Įdiegus etatinį, atlyginimai daugeliui mokytojų padidėjo

Sigitas Alubauskas
,
Kauno Tado Ivanausko prog-jos direktorius

Ar buvo sunku pasirengti etatiniam modeliui? Turint patvirtintą ugdymo planą, žinant etato formavimo kriterijus ir lėšas ugdymo planui įgyvendinti, susitarus su Darbo taryba dėl kriterijų, valandų dydžio įvairioms veikloms, susiskaičiuoti etatus, mokytojų atlyginimus, kad jie „įtilptų“ į skirtą finansavimą, nebuvo sunku. Bent man.

 

Mūsų progimnazijos mokytojų atlyginimams nuo rugsėjo 1 d. buvo skirta apie 3,5 proc. daugiau negu 2017–2018 m. m. Yra mokytojų, kurių atlyginimas už tokį pat krūvį padidėjo 97, 76, 54 eurais. Prieš mokslo metų pradžią visiems rūpėjo kuo greičiau sužinoti, koks darbo krūvis etatais, koks bus atlyginimas. Konkrečiai atsakinėti buvo sunku dėl vienos elementarios priežasties – mokyklų vadovai nežinojo, koks bus skirtas finansavimas, nes nebuvo žinoma, koks šiais metais bus tikslus mokinių skaičius mokykloje. Siūlyta orientuotis į 2017–2018 m. m. duomenis, bet jie buvo tik orientaciniai. Be to, lėšos buvo kitaip sugrupuotos: atskirai ugdymo planui įgyvendinti, valdymui ir organizavimui, švietimo pagalbai. Kitaip sakant, vadovams reikėjo gebėti įvertinti daug nežinomųjų ir gerai prognozuoti.

 

Mokytojų etatiniu apmokėjimu tikriausiai labiausiai džiaugiasi tie, kurie skaičiuoja atlyginimus – tai yra buhalteriai… Jiems tereikia sudauginti tris skaičius: pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientą, etato dydį (dalį) ir 132,5 euro.

Ko mokyklose dėl etatinio apmokėjimo daugiau: džiaugsmo ar nusivylimo, to dar reikia palaukti. Kiekvienam pokyčiui įvertinti reikia laiko. Tikriausiai dabar esame tokioje stadijoje, kai naujovė atmetama, jai priešinamasi, bet ateis susitaikymo ir priėmimo metas. Juo labiau kad nieko nėra tobulo, nekintamo, visada yra galimybė keisti ir keistis.

 

Mokytojų nuotaikos laukiant pirmojo atlyginimo yra „darbinės“. Jie yra supratingi ir atsakingi. Džiaugiuosi, kad mūsų progimnazijos mokytojai realiai vertina situaciją, neturėjo nepamatuotų iliuzijų ir supranta, kad visų mokytojų darbų neaprašysi, į lentynėles nesudėliosi ir pagal tai atlyginimo nesuskaičiuosi.

Taigi, atlyginimai šiek tiek padidėjo, mokytojai jau laukia tolesnio jų didėjimo, kaip ir žadėta. Mokymo lėšų analizė mūsų progimnazijos ugdymo planui įgyvendinti rodo, kad vidutiniškai vienam mokytojo etatui išlaikyti per mėnesį neatskaičius mokesčių skirta 1008,36 eurų. Mūsų progimnazijoje etatu ar didesniu nei etatas krūviu dirba 23 mokytojai. Jaunų mokytojų neturime.

 

Kokia yra etatinio modelio geroji pusė? Greičiausiai tai būtų susiję su švietimo politikos įgyvendinimu – didelių ir mažų mokyklų finansavimo išlyginimas perskirstant lėšas, mokymo lėšų, priskaičiuotų mokyklai, padalijimas mokyklai ir savivaldybei, naujas „įrankis“ apmokėjimą mokyklos žmonėms padaryti iš principo tokį patį, kaip ir kitose organizacijose.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.