitrina, kurioje pasaulio prekių ženklai „Microsoft“, „HP“, „Adobe“ ir kiti pristatė savo naujoves, valdymo sprendimų zona ir „Bett“ pranešimų zona.

 

Technologijos tobulėja milžinišku greičiu, todėl sudėtinga viską aprėpti ir perprasti. Tuo nesunkiai buvo galima įsitikinti ir parodoje: akys raibsta nuo inovacijų gausos ir įvairovės: virtualios erdvės, interaktyvios mokymo priemonės, robotai, vizualizacijos, programos. Žvilgtelėkime į keletą iš šių aspektų…

Dėmesio centre – vaikai

 

Parodoje dažnai buvo pabrėžiama vaikų nuomonės svarba. Mokytojo-mentoriaus vaidmuo jau nieko nebestebina, todėl vaikams suteikiamas vis svaresnis balsas švietime. Puikus pavyzdys – Šiaurės šalių projektas „Nordic CRAFT“, kurį parodoje pristatė ir jame dalyvavę mokiniai iš Danijos, Suomijos, Islandijos, Norvegijos bei Švedijos. Vaikai pademonstravo, kaip naudodami technologijas sukūrė naudingus aplinkai produktus ar paslaugas ir kaip jiems sekėsi įgyvendinti idėjas. Ypač daug dėmesio sulaukė aplinkosaugos temos: mokiniai kūrė programėles, padedančias racionaliai pirkti ir taip spręsti per didelio vartojimo problemas. Danijos mokiniai pristatė projektą, kurio metu sukūrė programėlę, padedančią nešvaistyti elektros energijos. Taip pat buvo pristatyta programėlė, skatinanti žmones mažiau eikvoti degalus bei neteršti aplinkos.

 

Diskusijoje „Kūrybingo požiūrio į socialinį mobilumą kūrimas“ dalyviai prognozavo, kaip atrodys ugdymas po dešimties metų. Vieni teigė, kad viskas kardinaliai keisis, kiti tikino, kad didelio skirtumo nepajusime ir vaikų ugdymo principas bus panašus – vaikai, mokytojas ir klasės erdvė.

Diskusiją vedė prof. dr. Geras Grausas, „KidZania“ centro švietimo vadovas. „KidZania“ – tai didelis pramoginių-edukacinių centrų tinklas, veikiantis 29 pasaulio miestuose. Čia 4–14 metų vaikai žaidimo forma gali išbandyti suaugusiųjų darbus, užsidirbti pinigų, juos investuoti ar išleisti. Čia jie išmėgina įvairias profesijas, socialinius vaidmenis ir per patirtį pažįsta pasaulį.

G. Grausas savo pranešime daug dėmesio skyrė vaiko kūrybiškumui ir jo svarbai. Jis tikino, kad jaunesnio amžiaus vaikai geriausiai gali pasirinkti veiklas, artimiausias pagal prigimtį, todėl reikėtų jiems tai leisti ir neįsprausti į suaugusiųjų lūkesčių rėmus. Suaugusiųjų atsakomybė – parodyti vaikams jų galimybes.

 

Diskusijoje kartu su suaugusiais švietimo atstovais dalyvavo ir jaunasis verslininkas, vienuolikmetis veganiškų patiekalų šefas Omari McQueenas, turintis veganiškų užkandžių internetinę parduotuvėlę. Paklaustas, kas, jo manymu, jį daro ypatingu ir kaip jam pasisekė tiek daug pasiekti, berniukas tikino, kad jis niekuo neišskirtinis, o jo sėkmės receptas visai elementarus: bandyti, bandyti ir niekada nepasiduoti. Daug kartų girdėta formulė entuziastingo vaiko lūpose suskamba įtikinamai.

 

Edukacinės technologijų inovacijos sėkmingai taikomos Lietuvoje

 

Paklaidžiojus po informacinių stendų labirintus, tampa akivaizdu, kad Lietuva drąsiai gali stoti į švietimo inovatorių gretas. Žinoma, visada yra kur tobulėti, tačiau dauguma technologinių sprendimų jau naudojamos mūsų šalies ugdymo veiklose: STEAM priemonės, interaktyvios grindys, edukacinės bitutės-robotai ir kt. Robotika, kurioje integruojamos įvairių mokomųjų dalykų temos, jau atkeliauja ne tik į mokyklas, bet ir į Lietuvos darželius, „Minecraft“ edukacijos įrankiai taip pat nėra naujiena Lietuvos mokytojams. Žinoma, virtualios erdvės efektai ar kelionės į kosmosą laboratorijos dar sugeba kelti nuostabą, atveria naujų galimybių, tačiau ne vienas pranešėjas kelia klausimą: ar tikrai tiek svarbu technologijų kiekis ir gausa? Gal svarbesnis yra tikslingas jų naudojimas ugdymo tikslais?

 

Ne mažiau svarbus – finansinis kriterijus. Ne kiekviena valstybė skiria pakankamai lėšų mokyklų skaitmeninės kompetencijos plėtrai, todėl ir galimybės nėra vienodos. Mokyklos biudžetas turės didelės įtakos mokinių ugdymui ateityje. Akivaizdu, kad technologiniai sprendimai privalės būti diegiami itin tikslingai ir apgalvotai.

Amžinas klausimas: kaip sudominti mokinius?

 

Šiandien tikriausiai retas prieštaraus, kad technologijos pamokose padeda sudominti mokinius. Bet visa tai yra pagalbinės priemonės – svarbiausias ugdomojo proceso motyvatorius visada yra mokytojas. Jis įkvepia, parodo, leidžia atrasti… Andrew Curranas, vaikų neurologas ir neurobiologijos tyrėjas, pasidalijo savo įžvalgomis apie besimokančiųjų smegenų darbą. Mokslininkas parodė, kaip vykstant mokymosi procesui ugdoma atmintis, kas skatina motyvaciją ir kas ją slopina, kokią didelę įtaką daro emocijos. Tyrimai atskleidžia, kad, jei augantis vaikas jaučia meilę, smegenys vystysis sveikiau. A. Currano tyrime mokiniai apibūdino žodžiais, kaip jautėsi, mokydamiesi su mėgstamiausiais mokytojais(-omis): įsitraukę, susijaudinę, pasitikintys savimi, saugūs, įgalinti, susidomėję. Pranešėjas renginio dalyvius ragino prisiminti tuos ypatingus mokytojus ir jų keliamus jausmus. Patiriamos teigiamos emocijos kuria meilę ir bendrą ryšį, kuris motyvuoja labiau už bet kokias priemones.

Pagalba mokytojams: kaip taupyti laiką

 

Reikia vis daugiau laiko perprasti skaitmeninių technologijų gausą, atsirinkti tarp jų bei išmokti jomis naudotis. Skaitmeninę kompetenciją mokykla gali įsivertinti naudodama Europos komisijos sukurtą nemokamą priemonę SELFIE, kurią pristatė Europos komisijos atstovas Panagiotis Kampylis. Pristatyta, kaip ši priemonė buvo kuriama, kaip ji naudojama mokyklose ir kaip padeda mokykloms sudaryti skaitmeninės kompetencijos tobulinimo veiksmų planą. Ši priemonė pateikiama ir lietuvių kalba, todėl sėkmingai gali būti taikoma Lietuvos mokyklose.

 

Dažnai girdime, jog mokytojai patiria stresą dėl vis didėjančio darbo krūvio, todėl stengiamasi pasiūlyti technologinių sprendimų, palengvinančių mokytojų darbą.

Lexas Langas savo pranešime pasakojo, kad vaizdo pasakojimą jis pasirinko kaip būdą ugdyti mokinių kūrybiškumą ir pagreitinti jų mokymąsi. Jis pristatė, kaip „WeVideo“ programa leido jam kūrybiškai naudotis dokumentiniais filmais, internetiniais dienoraščiais, pasakojimais, instrukcijomis ir kita ugdymui reikalinga medžiaga.

Lego pasaulyje

 

Visi esame patyrę, kaip technologijos keičia mūsų kasdienybę ir veiklą. Įsivaizduoti, kaip dirbti turės dabartiniai mokiniai – neįmanoma. Tačiau šis netikrumas neturi kelti nerimo. Visų bendras siekis – atnaujinti mokymąsi, kad mokiniai būtų pasiruošę ateities permainoms. Per pastaruosius keturis dešimtmečius „Lego“ įsipareigojimas įtraukti mokinius į praktinį STEAM mokymąsi, derinant naujausias technologijas ir pažįstamas „Lego“ detales, išliko stabilus. Stebina tik tai, kaip su tradicinėmis priemonėmis galima atrasti vis naujų tendencijų ir inovacijų. Žaisdami su „Lego“ kaladėlėmis, vaikai mokosi įvairių disciplinų. Mokymasis per žaidimą ugdo jų kūrybingumą, skatina susikaupimą, padeda įgyti pasitikėjimo savimi. Konstravimas įtraukia į veiklas tiek suaugusius, tiek vaikus: parodoje žmonės nesitraukė nuo kaladėlių ir kūrė įvairius motorizuotus įrenginius, statė, konstravo, domėjosi ir tiesiog džiaugėsi.

 

Kasmet tūkstančiai švietimo specialistų atvyksta į „Bett“ parodą diskutuoti, spręsti sudėtingas problemas ir įkvėpti vieni kitus, kad visi drauge galėtų keisti ir tobulinti mokinių ugdymą.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.