„Inovatyvūs ugdymo metodai – mokinio ir mokytojo sėkmei“

Rita Kavaliauskaitė
,
Molėtų g-jos mokytoja, projekto „Inovatyvūs ugdymo metodai – mokinio ir mokytojo sėkmei“ koordinatorė

Molėtų gimnazija dalyvauja dvejų metų trukmės programos „Erasmus+“ bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir suaugusiųjų švietimo 1 pagrindinio veiksmo (asmenų mobilumas mokymosi tikslais) projekte „Inovatyvūs ugdymo metodai – mokinio ir mokytojo sėkmei“. Gimnazijos informacinių technologijų mokytoja Valentina Janušienė ir aš, matematikos ir ekonomikos mokytoja Rita Kavaliauskaitė, dalyvavome kvalifikacijos kėlimo kursuose „Inovatyvus mokytojas – motyvuotas mokinys: problemų sprendimas bendradarbiaujant“ Portugalijoje, kur dalyvavo mokytojai iš Danijos, Bulgarijos, Kroatijos, Lietuvos, Prancūzijos, Slovėnijos. Susipažinome su inovatyviais darbo metodais, kaip skatinti kūrybiškumą ir inovacijas savo darbe, mokėmės dirbti su įvairiomis skaitmeninėmis programomis, pristatėme Lietuvą, Molėtų miestą ir Molėtų gimnaziją, dalijomės savo patirtimi. Tarptautinėse bendradarbiaujančiose grupėse parengėme baigiamuosius novatoriškų pamokų pristatymus, panaudodami per kursus įgytas žinias. Atliekant užduotis buvo tobulinamos asmeninės, socialinės, tarpkultūrinės kompetencijos, anglų kalbos gebėjimai. Kursų dalyviai aplankė dvi ugdymo įstaigas: Domo Manuelio Martinso vidurinėje mokykloje išbandė naujas skaitmenines technologijas „Ateities klasėje“, tarptautinėje Boa Agua mokykloje susipažino su ugdymo procesu, vykdomomis veiklomis. Kursų organizatoriai sudarė galimybę ne tik tobulinti savo profesinius, asmeninius, bendravimo įgūdžius tarpkultūrinėje aplinkoje, bet ir artimiau susipažinti su Portugalijos švietimo sistema, Portugalijos istorija, architektūra, kultūra, papročiais ir tradicijomis.

 

Po šių kursų, bendradarbiaudamos su Molėtų rajono švietimo pagalbos tarnyba, parengėme kvalifikacijos tobulinimo programą „Inovatyvūs ugdymo metodai“ ir vedėme sklaidos seminarą Molėtų rajono įvairių mokomųjų dalykų mokytojams. Mokymus sudarė dvi dalys: teorinė ir praktinė. Pirmiausia apžvelgėme programos „Erasmus+“ tikslus, biudžetą, KA1 konkurso rezultatus ir pristatėme gimnazijoje vykdomą „Erasmus+“ projektą „Inovatyvūs ugdymo metodai – mokinio ir mokytojo sėkmei“ bei jo veiklas, laukiamus rezultatus. Dalydamosi kvalifikacijos kėlimo kursuose „Inovatyvus mokytojas – motyvuotas mokinys: problemų sprendimas bendradarbiaujant“ Portugalijoje įgyta patirtimi, aptarėme pagrindinius inovatyvių ugdymo metodų didaktikos principus, privalumus, kokių gebėjimų ir kompetencijų reikia mokiniams nuolat besikeičiančioje aplinkoje. Praktinėje seminaro dalyje mokėme ir motyvavome mokytojus, kaip tikslingai naudotis informacinių ir komunikacinių technologijų (IKT) skaitmeniniais įrankiais bei inovatyviais mokymo metodais ugdymo(si) procese. Seminaro dalyviai praktiškai išbandė skaitmeninius įrankius, kurie naudojami kūrybiškumo ir problemų sprendimo kompetencijoms ugdyti, pamokai sužadinti, minčių lietui ar vaizdo medžiagai sukurti. Inovatyvus ir tikslingas ugdymo metodų taikymas, kūrybiškas IKT priemonių integravimas į mokymą(si) stiprina mokinių mokymosi motyvaciją, lavina mokėjimo mokytis, komunikavimo ir kūrybiškumo, iniciatyvumo ir verslumo kompetencijas.

 

Projekto darbo komanda organizavo dar vieną iš numatytų veiklų – darbo stebėjimo vizitą užsienio šalies mokytojams. Mūsų gimnazijoje lankėsi keturių mokytojų komanda iš Lenkijos mokyklos. Kadangi bendrystė su užsimezgė „eTwinning“ platformoje, ieškant partnerių projektams ir bendradarbiaujant virtualiai, su svečiais pirmiausia susipažinome naudodami „Ledlaužio“ metodą ir dalyvaudami netradicinėje lietuvių kalbos pamokėlėje. Vėliau kiekviena mokykla pristatė savo ugdymo įstaigas – jų struktūrą, veiklas, pasiekimus. Buvo įdomu palyginti, kuo esame panašūs ir kur esame skirtingi. Per apskritojo stalo diskusiją „Lietuvos ir Lenkijos švietimo sistemos: panašumai ir skirtumai“ turėjome galimybę aptarti abiejų šalių švietimo sistemas. Svarbiausia šio vizito dalis – atvirų pamokų stebėjimas. Mūsų gimnazijos mokytojos vedė atviras pamokas: integruotas anglų kalbos ir sveikos gyvensenos (mokytoja Stasė Stundienė ir sveikatos priežiūros specialistė Dalia Burneikienė), anglų kalbos ir geografijos (mokytojos Danguolė Dirmienė ir Rasa Čekuolienė), matematikos, muzikos ir anglų kalbos (mokytojos Rita Kavaliauskaitė ir Rūta Vekerotienė), biologijos ir vokiečių kalbos (mokytojos Regina Mongirdienė ir Valentina Zapolskienė), istorijos (mokytoja Virginija Petrauskienė), teatro (mokytoja Jolanta Žalalienė), kūno kultūros (mokytoja Kristina Knezienė). Daugumoje vestų pamokų dominavo darbas grupėmis, buvo atliekamas eksperimentas, pristatomi mokinių darbai. Ugdymo procese (anglų kalbos žinioms įsivertinti, išmokimui patikrinti, bendrosioms kompetencijoms įsivertinti, refleksijai) mokytojos naudojo skaitmeninius įrankius „Kahoot“ ir „Voratinklis“, „Smart“ lentą, mobiliuosius telefonus, pačių sukurtą „Bingo“ žaidimą. Šios pamokos mokytojams – tai proga naujovėms, keitimasis idėjomis su kolegomis, tobulėjimas tolesnėje profesinėje veikloje. O mokiniams – įtraukiantys aktyvūs ugdymo būdai, užsienio kalbos integravimas į dalyko pamokas, daugiau dėmesio kūrybiškumui.

 

Aptardamos pamokas viešnios išreiškė vieningą nuomonę – pamokos įdomios ir kūrybiškos, įtraukia mokinius į mokymosi procesą, leidžia mokytis ir anglų kalbos. Lenkijos mokytojos turėjo galimybę stebėti mokyklines varžybas „Makaronų tiltai“. Susipažino su gidų būrelio veikla (neformalusis švietimas), jo nariai vedė ekskursijas anglų kalba „Pažintis po Molėtų gimnaziją“ ir „Pažintis su Molėtais“, taip pat su mokymusi kitose edukacinėse erdvėse – lankėsi UAB „Hoda“, dalyvavo edukacinėse programose Lietuvos etnokosmologijos centre, Molėtų turizmo centre. Dalijomės patirtimi apie programos „Erasmus+“ projektų Molėtų gimnazijoje vykdymą, inovatyvių ugdymo metodų taikymą ugdymo(si) procese. Kartu su Lenkijos mokytojomis dalyvavome Vilniaus universiteto Užsienio kalbų instituto direktorės Romos Kriaučiūnienės paskaitoje-diskusijoje „Lietuvos mokytojų požiūris į IDKM / CLIL“, kur turėjome galimybę išsakyti savo požiūrį į IDKM / CLIL (integruotas dalyko ir kalbos mokymas) metodiką ir jos taikymo galimybes mūsų gimnazijoje. Vėliau vyko pažintinė ekskursija po Vilniaus universiteto biblioteką, Šv. Jonų bažnyčią. Tokia projekto „Inovatyvūs ugdymo metodai – mokinio ir mokytojo sėkmei“ veikla leido dalyviams atskleisti, kuo jie yra stiprūs, pasidalyti patirtimi su savo gimnazijos ir užsienio kolegomis, patobulinti profesines, anglų kalbos ir tarpkultūrines kompetencijas.

 

Projekto „Inovatyvūs ugdymo metodai – mokinio ir mokytojo sėkmei“ tikslas – gerinti mokymo(si) kokybę, taikant inovatyvų mokymą gimnazijoje. Projekto poreikis – stiprinti inovatyvų, kūrybišką mokymą, taikant IDKM / CLIL (integruotas dalyko ir kalbos mokymas) metodiką (metodus, principus, veiklas) ugdymo procese, siekiant ugdymo(si) kokybės, tikslingai integruoti informacines ir komunikacines technologijas į IDKM / CLIL mokomųjų dalykų pamokas, gerinti užsienio kalbos gebėjimus įvairių kultūrų kontekste, stiprinti tarptautinius ryšius su kitų šalių mokyklomis dalyvaujant projektuose, pažinti ir suprasti kitas kultūras. Projekto mokytojų komanda, dalyvaudama projekto veiklose, vyks į mobilumus (Graikijoje, Čekijoje, Maltoje, Portugalijoje) mokymosi tikslais, vyks į vizitus Lenkijoje, Ispanijoje. Įgiję patirties mokytojai ugdymo(si) procese inovatyviai ir tikslingai taikys IDKM / CLIL metodus, kūrybiškai integruos IT priemones, rengs ir ves integruotas dalyko ir anglų kalbos pamokas, kurs interaktyvią duomenų bazę, skelbiančią IDKM / CLIL mokomąją medžiagą, integruotų dalyko ir užsienio kalbos programų, pamokų ir užduočių pavyzdžius, naudingas nuorodas, išleis elektroninį leidinį su mokomąja medžiaga, dalysis gerąja patirtimi.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.