Besimokantieji džiaugiasi nuotoliniu mokymu, tačiau ilgisi „gyvo“ bendravimo

Milena Puchova
,
Vilniaus technologijų mokymo centro Plėtros skyriaus vedėja

Vilniaus technologijų mokymo centro skyriuose surengta mokinių apklausa, aiškinantis, kaip mokiniai vertina nuotolinį mokymą ir kurias sritis reikėtų patobulinti, organizuojant mokymo procesą ir siekiant aukščiausių rezultatų. Nors kiekviename ugdymo padalinyje apklausos vyko atskirai, gauti rezultatai gana panašūs.

Lankstesnis mokymosi procesas

 

Didžiausiais tokio mokymo privalumais Energetikos ir mechatronikos skyriaus (EMS) mokiniai išskyrė galimybę mokytis per atstumą (35.5 proc.), pačiam pasirinkti mokymosi laiką (24,7 proc.), visą informaciją pasiekti internetu (9,7 proc.), kontroliuoti ugdymo procesą (8,6 proc.).

 

Informacinių ir vizualinių technologijų skyriaus (IVTS) mokiniai išryškino tuos pačius mokymosi nuotoliniu būdu teigiamus aspektus. Didžiausiu privalumu daugiausiai mokinių pažymėjo galimybę mokytis per atstumą (daugiau nei 60 proc. mokinių), tarp privalumų išryškėjo ir galimybė pasirinkti individualų mokymosi laiką, šį atsakymo variantą pasirinko beveik 50 proc. apklaustųjų.

 

Vilniaus technologijų mokymo centre profesijos siekia įvairaus amžiaus ir išsilavinimo asmenys, jauniausieji – gimnazistai, kurie stoja profesijos mokytis baigę 10 klasių, įgyja vidurinį išsilavinimą ir profesiją. Antra grupė besimokančiųjų – įgiję vidurinį išsilavinimą ir siekiantys pirmosios profesijos, o trečioji grupė – besimokantieji tęstinėse mokymo programose, jau turi bent vienos profesijos diplomą, o mokymo centre siekia naujos kvalifikacijos.

 

Java programuotojo tęstinėje mokymo programoje besimokanti Auksė sako, kad jai nuotolinis mokymasis patinka ir kol kas nenorėtų nieko keisti. „Didžiausias privalumas – sutaupytas kelionės į mokyklą ir namo laikas (beveik 2 val. per dieną), jį galiu skirti mokslui ar poilsiui. Ir tai, kad galiu daugiau pasiplanuoti, paskirstyti savo laiką. Disciplinos, aišku, tenka mokytis, bet tai irgi yra pliusas, – sako ji. – Mokymosi kokybė man neatrodo prastesnė. Ryte sėdu prie kompiuterio ir darau užduotis, nagrinėji teoriją“, – privalumus vardija būsimoji java programuotoja.

Svarbu pabrėžti, kad siekiantiems persikvalifikuoti, dideliu iššūkiu tampa: darbus, šeimą ir mokymąsi derinti tarpusavyje. Šiuo metu moteris visą laiką praleidžia su šeima namie. „Tai irgi džiugina – jau seniai neturėjom galimybės taip ilgai pabūti kartu“, – pasakoja Auksė.

„Kažkiek trūksta tiesioginio kontakto su mokytojais, kai gali užduoti iškilusius klausimus, išsiaiškinti ko nesupratai. Bet juos galima užduoti ir virtualiai. Kontaktinės teorijos pamokos kokybiškos ir man niekuo nesiskiria nuo tų, kurias turėdavome klasėje“, – tvirtina ji.

Trūksta „gyvo“ bendravimo 

 

Auksė sako pasiilgusi grupiokų ir dėstytojų „gyvų“ susitikimų, bendros popamokinės veiklos, tačiau supranta, kad tokia situacija – laikina, o su bendramoksliais puikiai pabendraujanti „Zoom“ ar „Slack“ programėlėmis.

Natūralaus bendravimo trūksta daugumai mokinių. Šis poreikis išryškėja ir mokinių apklausoje. Nuotolinio mokymo trūkumais EMS mokiniai įvardijo tai, kad susitikimai vyksta tik virtualiai, nėra „gyvo“ bendravimo (37,8 proc.) ir susiduriama su motyvacijos stoka (22 proc.). IVTS mokiniams labiausiai trūksta „gyvo“ bendravimo (50 proc.).

 

Teosoras mokymo centre siekia profesijos ir vidurinio išsilavinimo. Vienuoliktokas pasakoja, kad nuotolinio mokymo sistema veikia gerai, o prisijungusieji sėkmingai dirba be jokių problemų.

Tačiau tarp jo bendraklasių labiausiai juntamas tarpusavio bendravimo trūkumas. „Didžiausias nuotolinio mokymo minusas, man asmeniškai, tai, kad visi sėdi namie ir nebendrauja. Dažnai girdžiu, kad bendraklasiai pasiilgo savo draugų ir klasiokų“, – sako jis.

Sklandus ugdymo procesas

 

Žiniatinklio programuotojo mokymo programoje besimokanti Neda pastebi: „Nuotolinis mokymasis vyksta tikrai sklandžiai. Operatyviai ir informatyviai pateikiama informacija asmeniškai moksleiviams, kuri taip pat lengvai randama ir internetiniame puslapyje. Nuotolinės paskaitos įrašomos, tad jei nebuvo galimybės prisijungti realiuoju laiku, galima peržiūrėti įrašą, su dėstytojais labai paprasta susisiekti internetu, gana greitai atsako į rūpimus klausimus, padeda atlikti užduotis“, – vardija privalumus būsima žiniatinklio programuotoja.

Ji įsitikinusi, kad nors mokantis nuotoliniu būdu yra nemažai privalumų – galima lengviau planuoti savo laiką – leisti sau ilgiau pamiegoti ir kt., – paskaitose atliekant praktines užduotis darbas vyksta produktyviau ir būna daugiau motyvacijos, nei mokinantis namuose: „Nėra tiek blaškymosi ar darbų atidėliojimo, o užduotis atliekant realioje paskaitoje dėstytojas yra čia ir dabar –  taip patogiau abiem pusėms, jei kyla klausimų ar problemų dėl atliekamo darbo“.

 

EMS skyriuje vertinant mokymuisi pateikiamos informacijos kiekį, beveik 60 proc. mokinių patvirtino, kad medžiagos pakanka ir jos kiekis optimalus. O vertinant grįžtamąjį ryšį, didžioji dauguma mokinių (65,9 proc.) įvertino jį kaip optimalų.

IVTS mokinių nuomonę, kad ugdymo tempas – optimalus – patvirtino 82 proc. apklaustųjų. Didžiąją daugumą tenkina ir medžiagos pateikimas (77 proc.), komunikacija su mokytojais ir grįžtamasis ryšys (80 proc.), mokiniams suprantamas užduočių vertinimas (74 proc.).

 

Teosoras džiaugiasi, kad mokykla ėmėsi visų įmanomų priemonių, jog ugdymo procesas būtų kuo sklandesnis. „Žinau, kad kai kurie mokiniai neturėjo prieigos prie interneto ar kompiuterių, nes gyvena toli už didmiesčių, tad mokykla jiems pasiūlė mokyklos kompiuterius – tikrai gražu“, – sako gimnazistas.

 

Nuotolinis mokymas kelia daug iššūkių ne tik ugdymo įstaigai, mokytojams, bet ir mokiniams. Atsakomybė už mokymo(si) procesą tenka mokiniui, jis tampa šeimininkas savo mokymosi kelyje, kuriame mokytojai tik parodo kryptį.

Gimnazijos skyriaus vedėja Marina Aladovičienė pabrėžia, kad tai galimybė, ypač gimnazistams, pasiruošti savarankiškam gyvenimui ir išsiugdyti planavimo įgūdžių, rengiant savo mokymo(si) planą. „Savo mokymosi veiklos planavimas padeda „sutvarkyti“ ne tik mokymosi, bet ir kitas gyvenimo sritis – atskleidžia, kiek daug laiko turime ir padeda skirti jo ir kitoms veikloms.“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.