Gamtos pažinimas – gera vaikų kalbos ugdymo ir sveikatinimo priemonė

Vanda Zaurienė
,
Šiaulių logopedinės m-klos ikimokyklinio ugdymo skyriaus auklėtoja metodininkė

„Gamta nesupranta juokų, ji visada tikra, visada rimta, visada griežta, ji visada teisi. Apsirinka ir klysta tik žmogus“, – sakė Johanas Volfgangas Gėtė. Bet ar žmogus pažįsta gamtą ir joje tinkamai elgiasi? Aš myliu gamtą, atidžiai tyrinėju aplinką, vaistažoles, analizuoju, mąstau, ką ir kaip apie gamtos lobyną pateikti savo ugdytiniams.

Jau ilgą laiką su Šiaulių logopedinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriaus vaikais vykdau projektą „Gamtos dovanos – vaistažolės“. Lavinu vaikų kalbą ir plėtoju žinias, supažindinu su naudingaisiais vaistiniais augalais, jų auginimu, laikymu, naudojimu. Siekiu suformuoti sveikos gyvensenos įgūdžius, todėl sudarau tam palankias aplinkas ir galimybes, leidžiu ugdytiniams patiems išbandyti gamtos pažintines, kūrybines, patirtines, praktines veiklas.

Bendravimas su tėvais

 

Vaikų požiūris į savo sveikatą labai priklauso nuo tėvų įgūdžių rūpintis sveikata, noro ją palaikyti ir stiprinti. Norėdama sužinoti tėvų lūkesčius, atlikau tėvų anketinę apklausą „Būkime sveiki“. Atlikus analizę paaiškėjo, kad tėvai linkę vaikus gydyti vaistažolių arbatomis ir neskuba pas gydytojus. Džiugu buvo sužinoti, kad gydytojai patys vietoj antibiotikų siūlo vartoti arbatas. Paaiškėjo, kad informacijos apie vaistažoles tėvai ieško internete, teiraujasi senelių, pažįstamų. Dauguma tėvų nori, kad vaikai ugdymo įstaigoje sužinotų apie vaistažolių vartojimą ir gebėtų jas atpažinti gamtoje. Taip pat tėveliai pageidauja informacijos ir specialistų paskaitų apie netradicinius gydymo(si) metodus.

Pastebėjau, kad kuo tėvai daugiau rūpinasi savo sveikata, tuo ir jų vaikų požiūris į savąją yra palankesnis. Sukūriau tėveliams lankstinuką „Arbata – tai sveikata“, kuriame jie ras reikalingos informacijos apie organizmo stiprinimą ir sveikatinimą, patarimų apie gydymą(si) vaistažolėmis, galės susipažinti su jų vartojimo reikalavimais.

 

Sveikata – didžiulis mūsų turtas

 

Siekdama suformuoti sveikatos ir imuniteto stiprinimo pradmenis organizuoju įvairias ugdomąsias veiklas vaikams ir tėveliams. Į popietę su tėvais „Būsiu sveikas kaip ridikas“ pakviečiau Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos priežiūros specialistę Gintarę Pečiulienę. Ji pristatė pranešimą „Imuniteto stiprinimas“. Tėveliai ir bendruomenės nariai išklausė specialistės pateiktą informaciją, kurią galės panaudoti kasdienybėje stiprindami savo ir šeimos narių sveikatą, imunitetą. Vėliau grupės ugdytiniai atliko dainą „Raskila“ ir visus dalyvius įtraukė į sveikatinimo mankštelę. Tėveliams surengiau viktoriną „Atpažink vaistažoles“. Pristačiau vykdomo projekto įgyvendintą veiklą: įrengtą vaistažolių darželį, pasodintas ir nuskintas vaistažoles, paruoštus vaistažolių herbariumus, išvirtą pienių medų. Visi vaišinosi garduoklės, ežiuolės, čiobrelių arbatomis, kurias gardino pienių medumi. Dalyvius lydėjo gera nuotaika, jie džiaugėsi papildyta žinių kraitele.

 

Kalbos ugdymas įvairiais būdais

 

Į atvirą ugdomąją veiklą „Pas močiutę kaime“ pasikviečiau tėvelius. Spalvotu garvežiuku vaikai važiavo pas močiutę. O kaipgi atvykusiems vaikams močiutė nepaseks pasakos? Sekiau pasaką „Vaikų pasaka“, kurios vaizdingas ir ištiktukų gausus turinys plėtojo bei turtino kalbos sutrikimų turinčių vaikų žodyną. Pasaką ne tik sekėme, bet ir vaidinome. Paskui kartu su vaikais ruošėme vaistažolių arbatas.

Ugdytiniai įvardijo jau žinomų arbatžolių pavadinimus, o aš supažindinau su žodžiais „nuoviras“, „ištrauka“, kuriuos patys pasiruošėme. Veiklos pabaigoje visi vaišinosi ekologiškomis šalavijų, juozažolės (izopo), vaistinės melisos arbatų ištraukomis ir ramunėlių nuoviru, gardino medumi. Tėveliai buvo apdovanoti džiovintų arbatų rinkiniais ir lankstinuku „Arbata – tai sveikata“.

 

Grupėje tapo tradicija vieną savaitės popietę skirti įvairioms arbatžolėms ragauti su bičių ar pienių medumi. Geriant arbatą pasiseka pasikalbėti su vaikais apie tradicijas namuose, mėgstamus patiekalus, auginamus gyvūnus. Tėvai pastebėjo, kad vaikai ir namuose pamėgo gerti vaistažolių arbatas su medumi. Vaikų smalsumas neblėsta. Malonu stebėti vaikų sudomėjimą knygelėmis apie vaistingus augalus. Mokau jau pažįstamas vaistažoles atpažinti ir pavadinti paveikslėliuose, vaistažolių enciklopedijose ir kt.

 

Toks visuminis ugdymas ne tik lavina vaikų kalbą, bet ir skatina formuotis su sveikata susijusius naudingus įpročius, vertybes bei elgesį. Sveikatos stiprinimo pradmenys ypač svarbūs vaikystėje, kai sparčiai auga ir vystosi organizmas. Be to, vaikystėje susiformavę įgūdžiai išlieka visą gyvenimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.