Etatinis: baigiami sudėlioti visi taškai, mokyklos dalijasi gerąja patirtimi

Alma Vijeikytė

Nuo rugsėjo 1-osios mokyklose gyvenimas pradėjo pulsuoti nauju ritmu ne tik dėl prasidėjusių naujų mokslo metų, bet ir dėl įdiegto etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modelio. Vienos mokyklos pasiruošė greitai, kitose šis procesas užtruko ilgiau. Patirtimi ir patarimais šią savaitę Švietimo ir mokslo ministerijoje vykusioje diskusijoje dalijosi Lazdijų savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Vytuolis Valūnas, Visagino „Gerosios vilties“ progimnazijos anglų kalbos mokytojas Vladas Krivelis, Šiaulių r. Aukštelkės mokyklos-daugiafunkcio centro ir Kurtuvėnų mokyklos-daugiafunkcio centro direktorius Vaidas Bacys.

Mokyklų vadovams daug padeda savivaldybės

 

„Etatinį darbo apmokėjimą vertinu tik teigiamai, – sako Visagino „Gerosios vilties“ progimnazijos anglų kalbos mokytojas Vladas Krivelis. – Anksčiau galėdavai mokykloje užsibūti nors ir iki 17 ar 18 val. organizuodamas renginius, niekas to labai nepastebėdavo, galbūt tarstelėdavo: „Koks šaunuolis“ ar panašiai. Tik savo širdimi jaučiau, kad darau gerą darbą. O dabar man bus apmokama už visus renginius, kuriuos organizuoju, už tuos mano projektėlius, mokinių rezultatų analizę. Iki tol galėjai daryti, galėjai nedaryti, buvo labai neapibrėžta. Dabar patys galime pasirinkti veiklas, kurias norime daryti. Nors kontaktinių valandų šiemet turiu mažiau negu pernai, bet krūvis ir atlyginimas šiais metais bus didesnis. Man pasisekė dar ir dėl to, kad turiu auklėjamąją klasę.“

 

Jaunas mokytojas pasakoja, kad iš pradžių pedagogai žinią apie etatinį sutiko su šurmuliu, nes pokyčiai visada gąsdina. Nuogąstauta, kad dabar galbūt teks mokykloje užsibūti iki vakaro, sumažės atlyginimai… Tačiau pamažu baimės buvo išsklaidytos, visi taškai sudėlioti. Ir šiandien kai kurie mokytojai, kaip ir Vladas, jau yra tikri, kad atlyginimas jiems ne tik kad nemažėja, bet ir padidėja.

 

„Reikia pagirti ministeriją, kad neatsitraukė ir ryžtingai įdiegė etatinį apmokėjimą. Iki šiol mokytojai buvo išimti iš bendros darbo apmokėjimo sistemos, buvo likę kaip ir savotiškame rezervate, – vaizdžiai sako Lazdijų savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Vytuolis Valūnas. – Po etatinio sistemos pristatymo Vyriausybėje grįžę iš karto pradėjome ruoštis, meras ir administracijos direktorius į tai pažiūrėjo labai rimtai. Buvo suburta komanda, ypač svarbus buvo Finansų skyriaus darbuotojų, juristų vaidmuo. Vykome į susitikimus su mokyklų vadovais, man pačiam teko daug bendrauti su mokytojais. Labai konkrečiai sutarėme, ką ir iki kada turime padaryti. Per visą pasiruošimo laiką iki šiol sulaukiau tik vieno nepatenkinto mokytojo skambučio. Žinoma, neaiškumų yra ir dabar, bet jie išsprendžiami. Mokyklų vadovai pageidavo įsteigti atskirą teisininko etatą, šis prašymas bus svarstomas tarybos posėdyje.“

 

Lazdijiečiai dar tik planuoja įsteigti atskirą teisininko etatą, o Šiaulių rajono savivaldybėje toks etatas jau yra. Šiaulių r. Aukštelkės mokyklos-daugiafunkcio centro ir Kurtuvėnų mokyklos-daugiafunkcio centro direktorius Vaidas Bacys pasakoja, kad susitvarkyti teisinius dokumentus labai daug padėjo savivaldybė. Teisininkas konsultavo mokyklų vadovus, parengė įsakymų, darbo sutarčių paruoštukus.

 

„Manau, kad dauguma mokyklų padarė nedidelę klaidą, leisdamos patiems mokytojams susirašyti bendruomenei skirtus darbus. Aš rėmiausi darbo taryba, pirmiausia bandėme rasti principus. Jeigu leidžiame žmonėms patiems susirašyti darbus, gali nutikti taip, kaip ir iki etatinio – vienas mokytojas sakys: „Tai aš nieko čia reikšmingo nedarau…“, o kitas gali pasakyti: „Aš klausiausi koncerto, dabar man sumokėkite“, – ironizuoja direktorius, pasakodamas apie pasiruošimo etapą. Pasak V. Bacio, mokyklos vadovas, skirstydamas darbus, taip pat turi neišleisti iš akių ir asmeninių kiekvieno mokytojo savybių, panaudoti jo potencialą mokyklos labui nesupriešindamas darbuotojų, o vertindamas kiekvieną. „Vienas galbūt labai gerai atlieka techninius darbus, kitam sekasi kūrybiniai procesai. Esame skirtingi ir dėl to žavingi. Mokyklai reikia įvairių žmonių“, – priduria V. Bacys.

Ką daryti, jeigu mokykloje dar iki šiol nepavyksta susitarti?

 

„Išeitis būtų pasikviesti žmogų iš šalies, arbitrą, kuris pasižiūrėtų nešališkai ir padėtų išspręsti situaciją, taip pat pasinaudoti kitų mokyklų, kolegų gerąja patirtimi, – mokykloms, kurios dar iki šiol nesusitarė, tokį patarimą duotų Lazdijų savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas V. Valūnas. – Pas mus irgi kilo ginčų, buvo momentų, kai ėjome ratais, bet vis tiek judėjome toliau, ir darbas dabar, manau, padarytas. Pagaliau kiekvieną susitarimą juk galima ir pakeisti, jeigu jis netinka. Reaguokime ramiai, reikia padaryti viską, kas nuo mūsų priklauso.“

 

Jam pritaria Vaidas Bacys, sakydamas, kad tas arbitras, moderatorius galėtų būti net ne savivaldybės atstovas, o geriau turintis autoritetą kolega. „Tikiu tarpininkavimu. Kartais žmogui iš šalies tikrai lengviau pasakyti, kad tu, direktoriau, jau skriaudi savo mokytojus arba jūs, mokytojai, jau per daug norite“, – sako direktorius.

V. Bacys neabejoja, kad mokytojai jo vadovaujamose mokyklose atlyginimus gaus didesnius, nors dar iki galo visos problemos neišspręstos. „Bet jeigu pradėjome darbą startuodami su etatiniu, tai pabandykime „nueiti“ su juo nors porą metų ir pažiūrėkime, kokie rezultatai. Bet koks darbas reikalauja pabandyti iki galo ir neatsitraukti. Judėkime į priekį. Koreguodami“, – apibendrina V. Bacys.

 

„Mokinių dar vis mažėja, todėl savivaldybė gauna mažesnį finansavimą. Finansavimas priklauso ir nuo to, kaip savivaldybė susitvarko klasių komplektavimą. Sakau labai paprastai: mažų kaimo mokyklų mokytojai, turėdami nedidelius krūvius, priversti dirbti keliose mokyklose. Bet mokytojams atlyginimai šiemet auga, nes sumokama už darbus bendruomenei. Palaukime spalio pradžios. Jeigu bus atvejų, kai darbo užmokestis nedidės ar sumažės, žiūrėsime, kaip tai išspręsti, galbūt buvo padaryta kokių klaidų skaičiuojant“, – pažadėjo V. Valūnas.

 

Šios mintys buvo išsakytos atviroje diskusijoje, rugsėjo 25 d. vykusioje Švietimo ir mokslo ministerijoje. Diskusijos įrašą galima peržiūrėti ŠMM „Facebook“ ir „Youtube“ paskyrose.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.