Edukacinės laidelės „STEAMuko eksperimentai“ – kūrybinis vaikų ugdymas(is) namuose

Zenonas Ripinskis
,
Šiaulių universiteto Komunikacijos ir rinkodaros tarnybos Vyresnysis specialistas vidaus komunikacijai 

Koronaviruso plitimo keliamas pavojus transformavo ugdymo(si) procesą į virtualią aplinką, todėl šiuo metu ypač aktualizuojama nuotolinio mokymo(si) tematika, kūrybiškų ir inovatyvių mokymosi idėjų sklaida. Šiaulių universiteto edukologijos mokslininkių komanda – doc. dr. Violeta Šlekienė, doc. dr. Loreta Ragulienė, doc. dr. Renata Bilbokaitė ir pedagogė praktikė Ingrida Donielienė – pristato šiame kontekste ypač vertingą edukacinį projektą pedagogams, vaikams ir jų tėvams – edukacinių vaizdo siužetų ciklą „STEAMuko eksperimentai“. Metodinės priemonės „STEAMuko kelionė rudenėliu“ pagrindu sukurtuose mokomuosiuose siužetuose – chemijos, fizikos ir inžinerijos eksperimentai su komentarais ir kūrybiškai pateikiamais moksliniais paaiškinimais.

Laisvai prieinamą visiems besidomintiems 10-ies edukacinių siužetų ciklą rasite Šiaulių universiteto informacinėse platformose, švietimo įstaigų interneto svetainėse.

STEAMuko eksperimentai – vaiko pasaulėvaizdžio formavimui(si), intelektualiai ir kūrybinei jo ūgčiai

 

Praėjusių metų pabaigoje pradinių klasių pedagogams, ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų auklėtojams, neformaliojo ugdymo pedagogams, pristatyta nauja ir, kol kas vienintelė Lietuvoje, Šiaulių universiteto mokslininkių parengta metodinė priemonė „STEAMuko kelionė rudenėliu“ (dvi knygos – mokytojams ir vaikams), kurioje pateikiamos 36 STEAM veiklos vaikams, ypač lengvai pritaikomos pamokose, įvairiuose būreliuose. Nedidelės apimties tyrimai skirti vaiko pasaulėvaizdžio formavimui(si), intelektualiai ir kūrybinei jo ūgčiai.

Metodinė priemonė „STEAMuko kelionė rudenėliu“ parengta vykdant projektą-programą „STEAM ugdymas lyderystei“, kurią iš dalies finansuoja Šiaulių miesto savivaldybė.

Mokslininkų tikslas – padėti mokytojams perteikti gamtamokslines žinias

 

Pasak Šiaulių universiteto doc. dr. Renatos Bilbokaitės, šio projekto tikslas – padėti mokytojams, kad šie, nebūdami chemikais, biologais ar fizikais, galėtų mokslines žinias labai profesionaliai taikyti mokymo procese ir susietų jas su realybe. „Dauguma veiklų orientuotos į negyvosios gamtos ir jos cheminių, fizikinių reiškinių pažinimą, būtiną vaiko gamtamokslinio raštingumo ugdymui, įvairias inžinerines užduotis, skatinančias konstruktyvaus mąstymo formavimąsi.

Nuo pat ankstyvos vaikystės vaikui turime paaiškinti, kodėl ir kaip vyksta tam tikri gamtos procesai, kaip vyksta, pavyzdžiui, cheminė reakcija ir kur gyvenime tai galima panaudoti. Aukštesnėse klasės ne visi vaikai būna perpratę tuos modelius, tas žinias, kurias gavo pradiniame ugdymo etape. Pradinio ugdymo mokytojui turime pateikti kuo daugiau žinių ir kuo daugiau tų žinių pritaikymo metodų. Taigi, mūsų Universiteto mokslininkių, dvidešimt metų dirbančių gamtamokslinio ugdymo srityje, tikslas – jiems padėti. Knygose paaiškinta, ką vaikai išmoks, ką sužinos, kokius lavins gebėjimus, kaip žinias galės taikyti realiame gyvenime. Ras šiek tiek teorinių žinių, o parengti gamtamokslinių eksperimentų filmukai – puiki pavyzdinė priemonė, padedanti geriau suprasti metodinėse priemonėse pateiktus gamtos reiškinius“, – sako dr. R. Bilbokaitė.

Edukacinių „STEAMuko eksperimentų“ tikslas – parodyti, kad mokslas – įdomus kūrybinis procesas

 

Viena iš edukacinio projekto „STEAMuko eksperimentai“ rengėjų, Šiaulių universiteto Edukologijos instituto doc. dr. Violeta Šlekienė džiaugiasi, kad mokytojai ir mažieji galės praktiškai išmėginti metodinėse priemonėse pristatomus gamtamokslinius bandymus. „STEAMuko eksperimentai gimė iš intencijos parodyti, kad mokslas nėra sudėtingas, nesuprantamas dalykas ir sudominti gali kiekvieną. Todėl yra toks svarbus pažinimas per patirtį, kai procesas vyksta realybėje. Vaizdo siužetuose rodomi bandymai gali būti jau žinomi. Mūsų komanda juos pateikė taip, kad svarbūs akcentai būtų sudėti didaktiškai svarbiose vietose. Kiekvienas filmukas prasideda gyvenimiška situacija – suformuluojama problema ir čia pat pasiūloma išbandyti bei įsitikinti praktiškai. Pavyzdžiui, įdomu sužinoti, kodėl močiutės pyragai būna purūs, kodėl povandeniniai laivai nenuskęsta, nors yra didžiulės, kelis tūkstančius tonų sveriančios metalinės kapsulės, kodėl vandens čiuožikas gali judėti vandens paviršiumi ir medžioti – nenuskęsdamas, kodėl daužant Velykų kiaušinius pirmieji suskyla tie, kuriuos marginant į dažus buvo įpilta acto, ir kt.“, – sako dr. V. Šlekienė.

 

Filmukuose išlaikoma loginė eksperimento pateikimo tvarka – vaikus sudominus eksperimentu, detaliai pristatomos bandymui reikalingos priemonės ir medžiagos, pademonstruojamas bandymas. Atlikus bandymą, akcentuojama, ką naujo sužinojo vaikai, ko išmoko, kuo praktiškai įsitikino. Dr. V. Šlekienė: „Mes, metodinės priemonės autorės, laikomės nuostatos, kad bet kuri nauja medžiaga turi būti perteikta paprastai ir patraukliai, bet, svarbiausia, moksliškai teisingai. Įrodyta, kad jeigu vaikystėje susiformuoja neteisingas (dar vadinamasis buitinis arba ikimokslinis) vaizdinys, jis išlieka visam gyvenimui. Tad būtina neleisti susidaryti tokiam vaizdiniui, o jam atsiradus būtina laiku jį ištaisyti“.

 

Edukaciniuose filmukuose pristatomi bandymai žaismingi ne tik dėl turinio. Bandymus atlieka ir pristato Šiaulių universiteto Edukologijos instituto studentai – integruotų gamtos mokslų pedagogikos IV kurso studentas Giedrius Brūžas ir pradinio ir ikimokyklinio ugdymo pedagogikos studentė Goda Strelčiūnaitė. Studentams talkina vaikų draugas robotukas STEAMukas. Jis tarsi dalyvauja visuose pateikiamuose gamtamoksliniuose eksperimentuose, ragina vaikus jų imtis ir kuo įvairesnių bei paaiškina gautus rezultatus.

Edukaciniai vaizdo siužetai „STEAMuko eksperimentai“ „YouTube“ kanalu:

Kada metodiniai leidiniai pasieks vartotojus?

Šiaulių universiteto mokslininkių sukurtą metodinę priemonę „STEAMuko kelionė rudenėliu“ (dvi knygos – mokytojams ir vaikams) artimiausiu metu bus galima įsigyti Šiaulių universiteto bibliotekoje, rengiamos ir skaitmeninės leidinių versijos.

Autorių planuose dar dvi metodinės knygos apie tai, kuo galima užsiimti žiemos ir pavasario metu. Norima, kad ir šiais metų laikais, mokytojai ir vaikai galėtų atlikti įdomių eksperimentų bei geriau pažinti gamtos dėsnius.

 

Edukacinius vaizdo siužetus „STEAMuko eksperimentai“ jau galima stebėti „YouTube“ čia.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.